IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Оклеветен ли е дизелът?

Някои от твърденията за него са силно преувеличени, според руски експерти

Оклеветен ли е дизелът?

Обречен ли е дизелът? Откакто гръмна скандалът с VW в САЩ, времената не са добри за технологията, създадена някога от Рудолф Дизел. Но част от негативното отношение към нея се дължи и на недоброто й познаване, отбелязва руският автомобилен експерт Максим Строкер.
 

Защо дизелът все още няма да си отиде?

Страни като Великобритания, Германия и Франция, които са най-големите пазари на нови автомобили на континента, вече започнаха активни кампании срещу дизела. Планират се зони, в които се забраняват дизеловите коли, както и в други, където техните собственици трябва да плащат сериозни такси.

Затова е логично да се запитаме „Отива ли си дизелът?”. Истината е, че много хора все още имат грешна представа за двигателите с този тип гориво. Тя е от преди 20-30 години, когато единственото предимство на моторите с дизелово гориво бе тяхната икономичност. Според Строкер обаче дизелът не е чак толкова лош, колкото се опитват да го изкарат мнозина, и е жертва на четири основни мита.

Защо дизелът все още няма да си отиде?

ОСНОВНИЯТ МИТ, свързан с дизела, продължава да бъде, че той не може да осигури добра динамика на колата. Което изобщо не е вярно. Основното при ускорението от място не е мощността на мотора, а високият въртящ момент. А с него дизеловият мотор превърхожда категорично бензиновия. Освен това максималният пик на мощността при дизела е достъпен при по-ниски обороти.

ДРУГО УБЕЖДЕНИЕ, което споделят мнозина, е че обслужването на дизелов мотор е по-скъпо от бензиновия. Това е вярно, но само в някои отношения. Факт е, че при смяна на маслото на дизеловия двигател, задължително се сменя и горивен филтър. Той е много важен, тъй като защитава двигателя. В крайна сметка собственик на дизелов автомобил при дългогодишна употреба сменя 2 пъти повече филтри от този на бензинов, но пък колата му гори по-малко, така че в крайна сметка разликата в похарчените пари не е толкова сериозна.

МНОЗИНА ВСЕ ОЩЕ ТВЪРДЯТ, че дизеловите двигател са по-чувствителни към горивото си от бензиновите. Което обаче не е съвсем така, тъй като голяма част от новите бензинови мотори са снабдени с турбини, които некачественото гориво уврежда. Докато при повечето дизели не трябва да има вода или механични примеси, за да могат те да работят нормално. На свой ред някои бензинови двигатели се нуждаят само от високооктаново гориво и определени добавки, за да развият пълния си потенциал.

Защо дизелът все още няма да си отиде?

СРЕД МИТОВЕТЕ ЗА ДИЗЕЛА има и друг – през зимата той не работи. Тоест, колата не пали. Това също не е вярно – изправният мотор няма да запали, само ако горивото се сгъсти прекалено. А това значи, че собственикът на колата не е сипал подходящ за зимни условия дизел.

Като цяло дизеловите двигатели, въпреки всички проблеми, имат две основни предимства – те са по-икономични и имат по-дълъг живот. Неслучайно големите камиони и автобуси са оборудвани с такива мотори. А това означава, че слуховете за смъртта на дизела е силно преувеличена. И все още няма особени шансове тези мотори да бъдат изхвърлени от пазара.

Съгласни ли сте с мнението на Максим Строкер? Според вас има ли бъдеще дизелът? Споделете мнението си в секцията за коментари.

Снимки: Motor

0 от 500
  • #21
    15 rate up comment 7 rate down comment
    Soggo ( преди 6 години )
    Братя българи, не смеех да предположа, че и по такава битова тема ще възникне лют спор (с обиди). И двата двигателя имат свойте предимства и недостатъци. Аз лично карам дизел от 1996г., като от 1999г само нови. Сменил съм 4, 3 от които нови. Зареждам само премиум нафта, като не издребнявам за по няколко лева на резервоар в повече. Не ми дреме и за икономията, въпреки че е приятна. Не съм имал никога проблеми със зимно палене. Просто харесвам дизеловата тяга и характерното мазно звучене на мотора
  • #20
    8 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Няма как да знаеш, че богатите карат дизели, защото в *** махала няма такива.
  • #19
    16 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    И с крадената нафта не са на далавера бедните панелни миШки! В повечето случай им продават мазут примесен с малко нафта и си скапват всичко по двигателя. И за какво им е всичко това, като можеш да си вземеш една бензинка да и сложиш АГУ и да караш възможно най-евтино. По-евтино дори и от тези с крадената нафта.Умните хора НЕ КАРАТ дизел!
  • #18
    14 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Дизелът е за бедни панелни плАхове, които отиват на бензиностанцията и зареждат за 5-10 лв., ако изобщо отидат, защото в повечето случай се снабдяват с крадена нафта и се кефят колко са велики, а другите какви големи балАци са.Няма нормален човек на света, който да си вземе нафтова печка и да е кара с дизел купен по легален начин. единствената далавера от дизела е да караш с крадена нафта.Ама то и тогава е толкова далавера де, защото не знаеш какво купуваш и наливаш и ставаш абонат на сервиза.
  • #17
    24 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Оклеветен ли е дизелът?Не не е оклеветен. Спестили са му много от нещата, както и този руски специалист ги е спестил.Да оставим техническата част. Там дизелите са се доказали, като пълна трагедия. Само погледнате продължителните тестове или погледнете статистиката за старите коли на ТЮФ по години и няма да видите в началото НИТО ЕДИН ДИЗЕЛ.А какво да говорим за екология, болести и здраве, Дизела с тези неща е несъвместим. Дизела е причинител на болести и рак. Доказано от СЗО! Факт!
  • #16
    17 rate up comment 9 rate down comment
    бивш дизелджия ( преди 6 години )
    Дюзите на TSI са по-скъпи от дизеловите. ---------------------Щом са на ВАг не се учудвам да са и по-скъпи! Ама колко карат бензинки с такива дюзи да те питам? Сравняваме обикновенна бензинка с такава дизел.На дизела дюзите изкарват най-много 250-300 к. Повечето и по-малко.20-250 к съединител с маховик.Ей ти ги 2 бона.Турбо 250-300к. ГНП рядко изкарва над 300к.Подгревни свещи 80-100к.Горивен филтър смяна и труда в гараж около 50 лв.Да продължавам ли за разходите при дизела?
  • #15
    25 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Уаууу, не знаех, че богаташчетата карали дизели!Уаууу, не знаех, че богаташчетата си броят стинките за гориво!Уаууу, форумното ВАГинално богаташче с Гоуф ноФ Фнос не знаех, че ще ни говори, че ние с бензинките сме нямали пари обаче сме зареждали разираш ли 3 пъти, а богаташчето само един път.Да предположим, че е така макар, че не е да зареждаме 3 пъти, а ти 1. А защо не сметна, че ти пък 3 пъти влизаш в сервиза, а ние 1. Смятай ги както трябва нещата де!Не се прави на м0тика каквато си.
  • #14
    15 rate up comment 18 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    "А защо нищо не каза за подгревните свещи"Една подгревна свещ е 20 лв, аз за 9г съм сменил точно 2 бр. Направо съм яко вътре. На бензиновия ще си сменил мин 5 комплекта за същото време. Мухаххаа
  • #13
    15 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    "Няма адекватна причина, при която човек би си купил чисто нова кола дизел!"Не виждам и ти да си особено адекватен, но найсе. Дизела си има адекватно приложение, но виждам няма смисъл да ти се обяснява.
  • #12
    11 rate up comment 24 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Карайте си бензиновите лами, ние балъците ще си караме дизелите. Не ни мислите. Ти ще зареждаш три пъти,аз един и се мисли за тарикат. Просто сте бедни мишоци да имате хубави дизелови коли.