IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Оклеветен ли е дизелът?

Някои от твърденията за него са силно преувеличени, според руски експерти

Оклеветен ли е дизелът?

Обречен ли е дизелът? Откакто гръмна скандалът с VW в САЩ, времената не са добри за технологията, създадена някога от Рудолф Дизел. Но част от негативното отношение към нея се дължи и на недоброто й познаване, отбелязва руският автомобилен експерт Максим Строкер.
 

Защо дизелът все още няма да си отиде?

Страни като Великобритания, Германия и Франция, които са най-големите пазари на нови автомобили на континента, вече започнаха активни кампании срещу дизела. Планират се зони, в които се забраняват дизеловите коли, както и в други, където техните собственици трябва да плащат сериозни такси.

Затова е логично да се запитаме „Отива ли си дизелът?”. Истината е, че много хора все още имат грешна представа за двигателите с този тип гориво. Тя е от преди 20-30 години, когато единственото предимство на моторите с дизелово гориво бе тяхната икономичност. Според Строкер обаче дизелът не е чак толкова лош, колкото се опитват да го изкарат мнозина, и е жертва на четири основни мита.

Защо дизелът все още няма да си отиде?

ОСНОВНИЯТ МИТ, свързан с дизела, продължава да бъде, че той не може да осигури добра динамика на колата. Което изобщо не е вярно. Основното при ускорението от място не е мощността на мотора, а високият въртящ момент. А с него дизеловият мотор превърхожда категорично бензиновия. Освен това максималният пик на мощността при дизела е достъпен при по-ниски обороти.

ДРУГО УБЕЖДЕНИЕ, което споделят мнозина, е че обслужването на дизелов мотор е по-скъпо от бензиновия. Това е вярно, но само в някои отношения. Факт е, че при смяна на маслото на дизеловия двигател, задължително се сменя и горивен филтър. Той е много важен, тъй като защитава двигателя. В крайна сметка собственик на дизелов автомобил при дългогодишна употреба сменя 2 пъти повече филтри от този на бензинов, но пък колата му гори по-малко, така че в крайна сметка разликата в похарчените пари не е толкова сериозна.

МНОЗИНА ВСЕ ОЩЕ ТВЪРДЯТ, че дизеловите двигател са по-чувствителни към горивото си от бензиновите. Което обаче не е съвсем така, тъй като голяма част от новите бензинови мотори са снабдени с турбини, които некачественото гориво уврежда. Докато при повечето дизели не трябва да има вода или механични примеси, за да могат те да работят нормално. На свой ред някои бензинови двигатели се нуждаят само от високооктаново гориво и определени добавки, за да развият пълния си потенциал.

Защо дизелът все още няма да си отиде?

СРЕД МИТОВЕТЕ ЗА ДИЗЕЛА има и друг – през зимата той не работи. Тоест, колата не пали. Това също не е вярно – изправният мотор няма да запали, само ако горивото се сгъсти прекалено. А това значи, че собственикът на колата не е сипал подходящ за зимни условия дизел.

Като цяло дизеловите двигатели, въпреки всички проблеми, имат две основни предимства – те са по-икономични и имат по-дълъг живот. Неслучайно големите камиони и автобуси са оборудвани с такива мотори. А това означава, че слуховете за смъртта на дизела е силно преувеличена. И все още няма особени шансове тези мотори да бъдат изхвърлени от пазара.

Съгласни ли сте с мнението на Максим Строкер? Според вас има ли бъдеще дизелът? Споделете мнението си в секцията за коментари.

Снимки: Motor

0 от 500
  • #11
    17 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Ха,ха, София- Варна за ефин ден с Тесла, ама не 300 км., не повече и 8 часа зареждане. Трагедия!
  • #10
    14 rate up comment 21 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Дюзите на TSI са по-скъпи от дизеловите. Освен това дизелите изкарват без проблем 500 000 км. без ремонт, дори малките кубатури. Бензиновите са еднодневки.
  • #9
    6 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Край за всички ДВГ!
  • #8
    20 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    А тоя руски *** да каже нещо за турбини маховици дюзи гнп и т.н. Що не споменава за тези неща които убиват всякаква икономия на дизела.Що не каже и за по високата покупна цена на дизелите която никога не може да бъде избита.Дори напротив купувайки дизел вие сте вътре с двата крака.А защо нищо не каза за подгревните свещи.Я да си направи справка колко са по скъпи.А зимното гориво за което говори до клко градуса действа и на каква цена е а.Доста по висока от тази на бензина и пак е тото
  • #7
    26 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Камионите имат над 50 л. масло в картерите и се движат с крайцерска скорост рядко надвишаваща 1000 хиляда оборота в минута. Това са големи и мощни двигатели с голям обем и се карат с много редки спирания на огромне километри.Имат подгряване на маслото и маслената помпа качва маслото преди да запали.Нямаме студен старт което най много износва мотора.Така че тоя платен руски защитник на канцерогенните технологии да се скрие някъде че е повече от смешен с плитките си лъжи.
  • #6
    20 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Е точно пък руснак да говори за дизел и да го защитава ми мирише пак на платена статия и партенка. Ами да каже защо тогава в Русия не се карат дизели. Карат ги в Москва, Сант Петербург и още няколко големи града. Защо и камионите пътуващи из цяла Раша са повечето бензинови. Това за живота на дизелите е голяма лъжа. От милиониците няма нито един съвременен дизел.Нито един.Всичките са бензинки.А сравнението с дизеловите камиони е смешно.Те работят на много облекчен режим и ниски обороти.
  • #5
    23 rate up comment 3 rate down comment
    Achtung ( преди 6 години )
    В рашата само 7% от продажбите на нови автомобили са дизелови......
  • #4
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Luk ( преди 6 години )
    всички се бият в гърдите == за минимум 500км с ел двигател ... еми да видим!
  • #3
    23 rate up comment 8 rate down comment
    none ( преди 6 години )
    Статията си е напълно вярна, без значение от кого е писана. Дали ще се кара дизел или бензин дори да покриват еконормите и двата двигателя замърсяват. Най-екологично е да се кара на електричество, но все още не сме стигнали до там. Може би след 10 години ще стигнем ...
  • #2
    9 rate up comment 19 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Някои от твърденията за него са силно преувеличени, според руски експертиРуските експерти да произведат една безопасна игла пък тогава да се занимават с по-сложни неща.