IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как Hyundai стигна до върховете

В момента корейците предлагат автомобили във всеки сегмент

Как Hyundai стигна до върховете

Една от най-бързо развиващите се автомобилни компании през последните години е Hyundai. Благодарение на икономическия възход на Южна Корея производителят изпревари много от конкурентите си. Как обаче се стигна дотук – това е въпрос, на който отговор дава историята на компанията.
Как Hyundai стигна до върховете
Чан Чжу Юн през 1998 година. Снимка: Ройтерс

Основоположник на Hyundai е Чан Чжу Юн. Той почина през 2001 г., като по това време състоянието му се оценяваше на 6.2 млрд. долара. След смъртта му компанията остана в ръцете на неговия син. Самият Чан Чжу напуска семейството си още на 16 годишна възраст, за да работи. Продава ориз, след това става товарач и автомеханик. Когато навършва 30 години решава, че трябва да промени философията си, която в този момент се свежда до едно – да нахрани семейството си.

Именно затова през 1946 г. кореецът отваря първата си работилница за поправка на автомобили, която кръщава Hyundai или „Новото време”. Година по-късно фирмата се превръща в холдинг, след като към нея е присъединена и строителната компания Hyundai Civil Industries (б.а – по-късно тя се превръща в Hyundai Construction).

Чан Чжу Юн успява да създаде перфектна организация, като всички фирми в холдинга, които достигат 45 наброй, се ръководят от хора от семейния клан – най-често това са синовете и племенниците му. Бизнесменът е строг и наказва всяко неподчинение, като от това патят най-често работниците му. Всеки опит за стачка е задушаван още в зародиш. Въпреки огромното си богатство кореецът работи усилено до последните дни от живота си, като се придвижва пеша до офиса си. За целта всеки ден изминава по 5 км.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai Pony от 1975. Снимка: Hyundai

Възходът на Hyundai в автомобилния бранш започва с модела Cortina на Ford, който корейците дълги години произвеждат. Сътрудничеството между двете компании продължава до 80-те години на миналия век с още два модела на американския производител - Granada и Taurus.

Едва след това Hyundai пуска първата си самостоятелна разработка – Pony. Който всъщност представлява видоизменен Mitsubishi Colt. Дебютът му е на автосалона в Торино през 1975 г., където успява да спечели интереса на медиите и публиката. Година по-късно моделът вече се продава в Европа. А приходите от него позволяват на Hyundai да открие собствен автомобилен завод.

В началото на 80-те години на миналия век цял свят започва да говори за „корейското икономическо чудо”. Страната е във възход и се нуждае от разширяване на автопарка. До този момент автомобилите са считани за символ на финансово благополучие, но бързо се превръщат в необходимост от първа ръка. В Hyundai отлично осъзнават това и пускат модела Sonata, който е създаден от нулата. Отново обаче не се минава без „помощта”на Mitsubishi, тъй като всички двигатели са с лиценз на японския производител.

Едва през 1989 г. корейците разработват своя първи собствен двигател – 1.5-литровия Alpha, но редом с него продължават, макар и скрито, да използват постиженията на Mitsubishi Motors. Сред тях е например е моделът Hyundai Galloper, който всъщност представлява копие на по-стара версия на Mitsubishi Pajero.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai Galloper. Снимка: Wikipedia

Подобна стъпка е доста рискована, тъй като по това време – през 1991 г., в Южна Корея кросовъри почти няма. Те се считат за прекалено скъпи. Моделът обаче се оказва успешен – не е скъп, а предлага добра проходимост и надеждност. Затова и от Mitsubishi първоначално не разрешават той да се продава в други държави, но по-късно и това става. А Galloper се произвежда повече от 20 години, като претърпява два фейслифта.

Постепенно Hyundai става разпознаваема марка, като заслуга за това има и моделът Coupe. Той се превръща в легенда, тъй като е първият в историята на марката концепт, създаден от собственото дизайнерско студио - Hyundai California Design. Освен това в продължение на дълги години моделът има статут на най-евтиният спортен автомобил на света. През 1991 г. се появява и концептуалния HCD-I, благодарение на който корейците печелят и огромна маса фенове в САЩ.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai HCD-I. Снимка: Hyundai

Първият кросовър на Hyundai, създаден без чужда помощ, е Santa Fe. Той дебютира през 2001 г. с неугледен външен вид, но благодарение на достъпната си цена бързо печели сърцата на много автолюбители в цял свят. Години по-късно Santa Fe се трансформира в „паркетник”, като печели званието „най-надежден автомобил в класа си" от американското издание Consumer Report.
Как Hyundai стигна до върховете
Santa Fe от 2005 г. Снимка: Hyundai

Разбира се, не всичко в историята на Hyundai Motor е успешно. Един от преломните моменти идва през 1998 г., когато компанията записва огромен спад на продажбите на вътрешния си пазар. По това време производителят закупва Kia Asia Motors и само година по-късно си връща старите показатели. През 1999 г. обемът на експорта на Hyundai достига 701 000 автомобила, като това подобрява всички рекорди на фирмата.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai Equus 2014. Снимка: Hyundai

В началото на 2000 г. Hyundai Motor Company съсредоточава усилията си върху утвърждаване на позициите на чуждите пазари, като се налага на всички континенти. В крайна сметка компанията има представителства в 193 страни, а в нейната гама се предлагат автомобили от компактния i10 до премиалния Equus, който може да се конкурира с Mercedes-Benz и BMW.

По време на световната финансова криза от преди няколко години корейците не само, че не губят позиции, но дори увеличават производството си. И съответно продължават да записват ръст на продажбите и да карат конкуренцията да се съобразява с тях.

Тагове: Hyundai
0 от 500
  • #17
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Дай линк. Иначе си бла-бла, беден ***.
  • #16
    12 rate up comment 1 rate down comment
    Slavo ( преди 11 години )
    "Преди тук се говореше, че Хюндай са държавни, сега пък Фолксваген, а истината е че всяка държава помага на автоиндустрията си". Браво, г-н FenIX!!! Ще си позволя само една малка корекция... Всяка държава (освен България) помага на ТЕЖКОТО МАШИНОСТРОЕНЕ!!! Автомобилите са само частица от тази свера (отрасъл)... За влакове, локомотиви, трактори, тролеи камони, метро, кораби, самолети се ТРОШЯТ и печелят ПЪТИ повече пари, пък и повече хора бачкат в тези области!
  • #15
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    но при фв нещата не са така, това че държавата решила да поеме някаква част от разходите на гражданите си няма нищо общо с фв, най малкото че не е обвързано с марка и второ не е въведено. Виж обаче в япония държавата яко спонсорира покупка на тойота. излиза така че държавата издържа тойота а тойотаджията Дошо се опитва да изкара, че другите били издържани, пълен ***.
  • #14
    15 rate up comment 1 rate down comment
    FenIX ( преди 11 години )
    Преди тук се говореше, че Хюндай са държавни, сега пък Фолксваген, а истината е че всяка държава помага на автоиндустрията си - САЩ, Герамния, Франция, Корея и т.н. Всички са заинтересувани тази индустрия да работи, защото дърпа с нея и много други сектори. Така че когато един автомобилен завод затвори врати проблема не е само за конкретния производител, а за много др. хора и бизнеси.
  • #13
    6 rate up comment 5 rate down comment
    До До Дошо ( преди 11 години )
    Германското прaвителство обмисля сериозно възможността да налее още средства в получилата висока популярност национална програма за даване на парична помощ от 2500 евро при купуване на нов автомобил, при положение че е предадена за скраб стара кола на възраст от 9 и повече години. Това стана ясно, след като коалицията от управляващи партии в страната постигна наскоро принципно съгласие за продължаване на тази програма във времето. Засега канцлерът Ангела Меркел и вицеканцлерът Франк-Валтер Щайнм
  • #12
    8 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Ами първо потърси (ако можеш) статии за финансите, с които VW купи Порше,а не обратното. След това потърси (ако можеш) за колко милиона евро финансиране и корупционни схеми и сделки ги разследват и съдят. Ако искаш чакай, ако искаш недей. Фактите обаче са си факти. Факт е и че навремето не дадоха помощ на Опел от немската държава, въпреки че заводите са им в Германия. Ето само една статия от този сайт : http://automedia.investor.bg/a/0-nachalo/13674-evropeiskata-komisiia-razsledva-bmw-i-vw/
  • #11
    4 rate up comment 4 rate down comment
    до Дошо ( преди 11 години )
    Дай да видим какви финанси от германия отиват във фолксваген, чакам ама ми се струва че няма да дочакам.Иначе положителното е че се срамуваш от себе си. Вече започваш да осъзнаваш колко си елементарен и започваш да се срамуваш, браво имаш напредък. А сега чакам да видя какви пари е дала Германия на ФВ. Че чак дори да издържа компанията хааа
  • #10
    8 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Не съм Дошо и ако не беше кон с капаци, щеше да се поразтърсиш да видиш какви финанси от Германия и ЕС отиват във ВАГ. Да не говорим за помощи и глупости за криза проекти и други корупционни глупости, за които ги разследват. Още повече Хюндай, вече имат по-технологични двигатели и по-добри технологии от ВАГ, така че дори и без помощ задминаха тая изостанала немска комунистическа фирма. СОЦВАГЕН е най-изостаналият концерн.
  • #9
    10 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Възхода им се дължи на това, че правят всичко качествено макар и евтино и че се прицелват в правилните клиенти. Когато са били прохождащи са се прицелили в по-непретенциозните клиенти - евтини коли НО НАДЕЖДНИ. Докато ВАГ, продава евтини пластмаси под предлога, че са немски и здрави, което напоследък е обратното немски и трошливи, и то на цени много по-високи от пазарните. Това е разликата. Едните мислят за джоба и да преебат клиента със скрити разходи и дефекти другите обратното!
  • #8
    8 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    дошо от кога фв е издържан от държавата? ти да нямаш склероза, че всеки ден пишеш едно и също и всеки ден ти обясняват че това не е вярно и на другия ден пак си забравил и пак започваш да обясняваш като факти какво си представяш. Да Германия държи дял от акциите както и други държави. Всеки може да си купи акции. Но истината е че ФВ издържа Германия, като и налива милиарди евра от данък печалба, от осигуровки и дивиденти от акциите и осигурява 200000 работни места е Германия.