IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Девизът на Volkswagen е разделяй и владей

За германския концерн се трудят близо 550 000 души

Девизът на Volkswagen е разделяй и владей

Само преди ден Volkswagen Group обяви рекордни продажби за 2012 г. Това е поредната крачка към поставената цел – най-голям автомобилен производител в света. Какво обаче прави концернът толкова успешен? Отговор се опитва да даде изданието Autoblog, чиито анализ предлагаме.
Девизът на Volkswagen е разделяй и владей
„Концернът Volkswagen се управлява по съвсем различен начин от всеки друг автомобилен производител. Фактически, неговата корпоративна структура изглежда като тази на General Motors от периода 1920-1970 г. Това означава, че можем да го сравним с това, което някога бе най-голямата и най-успешна във финансов план корпорация в света.

Само че Volkswagen е устроен по съвсем различен начин, като повечето му конкуренти изобщо не знаят за методите на работа в концерна. Някои анализатори определят начина на функциониране като „икономическо безумие”. Защото няма нищо общо с това, което се преподава в учебните заведения. Или в бизнес-школите, които са толкова модерни напоследък.

Като цяло за Volkswagen работят 549 300. Изданието Fortune нарежда концерна на осмо място сред най-големите работодатели в света. Пред него са гиганти като Walmart и националната поща на Китай. Сътрудниците на VW са толкова, колкото на General Motors (213 000), Ford (164 000) и Fiat-Chrysler (197 000) взети заедно. Само че тези три концерна през миналата година са произвели 19 млн. автомобили общо, а Volkswagen – около 8.5 млн.

Всеки експерт по ефективност ще ви каже, че съотношението „сътрудник-автомобил” при VW е безнадеждно неефективно. Всеки финансов аналитик ще ви каже, че по съотношение „доход-сътрудник” концернът изостава от конкурентите си. Но в същото време той става все по-голям, по-силен и най-вече носи по-големи приходи.

Volkswagen си е поставил за цел да стане най-голямата автомобилна компания през 2018 г. Ако се съди по доходите и печалбите, той вече е такъв. Доход в размер на 200 млрд. долара дори не е сънуван от неговите конкуренти. А печалба в размер на 14 млрд. долара от миналата година е по силите единствено на големите нефтени компании, но не и на автомобилни концерни, които са в криза.

Как е възможно всичко това? Отговорът се крие в корпоративната структура. Бизнес-училищата навсякъде учат, че централизираната структура може да съкрати разходите, тъй като не се налага дублиране на дейността. Във VW обаче е точно обратното – децентрализирана структура с много припокривания на части и компоненти между отделните марки. И още нещо – концернът сам произвежда по-голяма част от компонентите си, докато на неговите конкуренти се налага да си ги купуват от външни доставчици. Съответно те харчат средства, докато при VW парите си остават вътре.

За подобно нещо са необходими доста марки и Volkswagen ги притежава, но не ги задушава. Защото за него те не са само названия, а нещо повече. VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini, Ducati, Porsche, Bugatti, MAN, Scania и VW Commercial са приемани като отделни единици. Всички те имат свои Бордове на директорите, отделни годишни отчети и т.н. Те имат дори различни дизайнери, инженери и производствени мощности. Да – те разделят платформи и агрегати, но въпреки това са напълно самостоятелни. И дори се конкурират помежду си.

Да се върнем към славните времена на GM, когато холдингът притежаваше 9 различни марки – Chevrolet, Pontiac, Buick, Cadillac, Oldsmobile, GMC, Opel, Vauxhall и Holden. По това време за концерна работят близо 700 000 души, като това не пречи да има и най-големите печалби в света. Президент на GM по това време е Алфред Слоън, който през цялото си управление, продължило близо 30 години, се бори с едно – централизираното управление. Той е на мнение, че това е рецептата – много и различни марки, всяка от които е напълно самостоятелна.

Слоън отстоява тази си идея, но не успява да се пребори и подава оставка. В GM идват възпитаници на бизнес-школи, които започват да работят върху „ефективността и взаимодействието”. И съответно пускат концерна по наклонената плоскост. Всичко това задушава и към ден днешен GM.

В същото време Volkswagen продължава да се управлява по методите на Слоън и това му дава огромно преимущество пред конкурентите. Те може да се опитват да рационализират производството, да съкращават разходите, да привличат нови лица или да създават алианси, но трудно ще се справят с германците. Защото, явно не са наясно срещу какво точно се борят.”

0 от 500
  • #34
    12 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Nokia,е за пенсионери,като VW !
  • #33
    7 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Нокия се срина защото отказаха да ползват О.С. Андроид .Това го знае всеки с малко мозък в главата.Явно ти не си от тях.Аз съм един от многото "верни" клиенти на Нокия които я смениха заради калпавата операционна система.
  • #32
    8 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    да,вървят по пътя от Нокиа,които се погубиха от АЛЧНОСТ.в края на 90-те Нокиа си бяха абсолютен номер1,но искаха ОЩЕ.затвориха завод в Германия .тогава и тръгнаха надолу,Германците обявиха, че няма да купуват Нокии,специално те са много чувствителни на тема произведено в Германия. Постепенно цялото производство отиде в Китай,резултата се вижда.На фона на рекордната безработица в ЕС,новите заводи на ФВ извън Европа със сигурност няма да се харесат,но щом са решили да стават китайска марка...
  • #31
    9 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    факта е , че ФВ ще отвори още 4 завода в Китай, освен съществуващите , заводи в Русия.... а България кучета я яли. строим им магистрали ,готови сме да работим без пари,данъците ниски.. защо не отварят заводи тук??? да си продават дръгелите в Русия и Китай !
  • #30
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Alfa,също има такива,без проблемите на Audi TT!
  • #29
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Анонимния е,40те.разбойници!
  • #28
    19 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Спомня ли си някой,преди повече от 14години,като излезе Audi TT,какъв фурор направи,и как хората се юрнаха да го купуват , после се оказа огромен провал,А3 с тенекии на "псевдо спортист",въпреки скандала VW,отрече за проблем със стабилността (тихомълком плати на собствениците обезщетение)и поправи някой неща!Не всички сме забравили!
  • #27
    18 rate up comment 5 rate down comment
    Прости сметки ( преди 12 години )
    Освен всичко изброено имам голямото съмнение,че основните пари,които идват,като печалба във ВАГ са не от продажбата на автомобили,които и без това са прекалено надценени,а от производството на резервни части и сервизна дейност.Знае се,че са едни от най-ненадеждните автомобили с много малка гаранция и няма начин сервизирането да не е основно перо в крайната им печалба.Всичко това е и заради сигурните им основни пазари Германия и Китай,а не като други по целият свят.
  • #26
    21 rate up comment 4 rate down comment
    Прости сметки ( преди 12 години )
    Във ФВ работят 550 000 души,а в Тойота 300 747,т.е. почти двойно работяв във ФВ. Произведени коли от ФВ са 5271776 за 2011,а Тойота има 7308039 за същата година.Справка wikipedia.Значи при двойно повече хора да произвеждаш с 2 млн. по-малко продукция значи само едно: НЕЕФЕКТИВНО ПРОИЗВОДСТВО.При подобно производство и много служители да реализираш подобни печавби значи едно:ПОЛЗВАШ ЕВТИНИ МАТЕРИАЛИ И ПРОДАВАШ СКЪПО.Няма друга разумна логика как и от къде им идват повечето пари на ВАГ.
  • #25
    19 rate up comment 4 rate down comment
    мениджър ( преди 12 години )
    Статията е дрън, дрън. Основното при VW е, че само сменят ламарините и решетките и опа, ражда се напълно нова кола. Това им пести невероятно много пари. Да не говорим за хилядите платени статии които излизат всеки ден, купените медии, непризнаването на гаранции и само ДВЕ годишната гаранция която дават. Това също пести много разходи, както и да обявиш скоростната кутия за консуматив, когато трява да се поправи в срока на гаранцията.