IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как Hyundai стигна до върховете

В момента корейците предлагат автомобили във всеки сегмент

Как Hyundai стигна до върховете

Една от най-бързо развиващите се автомобилни компании през последните години е Hyundai. Благодарение на икономическия възход на Южна Корея производителят изпревари много от конкурентите си. Как обаче се стигна дотук – това е въпрос, на който отговор дава историята на компанията.
Как Hyundai стигна до върховете
Чан Чжу Юн през 1998 година. Снимка: Ройтерс

Основоположник на Hyundai е Чан Чжу Юн. Той почина през 2001 г., като по това време състоянието му се оценяваше на 6.2 млрд. долара. След смъртта му компанията остана в ръцете на неговия син. Самият Чан Чжу напуска семейството си още на 16 годишна възраст, за да работи. Продава ориз, след това става товарач и автомеханик. Когато навършва 30 години решава, че трябва да промени философията си, която в този момент се свежда до едно – да нахрани семейството си.

Именно затова през 1946 г. кореецът отваря първата си работилница за поправка на автомобили, която кръщава Hyundai или „Новото време”. Година по-късно фирмата се превръща в холдинг, след като към нея е присъединена и строителната компания Hyundai Civil Industries (б.а – по-късно тя се превръща в Hyundai Construction).

Чан Чжу Юн успява да създаде перфектна организация, като всички фирми в холдинга, които достигат 45 наброй, се ръководят от хора от семейния клан – най-често това са синовете и племенниците му. Бизнесменът е строг и наказва всяко неподчинение, като от това патят най-често работниците му. Всеки опит за стачка е задушаван още в зародиш. Въпреки огромното си богатство кореецът работи усилено до последните дни от живота си, като се придвижва пеша до офиса си. За целта всеки ден изминава по 5 км.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai Pony от 1975. Снимка: Hyundai

Възходът на Hyundai в автомобилния бранш започва с модела Cortina на Ford, който корейците дълги години произвеждат. Сътрудничеството между двете компании продължава до 80-те години на миналия век с още два модела на американския производител - Granada и Taurus.

Едва след това Hyundai пуска първата си самостоятелна разработка – Pony. Който всъщност представлява видоизменен Mitsubishi Colt. Дебютът му е на автосалона в Торино през 1975 г., където успява да спечели интереса на медиите и публиката. Година по-късно моделът вече се продава в Европа. А приходите от него позволяват на Hyundai да открие собствен автомобилен завод.

В началото на 80-те години на миналия век цял свят започва да говори за „корейското икономическо чудо”. Страната е във възход и се нуждае от разширяване на автопарка. До този момент автомобилите са считани за символ на финансово благополучие, но бързо се превръщат в необходимост от първа ръка. В Hyundai отлично осъзнават това и пускат модела Sonata, който е създаден от нулата. Отново обаче не се минава без „помощта”на Mitsubishi, тъй като всички двигатели са с лиценз на японския производител.

Едва през 1989 г. корейците разработват своя първи собствен двигател – 1.5-литровия Alpha, но редом с него продължават, макар и скрито, да използват постиженията на Mitsubishi Motors. Сред тях е например е моделът Hyundai Galloper, който всъщност представлява копие на по-стара версия на Mitsubishi Pajero.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai Galloper. Снимка: Wikipedia

Подобна стъпка е доста рискована, тъй като по това време – през 1991 г., в Южна Корея кросовъри почти няма. Те се считат за прекалено скъпи. Моделът обаче се оказва успешен – не е скъп, а предлага добра проходимост и надеждност. Затова и от Mitsubishi първоначално не разрешават той да се продава в други държави, но по-късно и това става. А Galloper се произвежда повече от 20 години, като претърпява два фейслифта.

Постепенно Hyundai става разпознаваема марка, като заслуга за това има и моделът Coupe. Той се превръща в легенда, тъй като е първият в историята на марката концепт, създаден от собственото дизайнерско студио - Hyundai California Design. Освен това в продължение на дълги години моделът има статут на най-евтиният спортен автомобил на света. През 1991 г. се появява и концептуалния HCD-I, благодарение на който корейците печелят и огромна маса фенове в САЩ.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai HCD-I. Снимка: Hyundai

Първият кросовър на Hyundai, създаден без чужда помощ, е Santa Fe. Той дебютира през 2001 г. с неугледен външен вид, но благодарение на достъпната си цена бързо печели сърцата на много автолюбители в цял свят. Години по-късно Santa Fe се трансформира в „паркетник”, като печели званието „най-надежден автомобил в класа си" от американското издание Consumer Report.
Как Hyundai стигна до върховете
Santa Fe от 2005 г. Снимка: Hyundai

Разбира се, не всичко в историята на Hyundai Motor е успешно. Един от преломните моменти идва през 1998 г., когато компанията записва огромен спад на продажбите на вътрешния си пазар. По това време производителят закупва Kia Asia Motors и само година по-късно си връща старите показатели. През 1999 г. обемът на експорта на Hyundai достига 701 000 автомобила, като това подобрява всички рекорди на фирмата.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai Equus 2014. Снимка: Hyundai

В началото на 2000 г. Hyundai Motor Company съсредоточава усилията си върху утвърждаване на позициите на чуждите пазари, като се налага на всички континенти. В крайна сметка компанията има представителства в 193 страни, а в нейната гама се предлагат автомобили от компактния i10 до премиалния Equus, който може да се конкурира с Mercedes-Benz и BMW.

По време на световната финансова криза от преди няколко години корейците не само, че не губят позиции, но дори увеличават производството си. И съответно продължават да записват ръст на продажбите и да карат конкуренцията да се съобразява с тях.

Тагове: Hyundai
0 от 500
  • #27
    4 rate up comment 1 rate down comment
    RRE ( преди 11 години )
    Muhahahaa, abe golfadjia, ami ako smetnem kym Corolla Camry,Carina,Caldina,Hilux,Hiace,LandCruiser kakvo stava za germanskite zaporojki! Toyota e nai-prodavanata marka . Ne samo Corolla e mnogo prodavana,ami Land Cruiser e nai-prodavania SUV, Hilux nai-prodavania Pick up v sveta, Camry e nai-prodavanata kola v USA, Australia i t.n.
  • #26
    9 rate up comment 11 rate down comment
    umen si verno... ( преди 11 години )
    Имат 37 милиона короли продадени-всичко на всичко!Само голф са 28 милиона+ 17 милиона пасат и 7 милиона бусчета-сам смятай!Королата е здрав автомобил-спор няма.Но трябва да имаш проблеми с главата да сравняваш японска кошница с немски автомобил,изключвам форд и опел разбира се.Радвам се на хондата,да харчи малко и върви прилично.Но когато искам да карам и да се радвам на шофирането се качвам в петицата или в А6-тицата,защо ли?Да не говорим,че над 5000 оборота хондата звучи като развален миксер
  • #25
    0 rate up comment 1 rate down comment
    RRE ( преди 11 години )
  • #24
    6 rate up comment 4 rate down comment
    RRE ( преди 11 години )
    Nai-prodavanata 4ujda marka v Germany e Hyunday. A kopiraneto go praviat germancite ot iaponcite. Kopirat hibridite ot iaponcite, i to dosta neuspe6no muhahahahaha samo BMW sklu4iha dogovor s TOYOTA i prieha tehnite tehnologii. Iaponecaq izmislia, germaneca kopira ve4e.
  • #23
    5 rate up comment 5 rate down comment
    RRE ( преди 11 години )
    Toyota Corolla za nad 40 godini e prodala nad 35 miliona avtomobili mi6le. Ne moje da ia sravniava6 s onia zaporojki na VW ot 60-te. Taka e vsiaka jaba da si znae giola. Baza za sravnenie niama mejdu bezshumen iaponski hibrid i razni germanski dizel4eta muhahahahaa
  • #22
    7 rate up comment 8 rate down comment
    Дошо е пишкояд! ( преди 11 години )
    Дошка,кажи един японски или корейски автомобил дето се е правил 60 години и са продадени 30 милиона от него? Такъв няма. Ходи купи един фолксваген кемпер от 70-те,ми той струва ако е в добро състояние към 100 000 лв,ако успееш да намериш някой да ти го продаде за тия пари... Японските коли не са лоши и аз имам японска,даже е онда,ама и 3 немски. БАЗА ЗА СРАВНЕНИЕ НЯМА! Всяка жаба да си знае гьола!
  • #21
    6 rate up comment 1 rate down comment
    FenIX ( преди 11 години )
    Доколкото знам Хюндай имат дизайнерски центрове в САЩ и Германия, които правят модели за съответните пазари. Отделно си имат и в Корея. Някои модели като Соната и и40 са на една платформа но външно са различни. Така е не само при Хюндай. Не може един дизайн да се харесва еднакво в Европа, САЩ и Китай, Корея.
  • #20
    9 rate up comment 10 rate down comment
    b.b. ( преди 11 години )
    "Въпреки огромното си богатство кореецът работи усилено до последните дни от живота си,като се придвижва пеша до офиса си.За целта всеки ден изминава по 5 км." Дори и създателя на Хюндай не използва колите им,а предпочита да се придвижва пеша!;)Иначе хвала на човека и на фирмата, израснала е много,но поне досега този растеж е свързан с копиране на успешните модели на другите. Т.е. те произвеждат,а друг създава колите им.Дори последното поколение на колите им се твърди,че е създадено в Германия
  • #19
    19 rate up comment 3 rate down comment
    До das auto ( преди 11 години )
    VW НЯМА фирми в: корабостроенето, енергетиката,строителството, тежкото машиностроене и т.н.За разлика от Хюндай!
  • #18
    9 rate up comment 11 rate down comment
    Das Auto ( преди 11 години )
    ко някой наистина си мисли, че VW е просперирал без здравата финансова помощ на германската държава и многомилионните държавни поръчки, то той е абсолютен наивник или може би ***!А Фолксваген напомня по структура на някогашния Мултигруп в БГ - има фирми и фирмички практически във всички отрасли на германската икономика.Разликата е, че в Германия е нямало Хитлер и първия милион на г-н Хитлер не е даден в куфарче ...