IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Оклеветен ли е дизелът?

Някои от твърденията за него са силно преувеличени, според руски експерти

Оклеветен ли е дизелът?

Обречен ли е дизелът? Откакто гръмна скандалът с VW в САЩ, времената не са добри за технологията, създадена някога от Рудолф Дизел. Но част от негативното отношение към нея се дължи и на недоброто й познаване, отбелязва руският автомобилен експерт Максим Строкер.
 

Защо дизелът все още няма да си отиде?

Страни като Великобритания, Германия и Франция, които са най-големите пазари на нови автомобили на континента, вече започнаха активни кампании срещу дизела. Планират се зони, в които се забраняват дизеловите коли, както и в други, където техните собственици трябва да плащат сериозни такси.

Затова е логично да се запитаме „Отива ли си дизелът?”. Истината е, че много хора все още имат грешна представа за двигателите с този тип гориво. Тя е от преди 20-30 години, когато единственото предимство на моторите с дизелово гориво бе тяхната икономичност. Според Строкер обаче дизелът не е чак толкова лош, колкото се опитват да го изкарат мнозина, и е жертва на четири основни мита.

Защо дизелът все още няма да си отиде?

ОСНОВНИЯТ МИТ, свързан с дизела, продължава да бъде, че той не може да осигури добра динамика на колата. Което изобщо не е вярно. Основното при ускорението от място не е мощността на мотора, а високият въртящ момент. А с него дизеловият мотор превърхожда категорично бензиновия. Освен това максималният пик на мощността при дизела е достъпен при по-ниски обороти.

ДРУГО УБЕЖДЕНИЕ, което споделят мнозина, е че обслужването на дизелов мотор е по-скъпо от бензиновия. Това е вярно, но само в някои отношения. Факт е, че при смяна на маслото на дизеловия двигател, задължително се сменя и горивен филтър. Той е много важен, тъй като защитава двигателя. В крайна сметка собственик на дизелов автомобил при дългогодишна употреба сменя 2 пъти повече филтри от този на бензинов, но пък колата му гори по-малко, така че в крайна сметка разликата в похарчените пари не е толкова сериозна.

МНОЗИНА ВСЕ ОЩЕ ТВЪРДЯТ, че дизеловите двигател са по-чувствителни към горивото си от бензиновите. Което обаче не е съвсем така, тъй като голяма част от новите бензинови мотори са снабдени с турбини, които некачественото гориво уврежда. Докато при повечето дизели не трябва да има вода или механични примеси, за да могат те да работят нормално. На свой ред някои бензинови двигатели се нуждаят само от високооктаново гориво и определени добавки, за да развият пълния си потенциал.

Защо дизелът все още няма да си отиде?

СРЕД МИТОВЕТЕ ЗА ДИЗЕЛА има и друг – през зимата той не работи. Тоест, колата не пали. Това също не е вярно – изправният мотор няма да запали, само ако горивото се сгъсти прекалено. А това значи, че собственикът на колата не е сипал подходящ за зимни условия дизел.

Като цяло дизеловите двигатели, въпреки всички проблеми, имат две основни предимства – те са по-икономични и имат по-дълъг живот. Неслучайно големите камиони и автобуси са оборудвани с такива мотори. А това означава, че слуховете за смъртта на дизела е силно преувеличена. И все още няма особени шансове тези мотори да бъдат изхвърлени от пазара.

Съгласни ли сте с мнението на Максим Строкер? Според вас има ли бъдеще дизелът? Споделете мнението си в секцията за коментари.

Снимки: Motor

0 от 500
  • #31
    1 rate up comment 4 rate down comment
    Сибирь ( преди 6 години )
    Всичките камиони и автобуси в Сибир са дизелови ! Включая и прослувутите "Паз" В Якутия са само с КамАЗ , колко бензинови модела познаваш? В тайгата,където е най-тежко пък всички карат "Урал" с дизелов ЯМЗ , други машини там не виреят ! А багерите са Дизелов "Катерпилар" , булдозиритедизолови "Комацу".
  • #30
    12 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Това за ускорението направо пък изби рибата и изкърти мивката. Ако беше истина във всички моторни спортове щяха да преобладават дизели. Хайде поне във Формула 1 като въведат дизели да дойде да ми се обади. Ще черпя.
  • #29
    16 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Когато направят Ролс Ройс, Ферари, Ламборгини, Мазерати, Бентли, Кьонигсег, Пагани и още други легендарни марки дизелови ще призная, че дизела освен за отопление, трактори, камиони и др.тежки машини става за коли.Трябва да си голям извратеняк, за да си причиниш това да караш дизел.Както и да е д3зела си отива за радост на всички здравомислещи хора. На останалите малко им остана да кадят с нафтовите печки.
  • #28
    11 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Тази статия доста яко мирише на ВАГенска пропаганда. Предполагам никак не е случайна първата снимка. По елементарни лъжи не успяха ли да измислят? Намерили не кой да е, а някакъв руснак да обяснява и да оневинява нафтовите печки. Все едно вегетарианенец да ти обяснява как се пекат пържоли и да го представя, като нещо полезно.Този "специал3ст" защо не обясни поради какви прич3ни не се карат дизели в Русия. Ами в останалия свят освен Европа защо не карат дизел? А в скандинавието и Швейцария защо?
  • #27
    17 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    9Форумния специалист по дизелите пак си даде "компетентното" мнение.Да ги обясни всичките тези неща на истинските специалисти в областта и да им каже, че грешат. На Бай *** му е най-добре когато си мисли че кара евтино. Жестоката истина обаче е съвсем друга.Дизела си отива от този свят и колкото и да се пънете дизелджиите няма да го промените.Кефело го мазното звучене на дизела. Ужас! Тракането да го кефи. Малейййй страх.И пушаците и вибрацийте и миризмата на нафта и те са много готини нали
  • #26
    10 rate up comment 5 rate down comment
    thebrainless ( преди 6 години )
    А с митовете, че е карценогенен, нищо не се споменава. Да си пият препаратите завана и да си друсат с крокодил. Факта си е факт, дизела ще бъде забранен в повечето цивилизовани страни след някоя и друга година.
  • #25
    9 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    "И за какво им е всичко това, като можеш да си вземеш една бензинка да и сложиш АГУ и да караш възможно най-евтино. По-евтино дори и от тези с крадената нафта.Умните хора НЕ КАРАТ дизел!"Тая съм я играл вече, АГУ никога повече!Умните хора не карат на Газзз, само бедните!
  • #24
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    "Колко модела с TSI двигател си карал?Колко километра си изминал с тях?Знаеш ли откога има TSI двигатели?"Има една тема във VW форума за TSI. Не знам дали ще ти се чете. Не знам и този който я бе пуснал дали някога ще се качи отново на TSI Относно дюзите на TSI са порядъчно скъпи, определено минават дизеловите
  • #23
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    А екологията? Това, е трови повеце без значение ли е? Освен в Европа къде се кара дизел? Америка, Япония? Азия? Австралия? Африка?
  • #22
    8 rate up comment 11 rate down comment
    Голата истина ( преди 6 години )
    Аз съм ЗА да се плюе дизела! Откак взехте да го плюете стана по ефтин от бензина,а само допреди 2г. беше с 10-15ст. по скъп.Защо ли? Още вой и лай трябва та всички да минете на газ. Аз със тирчетата и автобусчета на колонката ще ходим.Голата истина драги ми смехурковци е че комън рейл технологията е върха на сладоледа в двигателостроенето.По добро не е измислено и няма да измислят преди тотално ДВГ да умрат,заменени от тока.Тъй че продължавайте да се упражнявате на тема турбо-бензини и щурутии