След като призна, че е "убил" големия електрически пикап Ford F-150 Lightning, Ford обяви допълнителни корекции в стратегията си за развитие. Оказва се, че компанията спира производството на всички нови големи електрически превозни средства, включително вановете, които ще заменят Ford E-Transit. Сега Ford планира да инвестира предимно в хибридни модели, надявайки се, че те ще бъдат надеждни и търсенето за тях ще бъде голямо.

Проблемите на Ford с електрическите превозни средства продължават и явно далеч не са приключили. Компанията още не е готова да се откаже напълно от електрическите превозни средства, но е стигнала до ясния извод, че производството на големи и скъпи електрически превозни средства е безсмислено - пазарът масово ги отхвърля.
Проектът за създаване на семейство бюджетни електромобили, базирани на Ford Universal EV Platform, обявен през август, обаче остава в ход. Това семейство е предназначено предимно за Северна и Южна Америка, а в Европа ще произвежда достъпни електромобили, базирани на платформата на Renault. Сътрудничеството беше обявено миналата седмица. Първият модел на Ford Universal EV Platform ще бъде компактен пикап, който ще се появи на пазара през 2027, а първият електрически автомобил, базиран на платформата на Renault, ще последва през 2028.
През август, когато официално беше обявена Ford Universal EV Platform, компанията все още вярваше, че големите електрически превозни средства също могат да бъдат печеливши, просто трябваше да изчака. Тогава Ford обяви, че пускането на пазара на нов голям електрически ван (второто поколение Ford E-Transit) и нов голям електрически пикап (второто поколение Ford F-150 Lightning) ще бъдат отложени до 2028. Сега беше обявено, че това няма да се състои и двата нови модела са отменени като безперспективни. За тяхното разработване и подготовка за производство обаче вече са изразходвани значителни средства.

Компанията съобщава, че ще трябва да отпише 19,5 милиарда долара загуби, пряко или косвено свързани с отменените електрически превозни средства. Това е в допълнение към предишни загуби от електромобили, като например отменения проект за голям SUV миналата година. Изненадващо е как въпреки подобни управленски сътресения, Джим Фарли, главният изпълнителен директор на Ford от 2020 г., успява да остане на власт и дори все още няма признаци за предстоящото му напускане.
Спреният от производство електрически Ford F-150 Lightning от първо поколение скоро ще бъде заменен от голям пикап със същото име с plug-in хибридно задвижване. Датата на дебюта му още не е обявена. Вместо новия E-Transit, Ford ще разработи достъпен ван с чисто бензинов двигател и с хибридни задвижвания за американския пазар. Новият Ford E-Transit също няма да се предлага в Европа и не е ясно дали ще има директен заместител на сегашния голям Transit, който се произвежда от 2014 г. Възможно е това да бъде модел, разработен съвместно с Renault. Все още обаче не са постигнати конкретни споразумения между Ford и Renault по този въпрос.
На мястото на спрените електрически превозни средства, Ford планира да разработи за Америка разнообразие от нови, задвижвани с водород, като се фокусира върху използването на ДВГ в хибридни силови агрегати от различни видове. Официални подробности за тези нови продукти още не са налични. Ford очаква електромобилите и хибридите да представляват 50% от световните продажби на компанията до 2030, в сравнение с едва 17% днес.


5