IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как Hyundai стигна до върховете

В момента корейците предлагат автомобили във всеки сегмент

Как Hyundai стигна до върховете

Една от най-бързо развиващите се автомобилни компании през последните години е Hyundai. Благодарение на икономическия възход на Южна Корея производителят изпревари много от конкурентите си. Как обаче се стигна дотук – това е въпрос, на който отговор дава историята на компанията.
Как Hyundai стигна до върховете
Чан Чжу Юн през 1998 година. Снимка: Ройтерс

Основоположник на Hyundai е Чан Чжу Юн. Той почина през 2001 г., като по това време състоянието му се оценяваше на 6.2 млрд. долара. След смъртта му компанията остана в ръцете на неговия син. Самият Чан Чжу напуска семейството си още на 16 годишна възраст, за да работи. Продава ориз, след това става товарач и автомеханик. Когато навършва 30 години решава, че трябва да промени философията си, която в този момент се свежда до едно – да нахрани семейството си.

Именно затова през 1946 г. кореецът отваря първата си работилница за поправка на автомобили, която кръщава Hyundai или „Новото време”. Година по-късно фирмата се превръща в холдинг, след като към нея е присъединена и строителната компания Hyundai Civil Industries (б.а – по-късно тя се превръща в Hyundai Construction).

Чан Чжу Юн успява да създаде перфектна организация, като всички фирми в холдинга, които достигат 45 наброй, се ръководят от хора от семейния клан – най-често това са синовете и племенниците му. Бизнесменът е строг и наказва всяко неподчинение, като от това патят най-често работниците му. Всеки опит за стачка е задушаван още в зародиш. Въпреки огромното си богатство кореецът работи усилено до последните дни от живота си, като се придвижва пеша до офиса си. За целта всеки ден изминава по 5 км.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai Pony от 1975. Снимка: Hyundai

Възходът на Hyundai в автомобилния бранш започва с модела Cortina на Ford, който корейците дълги години произвеждат. Сътрудничеството между двете компании продължава до 80-те години на миналия век с още два модела на американския производител - Granada и Taurus.

Едва след това Hyundai пуска първата си самостоятелна разработка – Pony. Който всъщност представлява видоизменен Mitsubishi Colt. Дебютът му е на автосалона в Торино през 1975 г., където успява да спечели интереса на медиите и публиката. Година по-късно моделът вече се продава в Европа. А приходите от него позволяват на Hyundai да открие собствен автомобилен завод.

В началото на 80-те години на миналия век цял свят започва да говори за „корейското икономическо чудо”. Страната е във възход и се нуждае от разширяване на автопарка. До този момент автомобилите са считани за символ на финансово благополучие, но бързо се превръщат в необходимост от първа ръка. В Hyundai отлично осъзнават това и пускат модела Sonata, който е създаден от нулата. Отново обаче не се минава без „помощта”на Mitsubishi, тъй като всички двигатели са с лиценз на японския производител.

Едва през 1989 г. корейците разработват своя първи собствен двигател – 1.5-литровия Alpha, но редом с него продължават, макар и скрито, да използват постиженията на Mitsubishi Motors. Сред тях е например е моделът Hyundai Galloper, който всъщност представлява копие на по-стара версия на Mitsubishi Pajero.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai Galloper. Снимка: Wikipedia

Подобна стъпка е доста рискована, тъй като по това време – през 1991 г., в Южна Корея кросовъри почти няма. Те се считат за прекалено скъпи. Моделът обаче се оказва успешен – не е скъп, а предлага добра проходимост и надеждност. Затова и от Mitsubishi първоначално не разрешават той да се продава в други държави, но по-късно и това става. А Galloper се произвежда повече от 20 години, като претърпява два фейслифта.

Постепенно Hyundai става разпознаваема марка, като заслуга за това има и моделът Coupe. Той се превръща в легенда, тъй като е първият в историята на марката концепт, създаден от собственото дизайнерско студио - Hyundai California Design. Освен това в продължение на дълги години моделът има статут на най-евтиният спортен автомобил на света. През 1991 г. се появява и концептуалния HCD-I, благодарение на който корейците печелят и огромна маса фенове в САЩ.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai HCD-I. Снимка: Hyundai

Първият кросовър на Hyundai, създаден без чужда помощ, е Santa Fe. Той дебютира през 2001 г. с неугледен външен вид, но благодарение на достъпната си цена бързо печели сърцата на много автолюбители в цял свят. Години по-късно Santa Fe се трансформира в „паркетник”, като печели званието „най-надежден автомобил в класа си" от американското издание Consumer Report.
Как Hyundai стигна до върховете
Santa Fe от 2005 г. Снимка: Hyundai

Разбира се, не всичко в историята на Hyundai Motor е успешно. Един от преломните моменти идва през 1998 г., когато компанията записва огромен спад на продажбите на вътрешния си пазар. По това време производителят закупва Kia Asia Motors и само година по-късно си връща старите показатели. През 1999 г. обемът на експорта на Hyundai достига 701 000 автомобила, като това подобрява всички рекорди на фирмата.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai Equus 2014. Снимка: Hyundai

В началото на 2000 г. Hyundai Motor Company съсредоточава усилията си върху утвърждаване на позициите на чуждите пазари, като се налага на всички континенти. В крайна сметка компанията има представителства в 193 страни, а в нейната гама се предлагат автомобили от компактния i10 до премиалния Equus, който може да се конкурира с Mercedes-Benz и BMW.

По време на световната финансова криза от преди няколко години корейците не само, че не губят позиции, но дори увеличават производството си. И съответно продължават да записват ръст на продажбите и да карат конкуренцията да се съобразява с тях.

Тагове: Hyundai
0 от 500
  • #47
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    1933-а година са имали мотори V12 с по 550 коня. V16 e двигателя с 6.0 литра и е само за спортни цели (1936++), тогавашното F1 или подобно. И е с 2 компресора, които са измислени от рено, така че ... Ако говорим по това време повече състезателни автомобили са били с подобни мощности - просто правилата са го позволявали не са измислили нищо революционно. Да не говорим какви са им двигателите в стандартните модели... Дори 4.2 двигателя на RS версийте им не е техен. Просто са изостанали много
  • #46
    2 rate up comment 2 rate down comment
    RRE ( преди 11 години )
    Някакъв *** ми ползва ника. Баси гнусняка!
  • #45
    6 rate up comment 7 rate down comment
    Дошо до Пак аз ( преди 11 години )
    Е и?Те навремето са имали и V16 пък какво?Сега са производителя с най-ненадеждните двигатели.Найс а?Един приятел наскоро си купи А4 2008г.Сега го чака смяна на гарнитура на главата.Няма такива *** гнусни *** ей!Седя и си трая и слушам за уникално готините Алдита.После се подхилквам отстрани.Пълно е с балами.
  • #44
    3 rate up comment 5 rate down comment
    RRE ( преди 11 години )
    И още нещо.Ако някой кавал наистина си мисли, че VW е просперирал без здравата финансова помощ на германската държава и многомилионните държавни поръчки, то той е абсолютен наивник или може би ***!А Фолксваген напомня по структура на някогашния Мултигруп в БГ - има фирми и фирмички практически във всички отрасли на германската икономика.Разликата е, че в Германия е имало Хитлер и първия милион на г-н Хитлер не е даден в куфарче ...
  • #43
    1 rate up comment 3 rate down comment
    RRE ( преди 11 години )
    Abe ti edno i sashto si pi6e6 po tova te poznavam 4e si edin i sy6t tuk v toia forum heityr na toyota i iaponcite.Audi imali,e kato sa imali koi si kupi takyv dvigatel ,kyde se izpolzva za horata,a ne za prikazkite.Kakvo kato sa imali,a sega niamat? Ili Nissan gi pravi sme6ni na pytia? o6te po-lo6o govori za tiah. Kyde sa sega germanskite avtomobili,za6toto vsi4ko moderno i vsi4ki tehnologii idvat ot Japan. germancite samo kopirat,iaponcite prodavat.
  • #42
    6 rate up comment 7 rate down comment
    Пак аз ( преди 11 години )
    Ама знаеш ли какво,дай да не захващаме на тема съзтезания,че ауди още 1933-а година са имали мотори V12 с по 550 коня на съзтезателни автомобили-можеш да потърсиш и в wikipedia,ако не вярваш... Още се казва,че са били толкова мощни,че при 160 километра при подаване на пълна газ се превъртали гуми... И това преди някакви си 80 години,къде са били тогава японските и корейските автомобили? Където са и сега-под крушата...
  • #41
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Ina4e visokooborotnite dvigateli kato se praviat ot iaponci sa zdravi. Dobre 4e germancite ne gi praviat,4e i bez tova i sega ne se slaviat sys zdravina na volgovite si dvigateli.http://automedia.investor.bg/a/0-nachalo/18564-honda-pravi-nai-nadejdnite-dvigateli/
  • #40
    4 rate up comment 4 rate down comment
    HAHA ( преди 11 години )
    Е споко,v формула 1 където се съзтезават колите по 2 часа и се изхвърлят двигателите след това(разбирай ремонтират) то в 24 часа на Льо Ман кудето съзтезанието е 24 часа на пълна газ,печели дизелово ауди пред японските дизелови бегачки за кой ли път вече,писна ми да броя... Коментар ще има ли?
  • #39
    2 rate up comment 2 rate down comment
    RRE ( преди 11 години )
    Za pyrvi pyt 4uvam,4e udovolstvieto ot karaneto e v tiaga v niskite oboroti. Kakyv smisyl ot neia,kato germanskite priklu4vat s tiagata na 5000 -5500 oborota?? Ami ti si za dizel,zna4i za teb dizela e nose6t nai-goliamo udovolstvie,a? Shto pyk ne sa go razbrali tova i vyv F1.
  • #38
    3 rate up comment 2 rate down comment
    RRE ( преди 11 години )
    Nissan GTR prosto e po-byrzata kola ot cialata germanska avto-industria. Avtomatik e i poslednia problem ti e vyrt.moment, za vsi4ko se griji elektronikata i kolata e prosto po-byrza oot germanskite. Ama kak da znae6 kato kara6 stari modeli i tam tova niama kak da go znae6.