IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как Hyundai стигна до върховете

В момента корейците предлагат автомобили във всеки сегмент

Как Hyundai стигна до върховете

Една от най-бързо развиващите се автомобилни компании през последните години е Hyundai. Благодарение на икономическия възход на Южна Корея производителят изпревари много от конкурентите си. Как обаче се стигна дотук – това е въпрос, на който отговор дава историята на компанията.
Как Hyundai стигна до върховете
Чан Чжу Юн през 1998 година. Снимка: Ройтерс

Основоположник на Hyundai е Чан Чжу Юн. Той почина през 2001 г., като по това време състоянието му се оценяваше на 6.2 млрд. долара. След смъртта му компанията остана в ръцете на неговия син. Самият Чан Чжу напуска семейството си още на 16 годишна възраст, за да работи. Продава ориз, след това става товарач и автомеханик. Когато навършва 30 години решава, че трябва да промени философията си, която в този момент се свежда до едно – да нахрани семейството си.

Именно затова през 1946 г. кореецът отваря първата си работилница за поправка на автомобили, която кръщава Hyundai или „Новото време”. Година по-късно фирмата се превръща в холдинг, след като към нея е присъединена и строителната компания Hyundai Civil Industries (б.а – по-късно тя се превръща в Hyundai Construction).

Чан Чжу Юн успява да създаде перфектна организация, като всички фирми в холдинга, които достигат 45 наброй, се ръководят от хора от семейния клан – най-често това са синовете и племенниците му. Бизнесменът е строг и наказва всяко неподчинение, като от това патят най-често работниците му. Всеки опит за стачка е задушаван още в зародиш. Въпреки огромното си богатство кореецът работи усилено до последните дни от живота си, като се придвижва пеша до офиса си. За целта всеки ден изминава по 5 км.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai Pony от 1975. Снимка: Hyundai

Възходът на Hyundai в автомобилния бранш започва с модела Cortina на Ford, който корейците дълги години произвеждат. Сътрудничеството между двете компании продължава до 80-те години на миналия век с още два модела на американския производител - Granada и Taurus.

Едва след това Hyundai пуска първата си самостоятелна разработка – Pony. Който всъщност представлява видоизменен Mitsubishi Colt. Дебютът му е на автосалона в Торино през 1975 г., където успява да спечели интереса на медиите и публиката. Година по-късно моделът вече се продава в Европа. А приходите от него позволяват на Hyundai да открие собствен автомобилен завод.

В началото на 80-те години на миналия век цял свят започва да говори за „корейското икономическо чудо”. Страната е във възход и се нуждае от разширяване на автопарка. До този момент автомобилите са считани за символ на финансово благополучие, но бързо се превръщат в необходимост от първа ръка. В Hyundai отлично осъзнават това и пускат модела Sonata, който е създаден от нулата. Отново обаче не се минава без „помощта”на Mitsubishi, тъй като всички двигатели са с лиценз на японския производител.

Едва през 1989 г. корейците разработват своя първи собствен двигател – 1.5-литровия Alpha, но редом с него продължават, макар и скрито, да използват постиженията на Mitsubishi Motors. Сред тях е например е моделът Hyundai Galloper, който всъщност представлява копие на по-стара версия на Mitsubishi Pajero.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai Galloper. Снимка: Wikipedia

Подобна стъпка е доста рискована, тъй като по това време – през 1991 г., в Южна Корея кросовъри почти няма. Те се считат за прекалено скъпи. Моделът обаче се оказва успешен – не е скъп, а предлага добра проходимост и надеждност. Затова и от Mitsubishi първоначално не разрешават той да се продава в други държави, но по-късно и това става. А Galloper се произвежда повече от 20 години, като претърпява два фейслифта.

Постепенно Hyundai става разпознаваема марка, като заслуга за това има и моделът Coupe. Той се превръща в легенда, тъй като е първият в историята на марката концепт, създаден от собственото дизайнерско студио - Hyundai California Design. Освен това в продължение на дълги години моделът има статут на най-евтиният спортен автомобил на света. През 1991 г. се появява и концептуалния HCD-I, благодарение на който корейците печелят и огромна маса фенове в САЩ.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai HCD-I. Снимка: Hyundai

Първият кросовър на Hyundai, създаден без чужда помощ, е Santa Fe. Той дебютира през 2001 г. с неугледен външен вид, но благодарение на достъпната си цена бързо печели сърцата на много автолюбители в цял свят. Години по-късно Santa Fe се трансформира в „паркетник”, като печели званието „най-надежден автомобил в класа си" от американското издание Consumer Report.
Как Hyundai стигна до върховете
Santa Fe от 2005 г. Снимка: Hyundai

Разбира се, не всичко в историята на Hyundai Motor е успешно. Един от преломните моменти идва през 1998 г., когато компанията записва огромен спад на продажбите на вътрешния си пазар. По това време производителят закупва Kia Asia Motors и само година по-късно си връща старите показатели. През 1999 г. обемът на експорта на Hyundai достига 701 000 автомобила, като това подобрява всички рекорди на фирмата.
Как Hyundai стигна до върховете
Hyundai Equus 2014. Снимка: Hyundai

В началото на 2000 г. Hyundai Motor Company съсредоточава усилията си върху утвърждаване на позициите на чуждите пазари, като се налага на всички континенти. В крайна сметка компанията има представителства в 193 страни, а в нейната гама се предлагат автомобили от компактния i10 до премиалния Equus, който може да се конкурира с Mercedes-Benz и BMW.

По време на световната финансова криза от преди няколко години корейците не само, че не губят позиции, но дори увеличават производството си. И съответно продължават да записват ръст на продажбите и да карат конкуренцията да се съобразява с тях.

Тагове: Hyundai
0 от 500
  • #37
    2 rate up comment 2 rate down comment
    RRE ( преди 11 години )
    Iaponskite struvat pove4eko pari, osobeno takiva kato Lexus LFA. Tiaga pri 1500 ob./min.? dobre e ako kara6 tir,ili vla4i6 remarke ili karavana, no sportnite koli se slaviat s visoki oboroti i po-goliama mo6tnost s uveli4enie na oborotite. Pogledni F1. tam ne se zalaga na tiaga v 1500 oborota. Ne6to byrka6 prednazna4enieto na sportnite koli. Normalno da go byrka6 za6toto germancite ne mogat da parviat sportni koli, izklu4auia doniakade bmw i porsche.
  • #36
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Ко рече? ( преди 11 години )
    Ми просто защото те великите японци големи мотори нямат-явно не им стига акъла да ги направят. Изключваме лексус... А пък на едно такова ауди максималния въртящ момент момент от 650 нютона е на разположение при 1500 оборота в минута,чак до 6250... А при нисана a при нисана от 3200 до 6200 а и мощността е с някакви 120 коня по-малко! Кое ли е по-приятно за каране а? Как мислиш? Японските коли нямат НИКАКВА тяга в ниски обороти,имам такава-ЗНАМ. Виж немските носят удоволствие! И струват пари.....
  • #35
    4 rate up comment 2 rate down comment
    RRE ( преди 11 години )
    Pri tova Nissan GTR e 6 cilindrov motor. Niama po-byrza nemska kola,da ne govorim samo s 6 cilindyra !!
  • #34
    4 rate up comment 2 rate down comment
    RRE ( преди 11 години )
    Nissan GTR 0-100 km./h 2,7 sek. Kyde s agermanskite imitatori? Za6to sravniava6 8 cilindrova nemska s 2.0 4 cilindrova iaponska muhahahahahaha
  • #33
    5 rate up comment 5 rate down comment
    И пак аз! ( преди 11 години )
    И само за твое сведение,дори и хетчбека който даваш за пример type-r е по-бавен от А6 КОМБИ с 4.2-разбира се големия мотор. Къде е тая спортна бегачка се питам аз? А за RS6 няма и дума да отваряме,че на тази кола с ускорение 3.3 до сто и максимална скорост 340км/час не виждам коя ЯПОНСКА кола ще и се опре!!!
  • #32
    2 rate up comment 2 rate down comment
    RRE ( преди 11 години )
    Mnogo prosto - dokato iaponcite razrabotvaha visoki avtomobilni tehnologii germancite razrabotvaha TDI. E sega poznaite koe e po-modernoto i po-prestijnoto. I po-trudnoto i visheto kato injenerno postijenie muhahahahahaha
  • #31
    4 rate up comment 3 rate down comment
    RRE ( преди 11 години )
    Za6to sega germaneca niama po-dobri hibridi ot iaponcite.Za6to niamat vodorodni koli, za6to niamat el.avtomobili. Vsi4ko idva ot JAPAN. Germaneca traka s dizel4e muhahahahaha
  • #30
    5 rate up comment 4 rate down comment
    RRE ( преди 11 години )
    Golfadjio , iaponeca e s po-moderni motori ot germancite -80-te godini Toyota sa 16 klapana seriino s katalizator,kolko germanski sa - nito edna! Audi 880-ci vsi4kite im trakat povdiga4ite, BMW 3ki ot 90-te trakat. Tova e germanskoto ka4estvo.Ina4e sega kopirat iaposnkite tehnologii- hibridi,el.koli, no nekadyrno.Iaponskite marki zadavat posokata na avtmobilostroeneto.Nai-krasivite koli sa iaponskite, s nai-mnogo ekstri v luxoznia klas- Lexus,infinity, kef- GTR,LFA
  • #29
    10 rate up comment 8 rate down comment
    Пак аз ( преди 11 години )
    А за салон,удобства,екстри,излъчване,кеф,външен вид,няма смисъл да се говори. Просто защото за всеки японец или кореец това са мръсни и неразбираеми думи! Но поне знаят какво означава надеждност и нисък разход.Колко от тия японски и корейски бараки особено от по-старите са с хидравлични повдигачи? Като на жигула ще му регулирам клапаните. Голф 2 от 83-а е с хидравлични... *** си и техниката-няма що и сивиците и те се регулират на ръка
  • #28
    4 rate up comment 3 rate down comment
    RRE ( преди 11 години )
    Troabva da si golfadjia za da sravniava6 strahotnata iaponska kola s germanskite menteta-germanski ko6nici. Ia kaji s koia A6-ca 6te vyrvi po-dobre ot Honda Type R. Ami niama takava A6-ca,za6toto A6 e za pensionerite i golfadjii. A nad 5000 oborota A6 ne pravi,za6toto germanskite motori sa niskooborotni kato Volga. A Hondata ot 5000 oborota po4va da varvi o6te pove4e dokato A6-cata i svyr6vat oborotite muhahahaha