IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Девизът на Volkswagen е разделяй и владей

За германския концерн се трудят близо 550 000 души

Девизът на Volkswagen е разделяй и владей

Само преди ден Volkswagen Group обяви рекордни продажби за 2012 г. Това е поредната крачка към поставената цел – най-голям автомобилен производител в света. Какво обаче прави концернът толкова успешен? Отговор се опитва да даде изданието Autoblog, чиито анализ предлагаме.
Девизът на Volkswagen е разделяй и владей
„Концернът Volkswagen се управлява по съвсем различен начин от всеки друг автомобилен производител. Фактически, неговата корпоративна структура изглежда като тази на General Motors от периода 1920-1970 г. Това означава, че можем да го сравним с това, което някога бе най-голямата и най-успешна във финансов план корпорация в света.

Само че Volkswagen е устроен по съвсем различен начин, като повечето му конкуренти изобщо не знаят за методите на работа в концерна. Някои анализатори определят начина на функциониране като „икономическо безумие”. Защото няма нищо общо с това, което се преподава в учебните заведения. Или в бизнес-школите, които са толкова модерни напоследък.

Като цяло за Volkswagen работят 549 300. Изданието Fortune нарежда концерна на осмо място сред най-големите работодатели в света. Пред него са гиганти като Walmart и националната поща на Китай. Сътрудниците на VW са толкова, колкото на General Motors (213 000), Ford (164 000) и Fiat-Chrysler (197 000) взети заедно. Само че тези три концерна през миналата година са произвели 19 млн. автомобили общо, а Volkswagen – около 8.5 млн.

Всеки експерт по ефективност ще ви каже, че съотношението „сътрудник-автомобил” при VW е безнадеждно неефективно. Всеки финансов аналитик ще ви каже, че по съотношение „доход-сътрудник” концернът изостава от конкурентите си. Но в същото време той става все по-голям, по-силен и най-вече носи по-големи приходи.

Volkswagen си е поставил за цел да стане най-голямата автомобилна компания през 2018 г. Ако се съди по доходите и печалбите, той вече е такъв. Доход в размер на 200 млрд. долара дори не е сънуван от неговите конкуренти. А печалба в размер на 14 млрд. долара от миналата година е по силите единствено на големите нефтени компании, но не и на автомобилни концерни, които са в криза.

Как е възможно всичко това? Отговорът се крие в корпоративната структура. Бизнес-училищата навсякъде учат, че централизираната структура може да съкрати разходите, тъй като не се налага дублиране на дейността. Във VW обаче е точно обратното – децентрализирана структура с много припокривания на части и компоненти между отделните марки. И още нещо – концернът сам произвежда по-голяма част от компонентите си, докато на неговите конкуренти се налага да си ги купуват от външни доставчици. Съответно те харчат средства, докато при VW парите си остават вътре.

За подобно нещо са необходими доста марки и Volkswagen ги притежава, но не ги задушава. Защото за него те не са само названия, а нещо повече. VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini, Ducati, Porsche, Bugatti, MAN, Scania и VW Commercial са приемани като отделни единици. Всички те имат свои Бордове на директорите, отделни годишни отчети и т.н. Те имат дори различни дизайнери, инженери и производствени мощности. Да – те разделят платформи и агрегати, но въпреки това са напълно самостоятелни. И дори се конкурират помежду си.

Да се върнем към славните времена на GM, когато холдингът притежаваше 9 различни марки – Chevrolet, Pontiac, Buick, Cadillac, Oldsmobile, GMC, Opel, Vauxhall и Holden. По това време за концерна работят близо 700 000 души, като това не пречи да има и най-големите печалби в света. Президент на GM по това време е Алфред Слоън, който през цялото си управление, продължило близо 30 години, се бори с едно – централизираното управление. Той е на мнение, че това е рецептата – много и различни марки, всяка от които е напълно самостоятелна.

Слоън отстоява тази си идея, но не успява да се пребори и подава оставка. В GM идват възпитаници на бизнес-школи, които започват да работят върху „ефективността и взаимодействието”. И съответно пускат концерна по наклонената плоскост. Всичко това задушава и към ден днешен GM.

В същото време Volkswagen продължава да се управлява по методите на Слоън и това му дава огромно преимущество пред конкурентите. Те може да се опитват да рационализират производството, да съкращават разходите, да привличат нови лица или да създават алианси, но трудно ще се справят с германците. Защото, явно не са наясно срещу какво точно се борят.”

0 от 500
  • #64
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Гущера го няма,Дънди-Ловеца го набара,и сега е лакиран,над камината му!!!!!!!!!!
  • #63
    3 rate up comment 6 rate down comment
    До мене ( преди 11 години )
    Прав съм
  • #62
    5 rate up comment 5 rate down comment
    до:: Дошо,глупаче, ( преди 11 години )
    Не съм Дошо,но единственото вярно е че си глупаче или по-скоро ***.Нхвърлял си разни икономически термини,които си ги прочел вероятно в нета и не са ти съвсем ясни какво означават.Нещо и от счетоводството се опитваш да ми кажеш,но моето момче не си познал този път.Счетоводството и статистиката са следствие на производствените процеси.В момента говорим други неща.Така,като чета глупостите ти явно в най-добрият случай си 1-ви глокс Икономика и си решил,че много знаеш.
  • #61
    6 rate up comment 3 rate down comment
    до: бъчо ( преди 11 години )
    Нямаше нужда да пишеш толкова много и да смучеш от пръстите си разни глупости,които не са ти никак,ама наистина никак ясни.Караш Форд нали.Ами вземи се поинтересувай малко и попрочети за създателя на тази марка и за начина му на производство и тогава си ги съчинявай!Това,че примерно ти си балък и си решил да даваш една камара пари за кола и данъци си е твой проблем.Имал си бол пари дал си.Други обаче по-добре си правят сметката и си вземат нещо в пъти по-изгодно и им върши същата работа.
  • #60
    9 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Другите два Германски концерна,копаят авт-гроб,с права лопата,единия с Toyota,а другия с Renault!
  • #59
    7 rate up comment 13 rate down comment
    Das Auto. ( преди 11 години )
    Как винаги под статии за VW най-малко м/у70-100коментара,а погледнете под тази за Nisan 0/нула/.Затова и продажбите на VW са в тройката на най-големите - GM и Toyota.И става сравнение с най-големия от САЩ и най-големия в Япония.В Европа са категорично N1,a единственните които са близо до тях като рентабилност са другите два германски концерна - BMW и Mercedes.
  • #58
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Или по добре да бръкнат в контакта за 380 волта.
  • #57
    6 rate up comment 3 rate down comment
    бъчо ( преди 11 години )
    Ето заради такива като теб, икономиката ни куца и то яко. Тук се преекспонира понятието "производителност на труда". Не съм казал, че трябва да има 10 човека, които се шляят и един да работи вместо тях. Казах, че всичко трябва да е направено така, че производството да не прекъсва или да не се бави нито за момент! Има разлика! Когато ти уволниш 80 % от персонала си в търсене на прозиводителност, щото видиш ли си изчислил, че една операция се върши за n секунди и m работника са достатъчни, тогава мога само да съжалявам за фалита, към който си се насочил. И да ми се подиграваш и да не ми се подиграваш, това е единственият изход за хора с подобно мислене. Разбира се, в България това е позволено поради чувството за ненаказаност, което се е вкоренило в нашият бизнес елит. Тогава вече се минава към втората фаза кражба от работниците си, държавата и дори от собствената си фирма във формата на източване на пари. Това е нашата криворазбрана производителност на труда. Да, за теб може да е добре с откраднатите пари и ненаказаността в нашата държава, но за останалите около теб не е. Тогава не очаквай другите да те подкрепят. Лека вечер и не с лошо :) А за това, дали хваля колата или не...хваля я, защото заслужава. Ако бе Тойота или Хюндай, пак щях да ги хваля, щото това е пътя купуваш, караш, хвърляш или продаваш. Така се върти икономиката. Не с Корси за 2 бона, от които никой не печели поради няколко причини нискоекологични със собственици тарикати, които изтърбушват катализатори и лъжат държавата за това, че колата им е екологична с катализатор. Поради тая причина плащат 20 лева данък. От това губим всички ние, включително с Корсите, защото не влизат парички от данъци в държавата. Още един път лъжем държавата, като плащаме данък върху 500 лева покупна цена, а всъщност сме дали 5-6 пъти повече. После проклинаме общината, пътното, Борисов...задето пътищата ни с дупки, а ние сме окривили джанта, направили балон на гумата и сменили шарнири + амортисьори. Е, питам аз, къде е икономията от това да хванеш дявола за рогата? Не плащаш реални данъци, чупиш колата заради това, че няма пари за ремонт на пътищата, правиш скъпи ремонти...Това ми напомня за един виц от зората на демокрацията, дето двамата борци изяли по едно ла*но по пътя, хващайки се на бас че ще го направят. Завъртели си парите помежду си и накрая се усетили, че от цялата работа изяли само по едно лай*но, а така и не спечелили и стотинка...
  • #56
    2 rate up comment 6 rate down comment
    Дошо,глупаче, ( преди 11 години )
    производителността на труда не би имала придаването от значение без ред други показатели,като например рентабилност,която може пък да бъде измерена както с печалбата/придадената ст/ст/ така и с други измерители, за които явно още нямаш капацитет.Но самият факт,че VW отчита РЕКОРДНИ ПЕЧАЛБИ би трябвало да ти светне в канчето,че явно нямат проблеми с производителността.Бих ти обяснил и как се четат някои данни в балансите или отчетите за приходи и разходи, но мисля,че ще ти е в повече!
  • #55
    5 rate up comment 3 rate down comment
    до: бъчо ( преди 11 години )
    Пак се опитваш да се правиш на умен,но не си.Личи ти,че нямаш грам понятие от управление на производството,но защо се мъчиш да философстваш не ми е ясно.Има един показател производителност на труда.Пусни търсачката да разбереш какво е!В конкретния случай говорим извънредно ниска производителност на труда.Колкото повече лица са заети в производството на единица продукция,толкова по-ниска е производителността.А твоята логика за многото хора противоречи на идеите на Хенри Форд.