IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

ID.4: тестваме най-важния нов Volkswagen от Golf I насам

Електрическият кросоувър е колата, която трябва да носи печалбите на концерна в новата ера

Това, което виждате, е - ни повече, ни по-малко - най-важният модел на Volkswagen, още откакто излезе първият Golf преди почти половин век.  
  
   
 
  
   
РАЗБИРА СЕ, НАПЪЛНО ВЪЗМОЖНО Е ДА СМЕ ВИ КАЗАЛИ нещо подобно и миналата година, когато тествахме ID.3. Но тази кола е още по-важна. ID.3 беше моделът, който да покаже бъдещето - новото електрическо начало за Volkswagen.
ID.4 е колата, която трябва да носи печалбите в това бъдеще.
 
  
Volkswagen ID.4 тест драйв
  
   
Защо четворката е по-съществена от тройката ли? Първо, защото е кросоувър, а бъдещето принадлежи именно на тях, напук на екологията. И второ, защото за разлика от ID.3 това е глобален модел, който ще се произвежда на три различни континента и трябва не само да укрепи доминацията на Volkswagen в Китай, но и най-после да отвори за германците толкова отдавна лелеяния американски пазар.
  
  
Volkswagen ID.4 тест драйв
   
   
Нуждата да се хареса на всички от Хюстън до Урумчи си има и цена: дизайнът. ID.4 е приятен за окото, с хармонични пропорции и достатъчно различен от конвенционалните модели, за да става ясно от пръв поглед, че е електромобил. Но някак си е лишен от дързост.
  
   
Volkswagen ID.4 тест драйв
   
   
ОТ ДРУГА СТРАНА, ИНТЕРИОРЪТ НАПЪЛНО КОМПЕНСИРА. Години наред ни обещаваха, че електромобилите ще позволяват съвсем различно вътрешно пространство. Ето най-после един, който изпълнява обещанието. Е, няма диван и аквариум с рибки, а добре познатите гледащи напред седалки и волан. Но почти нищо освен тях. Приборите, повечето бутони и дори скоростният лост са монтирани върху конзолата на волана, и се местят с него. Необичайно е, но и доста удобно. И оставя необикновено много място за вас самите. ID.4 е с размерите на компактен кросоувър, но пространството вътре е като в автомобил от по-голям клас. Задната седалка е мъничко повдигната заради батерията в пода, и пак си остава удобна и за високи хора. Багажникът побира внушителните 543 литра.
 
   
Volkswagen ID.4 тест драйв
   
    
Материалите вътре са приятни на допир, седалките са комфортни, а пробягващата под предното стъкло светлина, с която колата сякаш общува с вас, е симпатично решение.

Не толкова симпатична е обаче фанатичната обсебеност на Volkswagen от сензорните повърхности. Всичко се управлява с такива сензорни бутони - звукът на аудиосистемата, климатикът, сенникът на стъкления покрив. Даже задните стъкла си нямат свои отделни бутони, а ползват тези за предните, след като докоснете сензора за превключване. Честно казано, ползата от тази промяна напълно ни убягва.
  
  
Volkswagen ID.4 тест драйв
  
   
Информационната система е с хубава графика и предостатъчно функции. Но управлението им е всичко друго, само не и интуитивно. Простото включване на климатика ни отне пет минути и десетина опита. Разбира се, когато си купите колата, бързо ще свикнете и няма да ви прави впечатление. Някои недомислия ще бъдат коригирани и с редовните дистанционни ъпдейти, които Volkswagen обеща да прави на всеки два месеца.
 
  
Volkswagen ID.4 тест драйв
   
    
ПРЕДПОЛАГАМЕ, ЧЕ ВЕЧЕ НЯМАТЕ ТЪРПЕНИЕ да стигнем до най-важния въпрос: за обхвата. ID.4 се предлага с два различни размера на батерията. По-малката, с използваем капацитет 52 киловатчаса, е достатъчна за 346 километра пробег по WLTP. По-голямата, която тестваме ние, е 77 киловатчаса и според брошурата минава между 478 и 524 километра. Но какво означава това в истинския свят?
   
   
Volkswagen ID.4 тест драйв
  
   
В първия ден от теста минахме малко над 150 км от София до Белчин, после до Самоков и обратно до София: разнообразен път с планински изкачвания, завои, спирания и резки ускорения. На финала ни оставаше заряд за още 275 км, което е много добър показател. Но на другия ден дойде време за най-голямото изпитание за всеки електромобил. Магистралата.
  
  
Volkswagen ID.4 тест драйв
      
    
Магистралните скорости са убийствени за обхвата на електрическите коли. Ние искаме да отидем от София до Пловдив и после да се върнем, без да внимаваме излишно с газта. През нощта сме заредили батерията и на тръгване компютърът показва 419 километра обхват. По пътя поддържаме средна скорост 130 километра в час, с изключените на десетината минути под проливен дъжд. До Пазарджик сме изминали 90 километра, а обхватът е намалял само с 60 - добър знак.
 
  
Volkswagen ID.4 тест драйв
  
   
ВПРОЧЕМ ТУК Е МОМЕНТЪТ ДА ПОГОВОРИМ МАЛКО ЗА ПАРИ. Това, което направихме предната вечер, е да извадим един кабел от багажника, да го закачим за стенното зарядно и за колата, и после да заключим колата. Отне по-малко от минута. И в замяна на това чутовно усилие на сутринта имахме 420 километра обхват. На цена, при сегашната нощна тарифа на CEZ, около 12 лева. Аналогичен бензинов автомобил, който харчи около 8 литра за 100 км, за същата дистанция ще ви поиска 65 лева.


 

Volkswagen ID.4

204 к.с. максимална мощност

310 Нм макс. въртящ момент

8.5 секунди 0-100 км/ч


Ако годишно изминавате обичайните 15 000 километра, това са 1800 лева икономия. За пет години стават 9000 лева. Все още не е достатъчно, за да компенсира ножицата в цената на електромобила спрямо бензиновия. Но го доближава доста. Само че това важи единствено когато имате собствен гараж.
Ползването на външни и бързи зарядни станции е само за спешни случаи и на дълъг път. От една страна, защото бързото зареждане вреди на батерията. От друга, защото излиза доста по-скъпо. Иначе на 50-киловатова станция са нужни само 53 минути, за да се допълни капацитетът от 5 до 80 процента.
 
  
Volkswagen ID.4 тест драйв
      
     
КОЛКО СТРУВА САМИЯТ ID.4 ЛИ? Горе-долу колкото и конкурентите му. Базовата версия Pure със 148 конски сили и 52 киловатчаса батерия е малко над 73 000 лева. Нашата Pro Performance, с голямата батерия и с 204 коня мощност, е почти 89 000 лева. И включва доста неща: 18-цолови алуминиеви джанти, LED светлини, рейки на покрива, климатроник, 10-инчова мултимедия.

Междувременно стигаме до Пловдив: 126 изминати километра, обхватът е намалял само със 100. Всичко изглежда под контрол. Карането из града ни напомня друго предимство на тази кола: компютърът през цялото време черпи информация и от GPS, и от радарите, и настройва рекуперацията така, че да е максимално ефективна. Ако пред вас има препятствие или предстои кръстовище, я засилва. Ако предстои дълго спускане, почти я изключва. Няма никакъв смисъл да се мъчите ръчно да превключвате в режима B - компютърът е много по-ефикасен от вас.
 
  
Volkswagen ID.4 тест драйв
    
     
Избраният от нас маршрут има и една специфика: когато пътувате от София до Пловдив, наклонът е във ваша полза.  Когато пътувате от Пловдив към София, е точно обратното. За около 50 км до Траянови врата вече сме загубили над 100 от обхвата. Но все още няма основания да се тревожим.

ID.4 Е ДОСТА ПРИЯТЕН ЗА КАРАНЕ в такива условия - безшумен, солидно стъпил на асфалта, с прецизни реакции на волана и газта. Не бихме го нарекли чак вълнуващ, но се усеща напълно компетентен. Максималната скорост е ограничена на 160 км/ч. Ускорението от 0 до 100 км/ч (8.5 секунди) няма да ви смае. Но пък въртящият момент на електромотора е достъпен веднага, щом го поискате, и изпреварването е удоволствие. Дори и теглото не е голямо - като за електромобил, разбира се. С голямата батерия кросоувърът тежи 2020 килограма. Засега ID.4 е само със задно предаване, макар че предстои да се появи и вариант с два мотора и задвижване на четирите колела.
 
  
Volkswagen ID.4 тест драйв
  
   
Изкачването все пак си каза думата и на влизане в София вече имаме 160 километра обхват. Само че това са 160, изчислени при висока скорост и неблагоприятен наклон. Така че тази кола съвсем спокойно може да ви закара до морето, без да се налага да сте особено внимателни със скоростта, и най-много с цената на една кафе пауза.
Дали това ще е достатъчно, за да се окаже ID.4 глобален завоевател? Това вече не зависи от нас, а от хората в Хюстън. И в Урумчи.


Още снимки от теста на ID.4 вижте в ГАЛЕРИЯТА:

0 от 500
  • #21
    6 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Мда корейците дръпнаха ама пред Тойота и то здраво, продажбите на ел. коли на ВАГ са в пъти повече от тези на корейците. Но естествено това не пречи корейците да ги догонят в един момент, няма невъзможни неща. Сега гледам и Форд изкараха добра ел.кола, Фолксваген, Ауди,Мерцедес и БМВ и те горе долу, най-изостанали са Тойота, там нещата са пълна трагедия.
  • #20
    11 rate up comment 3 rate down comment
    sas ( преди 2 години )
    Случвало ми се е на прибиране към София с електричка, на Траянови Врата компютърът да ми показва 30 оставащи км батерия при 50 км оставащи от пътя и пак съм стигал дестинацията и то с 15 км оставащи! Без да намалявам скоростта (120км/ч). Просто трябва малко опит и здрави нерви :) В интерес на истината, с бензинов или дизелов автомобил не е много по-различно, просто си по-спокоен, защото по има къде да заредиш.
  • #19
    8 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Корейците дръпнаха повече в електричките и като сложиш и надеждността и по-ниската цена на азиатските коли като цяло от фолксваген влизат в роля на догонващи ми се струва
  • #18
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Дошо горкия как няма да напише 10 коментара глупости, той горкия за 30 годишна кола мечтае да спести, вие тука някакви технологии от 21ви век му тикате, какво да напише, то през монитора се размириса колко се е изпуснал от яд. Дошо, това че Тойота е най-спрялата и изостанала марка не трябва да те озлобява към марки които се развиват и гледат в бъдещето.
  • #17
    10 rate up comment 0 rate down comment
    до 11 ( преди 2 години )
    Бате, ти да не си интелектуално възпретястван нещо? София е на 550-600 м надморска височина, Пазарджик е на 190. Къде се качваш? Четенето на толкова много букви те е преуморило
  • #16
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Ммммм ( преди 2 години )
    Абе писали сме много, да не се четат форумните специалисти, защото ел. кола са виждали само на картинки, ама пак има много хора където се хващат. Вече има достатъчно тестове в Ютуб и може да се гледа от там който иска!
  • #15
    9 rate up comment 10 rate down comment
    Рено ентусиаст ( преди 2 години )
    ДОбре че си го продават на Дойче Посте и Дойче Банк както и във васалните им псевдодържави в Европа като холандия и Норвегия иначе е тотален биклук
  • #14
    8 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Тествайте електрическите Тойоти да видим как са? Аааа забравих, че нямат ел.коли защото са тотално изостанали технологично и още пробутват допотопна техника от миналия век.
  • #13
    5 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Тествайте нещо корейско примерно, тези коли съвсем скоро ще са с остарялата технология на батерии и зареждане и т.н. Колкото и да ги хвалите тези ВАГ-онети само който не разбира от електрички би си ги взел.
  • #12
    18 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Хората са взели колата, карали са, зареждали са, пак са карали единия ден по нормални пътища със спускания и изкачвания, на втория ден магистрала, дето се вика, тествали са всичко и не са пълзели, за да докарат някакъв много голям пробег а са си карали, както си карат в нормалния живот. Накрая са изказали заключения някакви, не мога да разбера някакви хора тука, които само на снимки са я гледали защо спорят с тия, които са я карали и то по всякакви пътища? Не разбирате ли че ставате за смях?