IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Девизът на Volkswagen е разделяй и владей

За германския концерн се трудят близо 550 000 души

Девизът на Volkswagen е разделяй и владей

Само преди ден Volkswagen Group обяви рекордни продажби за 2012 г. Това е поредната крачка към поставената цел – най-голям автомобилен производител в света. Какво обаче прави концернът толкова успешен? Отговор се опитва да даде изданието Autoblog, чиито анализ предлагаме.
Девизът на Volkswagen е разделяй и владей
„Концернът Volkswagen се управлява по съвсем различен начин от всеки друг автомобилен производител. Фактически, неговата корпоративна структура изглежда като тази на General Motors от периода 1920-1970 г. Това означава, че можем да го сравним с това, което някога бе най-голямата и най-успешна във финансов план корпорация в света.

Само че Volkswagen е устроен по съвсем различен начин, като повечето му конкуренти изобщо не знаят за методите на работа в концерна. Някои анализатори определят начина на функциониране като „икономическо безумие”. Защото няма нищо общо с това, което се преподава в учебните заведения. Или в бизнес-школите, които са толкова модерни напоследък.

Като цяло за Volkswagen работят 549 300. Изданието Fortune нарежда концерна на осмо място сред най-големите работодатели в света. Пред него са гиганти като Walmart и националната поща на Китай. Сътрудниците на VW са толкова, колкото на General Motors (213 000), Ford (164 000) и Fiat-Chrysler (197 000) взети заедно. Само че тези три концерна през миналата година са произвели 19 млн. автомобили общо, а Volkswagen – около 8.5 млн.

Всеки експерт по ефективност ще ви каже, че съотношението „сътрудник-автомобил” при VW е безнадеждно неефективно. Всеки финансов аналитик ще ви каже, че по съотношение „доход-сътрудник” концернът изостава от конкурентите си. Но в същото време той става все по-голям, по-силен и най-вече носи по-големи приходи.

Volkswagen си е поставил за цел да стане най-голямата автомобилна компания през 2018 г. Ако се съди по доходите и печалбите, той вече е такъв. Доход в размер на 200 млрд. долара дори не е сънуван от неговите конкуренти. А печалба в размер на 14 млрд. долара от миналата година е по силите единствено на големите нефтени компании, но не и на автомобилни концерни, които са в криза.

Как е възможно всичко това? Отговорът се крие в корпоративната структура. Бизнес-училищата навсякъде учат, че централизираната структура може да съкрати разходите, тъй като не се налага дублиране на дейността. Във VW обаче е точно обратното – децентрализирана структура с много припокривания на части и компоненти между отделните марки. И още нещо – концернът сам произвежда по-голяма част от компонентите си, докато на неговите конкуренти се налага да си ги купуват от външни доставчици. Съответно те харчат средства, докато при VW парите си остават вътре.

За подобно нещо са необходими доста марки и Volkswagen ги притежава, но не ги задушава. Защото за него те не са само названия, а нещо повече. VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini, Ducati, Porsche, Bugatti, MAN, Scania и VW Commercial са приемани като отделни единици. Всички те имат свои Бордове на директорите, отделни годишни отчети и т.н. Те имат дори различни дизайнери, инженери и производствени мощности. Да – те разделят платформи и агрегати, но въпреки това са напълно самостоятелни. И дори се конкурират помежду си.

Да се върнем към славните времена на GM, когато холдингът притежаваше 9 различни марки – Chevrolet, Pontiac, Buick, Cadillac, Oldsmobile, GMC, Opel, Vauxhall и Holden. По това време за концерна работят близо 700 000 души, като това не пречи да има и най-големите печалби в света. Президент на GM по това време е Алфред Слоън, който през цялото си управление, продължило близо 30 години, се бори с едно – централизираното управление. Той е на мнение, че това е рецептата – много и различни марки, всяка от които е напълно самостоятелна.

Слоън отстоява тази си идея, но не успява да се пребори и подава оставка. В GM идват възпитаници на бизнес-школи, които започват да работят върху „ефективността и взаимодействието”. И съответно пускат концерна по наклонената плоскост. Всичко това задушава и към ден днешен GM.

В същото време Volkswagen продължава да се управлява по методите на Слоън и това му дава огромно преимущество пред конкурентите. Те може да се опитват да рационализират производството, да съкращават разходите, да привличат нови лица или да създават алианси, но трудно ще се справят с германците. Защото, явно не са наясно срещу какво точно се борят.”

0 от 500
  • #24
    20 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Цървулите лъжливи от VW вървят абсолютно по пътя на Нокиа.Финландците правеха уникални *** и се мъчеха много години да се хвалят че са най-големия производител.Но купона свърши,вижте ги сега извън челната шестица на света са и са на изкуствено дишане.Съдбата на измамниците от VW ще бъде същата.
  • #23
    4 rate up comment 15 rate down comment
    trb ( преди 12 години )
    iskam da vidq s snimki i dokazatelstva govoreshtite za VAG bukluci da pokajat buklucite da pokajat fakturi kilometri vsi4ko skorostni kutii snimki i tui natatuk ..zashtoto az moga da pokaja Skoda Oktavia RS zakupena 11.2010 v momenta e na 177701 km i se prodava..moga da pokaja i dokaja kak tazi kola za 2 godini ima smenen samo edin kompresor na klimatik garancionno...i e kato 4isto nova...kraino vreme e da se vidi koi koi e zashtoto mi pisna da 4eta gluposti ot *** KOMPLEKSIRANI HATERI!!!!
  • #22
    6 rate up comment 7 rate down comment
    Ime ( преди 12 години )
    Анонимните, нормално почти не мога да трая Дошо и глупостите му, но в момента е напълно прав. Махнете си капаците /каквито обянявате, че Дошо носи/ и се опитайте да се замислилте Ако можете.Дошо ти го каза и по- долу, никога не е оспорвал първенството на марката по приходи и печалби. Говорим за практиката, водеща до тях. Ама явно за вас е едно и също. И стига си хвалил тази талига Ауди. А Примуса си е тромав и неповратлив, колкото да го хвалите.
  • #21
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Vollks-Facen
  • #20
    14 rate up comment 4 rate down comment
    знаещ ( преди 12 години )
    Хайде познайте защо немците предпочитат по-скъпи и по-ненадеждни автомобили!Защото следват държавната директива за това.Шовинисти до мозъка на костите си.Е как няма ВАГ да са нагли и безочливи,като знаят кой е зад гърба им.Това обаче им играе лоша шега,защото тази подкрепа едва ли ще е вечна.Някой ден нещата ще се обърнат и ще се сгромолясат много от високо.Такива полудържавни структури ги знаем как функционират,как произвеждат и какви вратички има за източване на милиарди.
  • #19
    16 rate up comment 4 rate down comment
    знаещ ( преди 12 години )
    Ползват медийната империя на Билд и реципрочните им списания,които са под една шапка,както самите ФВ ползват разработките и новостите от закупените компании.Та с такива средства те си осигуряват медиен комфорт и нямат притеснение от ***,които продават на хората.Освен медийте и немското правителство е зад гърба им.Цялата държава работи и поддържа компанията империята ВАГ.Фирмените автомобили в Германия са предимно ФВ.Няма търгове,няма конглокси.Нито са по-евтини,нито по-надеждни от другите.
  • #18
    14 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Дори,имаше статистика,колко печелят от един авт. и бяха от последните,това противоречие говори за медийната кампания на VW !
  • #17
    16 rate up comment 4 rate down comment
    знаещ ( преди 12 години )
    Другата лъжа е как оставяли едва ли не фирмите под шапката на ВАГ самостоятелни.Абсолютна лъжа.Всичките ползват едни и същи платформи,агрегати,възли и части.Факт!Кое им е самостоятелното?Да правят ламарини ли?Интересното и различното при ВАГ спрямо останалите е,че водят агресивна,оплюваща и доста лъжовна реклама.Ползват медиите,както Гьобелс го е правил навремето.Всъщност марката е създадена от нацистите и все още им ползва методите.Не обаче всички им се вързват на евтините номера.
  • #16
    14 rate up comment 4 rate down comment
    знаещ ( преди 12 години )
    Самата статия е една голяма ртеклама за облъчените ВАГ фенове.Компанията разчита,че те са малко или много скарани с мисленето и като чуят ВАГ изпадат в екстаз.Значи уж се препокривали нивата в управлението,а си увеличават печалбата.Е как става това.Имаш повече администрация,а печалбата расте.Това са пълни глупости и всеки с малко акъл в главата ще ви го каже.Печалбата им идва от съвсем други неща.Най-важното от тях са заводите им в Китай,които бълват евтина и некачествена продукция.
  • #15
    8 rate up comment 16 rate down comment
    до Дошо ( преди 12 години )
    Какви други аргументи търсиш!? В материала e написано много ясно,че от гледна точка на ПРИХОДИ и ПЕЧАЛБИ VW и сега е N1 сред автопроизводителите. "Доход от 200 милиарда долара дори не е СЪНУВАН от неговите конkureнти".А,че в VW Group правят едни от най-вълнуващите,най-бързи,най-луксозни и най-престижни автомобили не се нуждае от доказателства - достатъчно е да изброиш икони като Bugatti,Bentley,Lamborghini,Porsche,Audi и т.н.И не другите, а ти си този който си позволява епитети към другите.