Дългоочакваният старт на производството на обявения за най-достъпен електромобил на Tesla – седанът Model 3, най-после бе даден. Колата бе представена лично от собственика и изпълителен директор на Tesla Motors – Илон Мъск, който разкри подробности за автомобила.
Официално цената на Model 3 е 35 000 долара, което го прави най-евтиният електромобил в САЩ. Според експерти обаче, тя е почти непостижима, въпреки че за тези пари клиентът получава доста приемливо оборудване – електромотор и комплект батерии, позволяващи пробег с едно зареждане от 354 км.
В сумата влизат още 8 въздушни възглавници, двузонов климатик, USB-портове за зареждане и включване на допълнителни устройства, мултимедийна система с Bluetooth, задна камера, електрически стъкла с автоматичен режим, светодиодна оптика и система за контрол на налягане в гумите.
Оттук-нататък започва допълително плащане. Ако клиентът не хареса салона, може да си поръча Upgrade Package за 5000 долара. В него влизат кожен салон, предни седалки с възможност за регулиране в 12 посоки, загряване на всички седалки, електрически огледала с нагряване, премиум аудиосистема, фарове срещу мъгла и централен подлакътник.
Срещу още 9000 долара собственикът на Model 3 получава пакет Long Range. При него пробегът се увеличава до 500 км, а времето за ускоряване от 0 до 97 км/ч (60 мили) се намалява от стандартните 5,6 секунди на 5,1 секунди.
„Автомобилът може да бъде във всякакъв цвят, ако той е черен”, е казал някога Хенри Форд за Ford Model T. Явно Илон Мъск е усвоил уроците на патриарха на американското автомобилостроене и предлага Model 3 само в черно. Ако някой иска друг цвят, трябва да доплати минимум 1000 долара.
Въпреки че Model 3 е оборудван с всичи системи за автономно придвижване, някои от тях се активират срещу нови 5000 долара. Това са функция за поддържане на лентата на движение, самостоятелно престрояване при включен мигач и система за автономно паркиране.
От Tesla предупредиха също, че собствениците на автомобила няма да могат да обновяват програмното оборудване. Това ще става само с помощта на централния компютър на компанията, с който колите са свързани непрекъснато. И при опит за външна намеса, автомобилът просто ще бъде блокиран от централата.
Мъск обещава и по-мощна версия на Model 3, която ще разполага с впечатляващи характеристики, но и съответно ще е доста по-скъпа. Кога ще се появи тя, не е ясно. Почти сигурно това ще стане, след като предварителните поръчки за автомобила – около 500 000 на брой, бъдат изпълнени.
Първите щастливци ще получат колите си в най-добрия случай в края на годината, когато Tesla ще постигне производство от 5000 бройки на месец. Първите бройки са предназначени за служители на компанията, като целта е именно те да тестват Model 3 в реални условия – нещо, което Tesla Motors не успя да стори заради спешното пускане на електромобила в производство.
Снимки: Tesla