IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Оклеветен ли е дизелът?

Някои от твърденията за него са силно преувеличени, според руски експерти

Оклеветен ли е дизелът?

Обречен ли е дизелът? Откакто гръмна скандалът с VW в САЩ, времената не са добри за технологията, създадена някога от Рудолф Дизел. Но част от негативното отношение към нея се дължи и на недоброто й познаване, отбелязва руският автомобилен експерт Максим Строкер.
 

Защо дизелът все още няма да си отиде?

Страни като Великобритания, Германия и Франция, които са най-големите пазари на нови автомобили на континента, вече започнаха активни кампании срещу дизела. Планират се зони, в които се забраняват дизеловите коли, както и в други, където техните собственици трябва да плащат сериозни такси.

Затова е логично да се запитаме „Отива ли си дизелът?”. Истината е, че много хора все още имат грешна представа за двигателите с този тип гориво. Тя е от преди 20-30 години, когато единственото предимство на моторите с дизелово гориво бе тяхната икономичност. Според Строкер обаче дизелът не е чак толкова лош, колкото се опитват да го изкарат мнозина, и е жертва на четири основни мита.

Защо дизелът все още няма да си отиде?

ОСНОВНИЯТ МИТ, свързан с дизела, продължава да бъде, че той не може да осигури добра динамика на колата. Което изобщо не е вярно. Основното при ускорението от място не е мощността на мотора, а високият въртящ момент. А с него дизеловият мотор превърхожда категорично бензиновия. Освен това максималният пик на мощността при дизела е достъпен при по-ниски обороти.

ДРУГО УБЕЖДЕНИЕ, което споделят мнозина, е че обслужването на дизелов мотор е по-скъпо от бензиновия. Това е вярно, но само в някои отношения. Факт е, че при смяна на маслото на дизеловия двигател, задължително се сменя и горивен филтър. Той е много важен, тъй като защитава двигателя. В крайна сметка собственик на дизелов автомобил при дългогодишна употреба сменя 2 пъти повече филтри от този на бензинов, но пък колата му гори по-малко, така че в крайна сметка разликата в похарчените пари не е толкова сериозна.

МНОЗИНА ВСЕ ОЩЕ ТВЪРДЯТ, че дизеловите двигател са по-чувствителни към горивото си от бензиновите. Което обаче не е съвсем така, тъй като голяма част от новите бензинови мотори са снабдени с турбини, които некачественото гориво уврежда. Докато при повечето дизели не трябва да има вода или механични примеси, за да могат те да работят нормално. На свой ред някои бензинови двигатели се нуждаят само от високооктаново гориво и определени добавки, за да развият пълния си потенциал.

Защо дизелът все още няма да си отиде?

СРЕД МИТОВЕТЕ ЗА ДИЗЕЛА има и друг – през зимата той не работи. Тоест, колата не пали. Това също не е вярно – изправният мотор няма да запали, само ако горивото се сгъсти прекалено. А това значи, че собственикът на колата не е сипал подходящ за зимни условия дизел.

Като цяло дизеловите двигатели, въпреки всички проблеми, имат две основни предимства – те са по-икономични и имат по-дълъг живот. Неслучайно големите камиони и автобуси са оборудвани с такива мотори. А това означава, че слуховете за смъртта на дизела е силно преувеличена. И все още няма особени шансове тези мотори да бъдат изхвърлени от пазара.

Съгласни ли сте с мнението на Максим Строкер? Според вас има ли бъдеще дизелът? Споделете мнението си в секцията за коментари.

Снимки: Motor

0 от 500
  • #1
    16 rate up comment 23 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Руснаците хич не ги бройте. Един хладилник не могат да произведат. Тръгнали да се изявяват. По зле са от немците. Немците поне знаят как да праят бляскави продукти. Може да не стават аудитата, но поне са красиви. Гумената глава винаги ще си купи немско.