Начин на ползване:
Еднократно, тест
На кое качество на автомобила най-много държиш:
Начин на каране:
Допълнителни бележки
Вановете винаги са ми били най-неприятните, във визуален аспект, коли. Често като видя такъв на пътя, особено ако е френски си представям, че шофьорът му е възпълен чичка с грозен мустак, рехава коса и панталон от ония с големите джобове отстрани, който кара с 15км/ч под ограниченията. Предразсъдъци? Разбира се, ама дали са неоправдани не знам.
Както и да е, без аз самият да притежавам която и да е от изброените черти (дано така си и остане), се озовах на шофьорското място именно на един от тези ванове. Колата е Citroen Grand C4 Picasso с 1.6 литров дизелов двигател разполагащ със 115к.с. и ниво на оборудване... Seduction - маркетинг отдела на Citroen определено има чувство за хумор.
Оглеждам колата отвън, за да видя има ли нещо "seductive" в нея, а отговорът е кратък и ясен. Не.
Както и да е, не съм тръгнал да пиша хейтърско ревю, така че да оставим външността на колата настрана (и без това чичката с мустака няма да си купи кола заради външността ѝ).
Няма да е излишно да спомена, че нямам опит с марката и последният Citroën, в който съм сядал беше Visa 11 преди 20 години. Наясно съм и с това, че Citroën все още правят малко по-особени коли и макар да са масов производител не се пускат по течението. Това се потвърждава на практика секунда след като се озовавам на шофьорското място - не помня друг път да съм се чувствал толкова неориентиран в нова кола. Че аз не мога да намеря от къде се регулира седалката! Все пак след първоначалния шок всичко си идва на мястото. Ергономията е на ниво и впечатление прави особената позиция на седене, чувстам се като шофьор на градски автобус. За сметка на това видимостта на всички страни също е сходна с тази в градските автобуси. А-колоните са тънки, всички прозорци са големи начело с предният, който се извива над главите на седящите на предния ред седаки.
Интериорният дизайн създава приятна атмосфера благодарение на това, че е изчистен и относително елегантен. Качеството на изработка също е на високо ниво, но не малко от използваните материали изглеждат евтино. Същото важи и за бутоните на волана, които при натискане издават подчертано "евтино" "ЩРАК". Не питайте как звучи евтиното щракане...
Много добро впечатление прави мястото на втория ред седалки. Mоже би тъкмо заради автобусната озиция на седене отпред, отзад се освобождава изключително много място и трима пътници нямат проблем да се возят на дълъг път. Разбира се за това помага и напълно равният под - французите знаят как да извлекат ползи от задвижването на предните колела.
Все пак трябва да спомена и една от най иновативните черти на интериора на C4-ката и това е липсата на бутони по централната конзола. На разоложение имате два физически бутона - един за палене на двигателя и друг, комбиниран, за пускане на инфотеймънт системата и за регулиране на звука. Всичко друго се упрaвлява от сензорен дисплей или от няколкото допълнителни сензорни бутони. За мен това е един много неприятен тренд, който навлиза в автомобилната индустрия, защото не е удобно и отвлича вниманието от пътя.
И все пак как се справя големият ван на пътя? По-добре отколкото очаквах. Двигателят има прилична тяга и едва забеежима турбо-дупка, тих е и работи балансирано.. Скоростната кутия е рафинирана с подходящо подбрани предавателни числа и дълга шеста скорост. Окачването е подчертано комфортно, доста е тихо при дупки и неравности и се справя със задачата да държи автомобила стабилно на пътя, макар да позволява на каросерията да се накланя осезаемо в завои. Аеродинамичният шум също не е много. Като цяло колата е приятна за дълъг път и магистралата е нейна територия, но предимно в дясната лента - нека не се заблуждаваме.
Една ситроенова странност, която ми направи впечатление е това, че не може да се дозира колко вода да пръснете на стъклото. За колкото и време да се задържи лостчето на чистачките, системата си пръска едно определено количество вода. Къде е смисълът?
Други особености не видях. Grand C4 Picasso определено е една добра и подходяща кола за чичовците с грозни, но практични панталони и смешни мустаци.