IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Оклеветен ли е дизелът?

Някои от твърденията за него са силно преувеличени, според руски експерти

Оклеветен ли е дизелът?

Обречен ли е дизелът? Откакто гръмна скандалът с VW в САЩ, времената не са добри за технологията, създадена някога от Рудолф Дизел. Но част от негативното отношение към нея се дължи и на недоброто й познаване, отбелязва руският автомобилен експерт Максим Строкер.
 

Защо дизелът все още няма да си отиде?

Страни като Великобритания, Германия и Франция, които са най-големите пазари на нови автомобили на континента, вече започнаха активни кампании срещу дизела. Планират се зони, в които се забраняват дизеловите коли, както и в други, където техните собственици трябва да плащат сериозни такси.

Затова е логично да се запитаме „Отива ли си дизелът?”. Истината е, че много хора все още имат грешна представа за двигателите с този тип гориво. Тя е от преди 20-30 години, когато единственото предимство на моторите с дизелово гориво бе тяхната икономичност. Според Строкер обаче дизелът не е чак толкова лош, колкото се опитват да го изкарат мнозина, и е жертва на четири основни мита.

Защо дизелът все още няма да си отиде?

ОСНОВНИЯТ МИТ, свързан с дизела, продължава да бъде, че той не може да осигури добра динамика на колата. Което изобщо не е вярно. Основното при ускорението от място не е мощността на мотора, а високият въртящ момент. А с него дизеловият мотор превърхожда категорично бензиновия. Освен това максималният пик на мощността при дизела е достъпен при по-ниски обороти.

ДРУГО УБЕЖДЕНИЕ, което споделят мнозина, е че обслужването на дизелов мотор е по-скъпо от бензиновия. Това е вярно, но само в някои отношения. Факт е, че при смяна на маслото на дизеловия двигател, задължително се сменя и горивен филтър. Той е много важен, тъй като защитава двигателя. В крайна сметка собственик на дизелов автомобил при дългогодишна употреба сменя 2 пъти повече филтри от този на бензинов, но пък колата му гори по-малко, така че в крайна сметка разликата в похарчените пари не е толкова сериозна.

МНОЗИНА ВСЕ ОЩЕ ТВЪРДЯТ, че дизеловите двигател са по-чувствителни към горивото си от бензиновите. Което обаче не е съвсем така, тъй като голяма част от новите бензинови мотори са снабдени с турбини, които некачественото гориво уврежда. Докато при повечето дизели не трябва да има вода или механични примеси, за да могат те да работят нормално. На свой ред някои бензинови двигатели се нуждаят само от високооктаново гориво и определени добавки, за да развият пълния си потенциал.

Защо дизелът все още няма да си отиде?

СРЕД МИТОВЕТЕ ЗА ДИЗЕЛА има и друг – през зимата той не работи. Тоест, колата не пали. Това също не е вярно – изправният мотор няма да запали, само ако горивото се сгъсти прекалено. А това значи, че собственикът на колата не е сипал подходящ за зимни условия дизел.

Като цяло дизеловите двигатели, въпреки всички проблеми, имат две основни предимства – те са по-икономични и имат по-дълъг живот. Неслучайно големите камиони и автобуси са оборудвани с такива мотори. А това означава, че слуховете за смъртта на дизела е силно преувеличена. И все още няма особени шансове тези мотори да бъдат изхвърлени от пазара.

Съгласни ли сте с мнението на Максим Строкер? Според вас има ли бъдеще дизелът? Споделете мнението си в секцията за коментари.

Снимки: Motor

0 от 500
  • #41
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    "Хайде да оставим руснаците! Да попитам ЗАЩО в скандинавските държави също НЕ карат дизели! "Мухаха, в Норвегия дизелите са над 80%, вероятно и в останалите нещата са подобни? Моля? Друг път поне пиши за неща, които знаеш. Ако това е възможно естествено!
  • #40
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Тези руски специалисти да не би случайно да са от завода, който наскоро Фолк с Ваген построи в Русия?Разбирам ги напълно! И те семейства имат и тех хляб ядат. Ако им платят да кажат, че препаратите за вана са полезни за пиене и това ще кажат.По-лошото е, че медии, като тази дават гласност на подобни меко казано пропагандни и неверни новини.Хубавото е, че руснаците много добре знаят какво представлява дизелът и точно поради тази причина не го ползват. Така и повечето други хора по света.
  • #39
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    И ЗАЩО в северните части на Русия НИКОЙ не кара дизелов автомобил? НИКОЙ да повторя пак? Ако тежките машини имат възможност да не ги гасят 6 месеца в годината с частните автомобили е няма тази възможност.Хайде да оставим руснаците! Да попитам ЗАЩО в скандинавските държави също НЕ карат дизели! Защо в Швейцария също НЕ карат дизели? Хайде нафтов специалисте да ни кажеш защо?А, че статията е поредната реклама на селската марка е повече от ясно.
  • #38
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    В северните части на Русия дизелите се карат със специални приспособления за подгрев на гориво, масло, тръбопроводи, двигател и всичко е яко изолирано. Познай защо? Там НЯМА дизел, който да е обикновен и който да не е направен специално за там. НЯМА!!!Отделно, че там дизеловата техника, като е запалят то тя работи 6 месеца без прекъсване и без да е гасят.Угасят ли някой двигател после трябва да го вкарат в хале с по-висока температура за да го запалят отново.При бензините това го няма.Защо ли?
  • #37
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    а за тва че нафтата ДОКАЗАНО причинява рак, астма и всякакви други гадости нещо да кажете? а за тва че София стана *** с най-мръсния въздух в Европа някой нещо да спомене?
  • #36
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    ВАГи, а във Формула 1 кога дизел бе ***? Кога?Лю Ман е състезание за издръжливост! Прочети първо правилата и ще разбереш защо дизелите печелят там. Промениха ги специално, за да може ааЛудитата с нафтовите печки да печелят. Ако не помниш провери и прочети, а не тук да ми се коркаш за състезателните дизели. ако бяха по старите правила наистина всички щяха да се смеят на аЛуди.Хайде сега кажи на кои мотоспортове дизела е доминиращ. Има изключения тук-таме да са печелили,но е изключение!
  • #35
    1 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Това за ускорението направо пък изби рибата и изкърти мивката. Ако беше истина във всички моторни спортове щяха да преобладават дизели.Да спомена и една дизелова Купра, на която стоповете омръзнаха на всички останали. Дори след като Сеат смениха мотора с бензинов отзад пак си остана един надпис TDI! Никак не случайно. Можеш да погледнеш и данните на Race Touareg. Ей така, за не пишеш простотии
  • #34
    5 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Това за ускорението направо пък изби рибата и изкърти мивката. Ако беше истина във всички моторни спортове щяха да преобладават дизели.Еми за твое съжаление това твърдение е напълно вярно. И ако някога поне веднъж бе отворил книжка или поне да беше кампернал дизелов и бензинов двигател с еднакви коне, щеше да го установиш. Тоест нищо не си проверявал, но пък си много компетентен. Аз ще ти дам пример: Ауди А5 3.0 бензин с 272к.с. 0-100 за 6сек. А Ауди А5 3.0 дизел с 245к.с. от 0-100 за 5,9сек. Така, че другия път не се опитвай да мислиш а чети, за да не ставаш смешен всеки път. Относно състезанията, на Льо Ман когато Ауди излязоха с дизелов спортен прототип, всички се подсмихваха, след което 10 години биеха наред всички бензинови болиди наконглокенцията и то като ги затваряха с по няколко обиколки. Това в спорта се нарича унижение. Пежо разбраха истината и последваха примера на Ауди и изкараха дизелов болид и бяха единствената конглокенция на Ауди. Толкова по въпроса за дизелите.
  • #33
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Как се коментира ,като даже не се и произвежда в нито една лека кола ,руски дизелов двигател?
  • #32
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Сибирь ( преди 6 години )
    Верно е - руснаците безопасни игли не произвеждат , има китайци за тая цел. Ама произвеждат военна техника ,ядрени реактори , спътници ,ракети ,самолети ,турнини колкото къща и т.н.т.