IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Девизът на Volkswagen е разделяй и владей

За германския концерн се трудят близо 550 000 души

Девизът на Volkswagen е разделяй и владей

Само преди ден Volkswagen Group обяви рекордни продажби за 2012 г. Това е поредната крачка към поставената цел – най-голям автомобилен производител в света. Какво обаче прави концернът толкова успешен? Отговор се опитва да даде изданието Autoblog, чиито анализ предлагаме.
Девизът на Volkswagen е разделяй и владей
„Концернът Volkswagen се управлява по съвсем различен начин от всеки друг автомобилен производител. Фактически, неговата корпоративна структура изглежда като тази на General Motors от периода 1920-1970 г. Това означава, че можем да го сравним с това, което някога бе най-голямата и най-успешна във финансов план корпорация в света.

Само че Volkswagen е устроен по съвсем различен начин, като повечето му конкуренти изобщо не знаят за методите на работа в концерна. Някои анализатори определят начина на функциониране като „икономическо безумие”. Защото няма нищо общо с това, което се преподава в учебните заведения. Или в бизнес-школите, които са толкова модерни напоследък.

Като цяло за Volkswagen работят 549 300. Изданието Fortune нарежда концерна на осмо място сред най-големите работодатели в света. Пред него са гиганти като Walmart и националната поща на Китай. Сътрудниците на VW са толкова, колкото на General Motors (213 000), Ford (164 000) и Fiat-Chrysler (197 000) взети заедно. Само че тези три концерна през миналата година са произвели 19 млн. автомобили общо, а Volkswagen – около 8.5 млн.

Всеки експерт по ефективност ще ви каже, че съотношението „сътрудник-автомобил” при VW е безнадеждно неефективно. Всеки финансов аналитик ще ви каже, че по съотношение „доход-сътрудник” концернът изостава от конкурентите си. Но в същото време той става все по-голям, по-силен и най-вече носи по-големи приходи.

Volkswagen си е поставил за цел да стане най-голямата автомобилна компания през 2018 г. Ако се съди по доходите и печалбите, той вече е такъв. Доход в размер на 200 млрд. долара дори не е сънуван от неговите конкуренти. А печалба в размер на 14 млрд. долара от миналата година е по силите единствено на големите нефтени компании, но не и на автомобилни концерни, които са в криза.

Как е възможно всичко това? Отговорът се крие в корпоративната структура. Бизнес-училищата навсякъде учат, че централизираната структура може да съкрати разходите, тъй като не се налага дублиране на дейността. Във VW обаче е точно обратното – децентрализирана структура с много припокривания на части и компоненти между отделните марки. И още нещо – концернът сам произвежда по-голяма част от компонентите си, докато на неговите конкуренти се налага да си ги купуват от външни доставчици. Съответно те харчат средства, докато при VW парите си остават вътре.

За подобно нещо са необходими доста марки и Volkswagen ги притежава, но не ги задушава. Защото за него те не са само названия, а нещо повече. VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini, Ducati, Porsche, Bugatti, MAN, Scania и VW Commercial са приемани като отделни единици. Всички те имат свои Бордове на директорите, отделни годишни отчети и т.н. Те имат дори различни дизайнери, инженери и производствени мощности. Да – те разделят платформи и агрегати, но въпреки това са напълно самостоятелни. И дори се конкурират помежду си.

Да се върнем към славните времена на GM, когато холдингът притежаваше 9 различни марки – Chevrolet, Pontiac, Buick, Cadillac, Oldsmobile, GMC, Opel, Vauxhall и Holden. По това време за концерна работят близо 700 000 души, като това не пречи да има и най-големите печалби в света. Президент на GM по това време е Алфред Слоън, който през цялото си управление, продължило близо 30 години, се бори с едно – централизираното управление. Той е на мнение, че това е рецептата – много и различни марки, всяка от които е напълно самостоятелна.

Слоън отстоява тази си идея, но не успява да се пребори и подава оставка. В GM идват възпитаници на бизнес-школи, които започват да работят върху „ефективността и взаимодействието”. И съответно пускат концерна по наклонената плоскост. Всичко това задушава и към ден днешен GM.

В същото време Volkswagen продължава да се управлява по методите на Слоън и това му дава огромно преимущество пред конкурентите. Те може да се опитват да рационализират производството, да съкращават разходите, да привличат нови лица или да създават алианси, но трудно ще се справят с германците. Защото, явно не са наясно срещу какво точно се борят.”

0 от 500
  • #14
    16 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Новата Октавия е с по-луксозни материали само от Ауди.Лексус има най-добрите и фини материали в салона. А Приус първо не е тромав ускорение 0-100 10 секунди, доста по-бърз от дизелови Октавии или Гоуф 1.6 дизел. Приус има качествени материали в салона и вози чудесно, и най-важното безшумно и икономично! А консюмър рипортс казаха,че Приус е най-препоръчителен за покупка:http://***.automedia.bg/news/article_17971.html
  • #13
    5 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Ааа сека кънсюмър рипортс излязаха селяни от село а ха ха. Може само че са тествали повече коли отколкото ти си виждал по улиците през живота си. Много ми е забавно като гледам как както няма какво да напишеш и да пофантазираш и да си представяш нещата. Но сънищата са едно а реалноста друго.
  • #12
    17 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    И изобщо самата думичка Шкода да изпреварва Хонда е пълна безсмислица, чак се смях много.Хахахаха
  • #11
    14 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Хахаха, няма Шкода дето да изпревари Сивик 1.6 160 коня.Още не е направена такава!
  • #10
    6 rate up comment 14 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Какви аргумети бе доше? Доколкото виждам където си се обадил там са ти разцепили главата с аргументи а ти като развалена латерна повтаряш едно и също , ВАГ това,ВАГ това,ВАГ това! Стига с тоя ВАГ, разбирам, че ти е комплекс, ама ако вземеш да поработиш малко може и да изкараш лев за някоя Шкода и да не ти се смеят като ти изпреварват изгнилия Сивик.
  • #9
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Ето ви пример за VW-политиката.....goo.gl/yNbOn
  • #8
    10 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Дошо хайде няма да гледаме Тойота там навсякъде е признато че интериора им е с евтини и калпави пластмаси. Даже французите пишеха че на Приус пластмасите се пукат по-бързо отколкото може да се напише а кънсюмър рипортс апелира американците да не се набутват с Приус защото е тромав, вози като каруца и вътре всичко а вътре всичко е евтина пластмаса. Но да погледнем интериора на Лексус ха та новата Октавия е с по-луксозни материали от интериора на Лексус ха за какво говорим!! Тойота бълва ***.
  • #7
    10 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Виждал си ти Поло ама отдалеч. В този клас едва ли има автомобил с по луксозни материали. Поло" идва с амбицията, че е най-сигурният, комфортен и луксозен автомобил в компактния клас.http://***.dnevnik.bg/skorost/2009/03/03/683526_folksvagen_iznenada_s_premierata_na_novoto_polo/
  • #6
    8 rate up comment 11 rate down comment
    ! ( преди 12 години )
    Дошо Ако си над 14 год. върви се консултирай с някой психиатър.Не казвам че си луд но омразата към Вещи и неодушевени предмети като коли не е много добър знак.Явно има нещо. Изглеждаш ми вече вманиачен и омразата ти е извън рамките на нормалното.
  • #5
    17 rate up comment 5 rate down comment
    !!Смятайте!! ( преди 12 години )
    549 300 Работника!!!! Това е 1/4 от всички работещи в България !!! Тези са *** !!! 200 милиарда оборот ....това е 3 пъти повече от Бвп на България...Фолксваген е по-богат от държава като България....