IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как Hyundai стигна до върховете

В момента корейците предлагат автомобили във всеки сегмент

Как Hyundai стигна до върховете

Една от най-бързо развиващите се автомобилни компании през последните години е Hyundai. Благодарение на икономическия възход на Южна Корея производителят изпревари много от конкурентите си. Как обаче се стигна дотук – това е въпрос, на който отговор дава историята на компанията.
Как Hyundai стигна до върховете
Чан Чжу Юн през 1998 година. Снимка: Ройтерс

Основоположник на Hyundai е Чан Чжу Юн. Той почина през 2001 г., като по това време състоянието му се оценяваше на 6.2 млрд. долара. След смъртта му компанията остана в ръцете на неговия син. Самият Чан Чжу напуска семейството си още на 16 годишна възраст, за да работи. Продава ориз, след това става товарач и автомеханик. Когато навършва 30 години решава, че трябва да промени философията си, която в този момент се свежда до едно – да нахрани семейството си.

Именно затова през 1946 г. кореецът отваря първата си работилница за поправка на автомобили, която кръщава Hyundai или „Новото време”. Година по-късно фирмата се превръща в холдинг, след като към нея е присъединена и строителната компания Hyundai Civil Industries (б.а – по-късно тя се превръща в Hyundai Construction).

Чан Чжу Юн успява да създаде перфектна организация, като всички фирми в холдинга, които достигат 45 наброй, се ръководят от хора от семейния клан – най-често това са синовете и племенниците му. Бизнесменът е строг и наказва всяко неподчинение, като от това патят най-често работниците му. Всеки опит за стачка е задушаван още в зародиш. Въпреки огромното си богатство кореецът работи усилено до последните дни от живота си, като се придвижва пеша до офиса си. За целта всеки ден изминава по 5 км.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai Pony от 1975. Снимка: Hyundai

Възходът на Hyundai в автомобилния бранш започва с модела Cortina на Ford, който корейците дълги години произвеждат. Сътрудничеството между двете компании продължава до 80-те години на миналия век с още два модела на американския производител - Granada и Taurus.

Едва след това Hyundai пуска първата си самостоятелна разработка – Pony. Който всъщност представлява видоизменен Mitsubishi Colt. Дебютът му е на автосалона в Торино през 1975 г., където успява да спечели интереса на медиите и публиката. Година по-късно моделът вече се продава в Европа. А приходите от него позволяват на Hyundai да открие собствен автомобилен завод.

В началото на 80-те години на миналия век цял свят започва да говори за „корейското икономическо чудо”. Страната е във възход и се нуждае от разширяване на автопарка. До този момент автомобилите са считани за символ на финансово благополучие, но бързо се превръщат в необходимост от първа ръка. В Hyundai отлично осъзнават това и пускат модела Sonata, който е създаден от нулата. Отново обаче не се минава без „помощта”на Mitsubishi, тъй като всички двигатели са с лиценз на японския производител.

Едва през 1989 г. корейците разработват своя първи собствен двигател – 1.5-литровия Alpha, но редом с него продължават, макар и скрито, да използват постиженията на Mitsubishi Motors. Сред тях е например е моделът Hyundai Galloper, който всъщност представлява копие на по-стара версия на Mitsubishi Pajero.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai Galloper. Снимка: Wikipedia

Подобна стъпка е доста рискована, тъй като по това време – през 1991 г., в Южна Корея кросовъри почти няма. Те се считат за прекалено скъпи. Моделът обаче се оказва успешен – не е скъп, а предлага добра проходимост и надеждност. Затова и от Mitsubishi първоначално не разрешават той да се продава в други държави, но по-късно и това става. А Galloper се произвежда повече от 20 години, като претърпява два фейслифта.

Постепенно Hyundai става разпознаваема марка, като заслуга за това има и моделът Coupe. Той се превръща в легенда, тъй като е първият в историята на марката концепт, създаден от собственото дизайнерско студио - Hyundai California Design. Освен това в продължение на дълги години моделът има статут на най-евтиният спортен автомобил на света. През 1991 г. се появява и концептуалния HCD-I, благодарение на който корейците печелят и огромна маса фенове в САЩ.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai HCD-I. Снимка: Hyundai

Първият кросовър на Hyundai, създаден без чужда помощ, е Santa Fe. Той дебютира през 2001 г. с неугледен външен вид, но благодарение на достъпната си цена бързо печели сърцата на много автолюбители в цял свят. Години по-късно Santa Fe се трансформира в „паркетник”, като печели званието „най-надежден автомобил в класа си" от американското издание Consumer Report.
Как Hyundai стигна до върховете
Santa Fe от 2005 г. Снимка: Hyundai

Разбира се, не всичко в историята на Hyundai Motor е успешно. Един от преломните моменти идва през 1998 г., когато компанията записва огромен спад на продажбите на вътрешния си пазар. По това време производителят закупва Kia Asia Motors и само година по-късно си връща старите показатели. През 1999 г. обемът на експорта на Hyundai достига 701 000 автомобила, като това подобрява всички рекорди на фирмата.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai Equus 2014. Снимка: Hyundai

В началото на 2000 г. Hyundai Motor Company съсредоточава усилията си върху утвърждаване на позициите на чуждите пазари, като се налага на всички континенти. В крайна сметка компанията има представителства в 193 страни, а в нейната гама се предлагат автомобили от компактния i10 до премиалния Equus, който може да се конкурира с Mercedes-Benz и BMW.

По време на световната финансова криза от преди няколко години корейците не само, че не губят позиции, но дори увеличават производството си. И съответно продължават да записват ръст на продажбите и да карат конкуренцията да се съобразява с тях.

Тагове: Hyundai
0 от 500
  • #7
    9 rate up comment 12 rate down comment
    бъчваря ( преди 11 години )
    Ей, още си спомнят с омиление за Фордовете, които са произвеждали, та затова крадат на поразия дизайн. И то най-често от Форд.Май ще се окаже, че Форд е ударил рамо на половината от световните автомобилни фирми. Оригиналът обаче винаги е най-добър.
  • #6
    16 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Възхода им се дължи на възхода на копирните технологии и технокражбите! Но винаги хората ще предпочитат оригинала, макар и по-скъп!
  • #5
    21 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Да ама служителите на повечето евро и американски марки са щастливи от заплащането си и условията на труд.А по-голямата част от любимите ви азиатски кошници дет освен с ниска цена и копирано-крадени технологии от някоя нормална фирма с друго не блестят ползват още полу-робски труд.Това неизбежно генерира огромни приходи на шефовете робовладелци,но мен не ме кефи спонсорството на неоробовладелски строй.
  • #4
    42 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Е каква им е историята? Произвеждали са чужди коли, после техни копия на чужди коли, чужди технологии и двигатели в един куп модели, после грозновати модели, ама били евтини и се купували, сега вече техни и хубави, ама вече не толкова евтини. Сега същото го правят китайците.
  • #3
    25 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Да ВАГ още от създаванетио си продават по 8-9млн автомобили на година, заради държавната подкрепа, не че хората ги харесват. Тя Германия насила кара народите да и купуват колите.
  • #2
    34 rate up comment 20 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Ха сега вижте историята на ВАГ и ще разберете защо корейското вече е по-качествено от немското. Компания, която винаги е била издъражана от немската държава няма как да е гъвкава и с пазарния и финансов опит на компания минала през всички фази в развитието си и опитала и горчивото и сладкото. Просто всеки знае, че като са ти сигурни парите не си даваш зор, но когато си постоянно във война (пазарна) с другите си доста по креативен и заинтересован от клиентите си и продукцията ти.
  • #1
    41 rate up comment 31 rate down comment
    i40 ( преди 11 години )
    Хюндай имат най-добро съотношение цена - качество. По-добре нов Хюндай отколкото 10 годишен немски премиум.