IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Девизът на Volkswagen е разделяй и владей

За германския концерн се трудят близо 550 000 души

Девизът на Volkswagen е разделяй и владей

Само преди ден Volkswagen Group обяви рекордни продажби за 2012 г. Това е поредната крачка към поставената цел – най-голям автомобилен производител в света. Какво обаче прави концернът толкова успешен? Отговор се опитва да даде изданието Autoblog, чиито анализ предлагаме.
Девизът на Volkswagen е разделяй и владей
„Концернът Volkswagen се управлява по съвсем различен начин от всеки друг автомобилен производител. Фактически, неговата корпоративна структура изглежда като тази на General Motors от периода 1920-1970 г. Това означава, че можем да го сравним с това, което някога бе най-голямата и най-успешна във финансов план корпорация в света.

Само че Volkswagen е устроен по съвсем различен начин, като повечето му конкуренти изобщо не знаят за методите на работа в концерна. Някои анализатори определят начина на функциониране като „икономическо безумие”. Защото няма нищо общо с това, което се преподава в учебните заведения. Или в бизнес-школите, които са толкова модерни напоследък.

Като цяло за Volkswagen работят 549 300. Изданието Fortune нарежда концерна на осмо място сред най-големите работодатели в света. Пред него са гиганти като Walmart и националната поща на Китай. Сътрудниците на VW са толкова, колкото на General Motors (213 000), Ford (164 000) и Fiat-Chrysler (197 000) взети заедно. Само че тези три концерна през миналата година са произвели 19 млн. автомобили общо, а Volkswagen – около 8.5 млн.

Всеки експерт по ефективност ще ви каже, че съотношението „сътрудник-автомобил” при VW е безнадеждно неефективно. Всеки финансов аналитик ще ви каже, че по съотношение „доход-сътрудник” концернът изостава от конкурентите си. Но в същото време той става все по-голям, по-силен и най-вече носи по-големи приходи.

Volkswagen си е поставил за цел да стане най-голямата автомобилна компания през 2018 г. Ако се съди по доходите и печалбите, той вече е такъв. Доход в размер на 200 млрд. долара дори не е сънуван от неговите конкуренти. А печалба в размер на 14 млрд. долара от миналата година е по силите единствено на големите нефтени компании, но не и на автомобилни концерни, които са в криза.

Как е възможно всичко това? Отговорът се крие в корпоративната структура. Бизнес-училищата навсякъде учат, че централизираната структура може да съкрати разходите, тъй като не се налага дублиране на дейността. Във VW обаче е точно обратното – децентрализирана структура с много припокривания на части и компоненти между отделните марки. И още нещо – концернът сам произвежда по-голяма част от компонентите си, докато на неговите конкуренти се налага да си ги купуват от външни доставчици. Съответно те харчат средства, докато при VW парите си остават вътре.

За подобно нещо са необходими доста марки и Volkswagen ги притежава, но не ги задушава. Защото за него те не са само названия, а нещо повече. VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini, Ducati, Porsche, Bugatti, MAN, Scania и VW Commercial са приемани като отделни единици. Всички те имат свои Бордове на директорите, отделни годишни отчети и т.н. Те имат дори различни дизайнери, инженери и производствени мощности. Да – те разделят платформи и агрегати, но въпреки това са напълно самостоятелни. И дори се конкурират помежду си.

Да се върнем към славните времена на GM, когато холдингът притежаваше 9 различни марки – Chevrolet, Pontiac, Buick, Cadillac, Oldsmobile, GMC, Opel, Vauxhall и Holden. По това време за концерна работят близо 700 000 души, като това не пречи да има и най-големите печалби в света. Президент на GM по това време е Алфред Слоън, който през цялото си управление, продължило близо 30 години, се бори с едно – централизираното управление. Той е на мнение, че това е рецептата – много и различни марки, всяка от които е напълно самостоятелна.

Слоън отстоява тази си идея, но не успява да се пребори и подава оставка. В GM идват възпитаници на бизнес-школи, които започват да работят върху „ефективността и взаимодействието”. И съответно пускат концерна по наклонената плоскост. Всичко това задушава и към ден днешен GM.

В същото време Volkswagen продължава да се управлява по методите на Слоън и това му дава огромно преимущество пред конкурентите. Те може да се опитват да рационализират производството, да съкращават разходите, да привличат нови лица или да създават алианси, но трудно ще се справят с германците. Защото, явно не са наясно срещу какво точно се борят.”

0 от 500
  • #54
    9 rate up comment 3 rate down comment
    новия бъчо ( преди 12 години )
    ама не спря да я хвалиш тази фиеста.. нова та нова. аз пък карам ръждясала корса ,не си знае годините... икономичен турбодизел, за почти 3 години е сменила едно жило и ръждясало гърне... НИЩО друго.. въобще не ми пука,че имала ръждичка ,докато види ключа и пали и в най-големия студ..данък 20 лева/година. и това е кола за 2 бона, даже не ми се налага да я заключвам ,а е по-безпроблемна от по-нови и скъпи коли на познати(бмв ,тойота,ауди)
  • #53
    4 rate up comment 5 rate down comment
    бъчо ( преди 12 години )
    Ами днес е работен ден, пък аз сменям щайгата. Не оная на колела, а тая, от която пиша тук. Даже не съм и чел какво сте писали преди мен, щото статията ми е по-интересна. А и каквото да е писано, до болка ми е познато :)
  • #52
    9 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Das Auto,е облъчения резултат,от политиката на VW.
  • #51
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    айде бе, бъчо...къде се губиш, тези се изпокараха тука като няма един спец да им обясни...
  • #50
    8 rate up comment 7 rate down comment
    Das Auto ( преди 12 години )
    Защо ли от VW не вземат един от академиците по управление и финанси по-долу !? До6овци, не сте инвестирали и управлявали една лафка за гевреци,а сте готови да аналисирате,отри4ате или измисляте неща,за които нямате дори понятие.Аман от *** като До6о,Мо6о и тем подобни.Като не ти харесва VW,Audi,Skoda,Seat,Lamborghini,Bentley,Bugatti,Porsche карай си Fiat-a или Opel-a,или Renault-a,ама какви претенции има6 за финансовите от4ети!? И какво разбира тиквата ти от това!?*** *** зомбирани
  • #49
    7 rate up comment 5 rate down comment
    бъчо ( преди 12 години )
    Интересен анализ. По-интересното е, че аяз отдавна говоря за тия неща - потенциалът са хората, та били те и не толкова ефективни при работа. защото примерно, ако се наложи да се сменят 2 крушки днес и да се ремонтира един ел.мотор, тая работа е по силите на един човек, че и време ще му остане. Ако обаче тия крушки изгорят на две различни места, а моторът се повреди на трето, няма как един човек да огрее навсякъде. Тогава спират примерно две производства с всички последствия. Има един много хубав и верен лаф икономията майка на мизерията. Аз съм напълно съгласен с това. Ако го свържа с нашата родна действителност и автомобилите по нашите пътища, какво откриваме? Аз с новата кола с 5 години гаранция, карам нон стоп и в студ и пек. Кефя се, наливам гориво и икономисвам, щото моторът е перфектен и всичко е перфектно в новия автомобил, та бил той и омразния за някои Форд. Какво прави другия, дето взема същата заплата като мен, но кара 10-15 годишна кола, щото му се струва по-евтино? Парното отказва при първия студ. Водната помпа и тя. Ключалките замръзват и вратите не се отварят ни отвън ни отвътре. После оплаквания, че майсторите много вземали за ремонт. ОК, дори да има някаква икономия на средства, какво става с пропуснатите ползи от загубеното време с тоя автомобил? Или за българина смяна на крушка в дома е безплатно, както и ремонта на пералнята. Да де, ама през това време човек може да си почине за следващия работен ден, да работи повече, по-добре и по-качествено, вместо цял ден да се чуди как да се скатае на работното си място, щото му тежал домашния живот, много работа имал, много пукал и му се спяло. Пак ще повторя ИКОНОМИЯТА е майка на Мизерията! Явно това са разбрали във Фолксваген. Разбрали са, че работа се върши с хора, а не с учебници. Още по-добре са разбрали, защо световната икономика буксува. Дано някога и нашите български бизнесмени и управници разберат тия истини! Лека вечер на всички и приятно изкарване на празниците в аванс!
  • #48
    8 rate up comment 7 rate down comment
    до: A8W12 ( преди 12 години )
    Не ти щА ПАРИТЕ.По една *** ще правиш ли?
  • #47
    7 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Частите си ги правили уж сами,ама в Китай и от китайци,ама сами,нали.И понеже уж си ги правят сами са толкова некачествени,а другите,които им ги правят външни доставчици са им по-качествени,нали.Между другото по този показател преди време имаше статистика,колко % от автомобилите се правят с части от други фирми.Японските бяха с най-малък %,което обяснява защо са най-качествени.ВАГ,като си ги правят сами защо тогава са такива трошливи кочини и имат 2 г. гаранция.Хайде ВАГиналчета обяснете това
  • #46
    7 rate up comment 5 rate down comment
    A8W12 ( преди 12 години )
    ЮТУБ : канал на'' kapachka1''
  • #45
    7 rate up comment 6 rate down comment
    A8W12 ( преди 12 години )
    Защо ли тука няма една Тойота: