IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо мощните автомобили се нуждаят кованите бутала

Тези детайли от двигателя предлагат големи предимства, но имат и недостатъци

Много автомобили с висока производителност, включително Porsche 911 Turbo S и повечето модели Ferrari GT, разчитат на ковани бутала, а не на такива от лят алуминий. Това е така за да им осигури по-голяма издръжливост. Технологията на кованите бутала не е нова, тъй като автомобилните производители ги използват в автомобили с висока производителност от десетилетия.

 
бутала  


Това е една от характеристиките, която отличава двигателите на BMW M-дивизията от стандартните версии в цивилните модели на марката. Двигателят S58 на BMW има същото отличие в сравнение с 3,0-литровия си събрат B58. Докато стандартният двигател B58 е истински работен кон за ежедневието, S58 генерира над 500 к.с. – увеличение, подкрепено от подобрения като кованите бутала Mahle.

Любителите на автомобили и тунинг, вероятно са забелязали корелацията между двигателите на спортните автомобили и използването на ковани вътрешни компоненти, включително колянови валове, биели и бутала. В крайна сметка, какви точно са предимствата на кованите бутала и какви са най-добрите методи и материали, използвани при тяхното производство?

Много от тези производители са съгласни, че някои автомобили с висока производителност се нуждаят от ковани бутала, защото този процес прави буталата по-„пластични“. С други думи, буталата могат да понасят по-голямо натоварване, без да се счупят.

Ковани срещу други видове бутала

Съществуват три вида алуминиеви бутала, използвани от съвременните производители на автомобили. Те се определят или по метода на производство – лети или ковани – или по специалната хипер евтектична алуминиева сплав, използвана за тяхното производство. Всички хипер евтектични бутала се произвеждат чрез леене, макар че не всички лети бутала са такива.

Отливката включва изливане на течна алуминиева сплав в калъп, където тя се втвърдява във форма, която е по-близка до крайните й размери, отколкото при коването. Производителите на автомобили използват стандартни алуминиеви бутала, за да намалят разходите благодарение на по-опростените производствени процеси и по-евтините сплави. От друга страна, тези по-евтини материали подчертават слабостите, присъщи на летите бутала, особено при прилагане на увеличаване на мощността.

Хипер евтектичните бутала са отлети от алуминиева сплав, съдържаща по-високи количества силиций от стандартните бутала, което им позволява да издържат на по-голямо напрежение. Някои двигатели с голяма мощност дори ги използват. Все пак, както обикновените, така и хипер евтектичните отлети бутала са склонни да се счупват под налягане. Нито едното, нито другото има здравината и издръжливостта на кованите бутала.

Кованите бутала се произвеждат чрез процес на нагряване и пресоване на алуминиевата сплав в цилиндрични блокове. Коването принуждава молекулите в алуминия да се подредят, което увеличава пластичността и здравината на готовото бутало. При летите бутала това подреждане е по-непостоянно, което често води до слаби места. Недостатъците на кованите бутала са времето и цената, тъй като коването изисква повече механична обработка и по-специализирано оборудване от леенето.
  
  

0 от 500
  • #26
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Димов ( преди 2 седмици )
    Следват безкрайни словоизлияния,но не и отговор на въпроса,ДА или НЕ.
  • #25
    0 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Да ги караме подред, психопати? Аз никога не съм отричал че човек има височина, след като ми задавате въпрос дали един човек е висок или тежък? Височината не изключва теглото точно както еластичността не изключва пластичността. Хайде сега цитирайте колко пъти казахте че едно тяло е или еластично или пластично и продължавате да задавате въпроса дали човека е висок или тежък защото не можело и двете заедно! Лоша комбинация между психопатия, техническа и функционална неграмотност.
  • #24
    0 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Абе психопат, цитирай къде съм казал че мощността на първичната и вторичната намотка е различна? ЦИТИРАЙ? Защото аз мога да ти цитирам където свързваше 200 ампера консуматор, на 12 v с два квадрата кабел и обясняваше че няма да импаднеакъв пад на напрежение в кабела. Беше сметнал, че мощността в консуматора ще е точно 2400 вата, защото и напрежението на акумулатора нямало да падне, отричайки че батериите имат вътрешно съпротивление, защото дори не беше чувал за закона на Ом за цялата верига.
  • #23
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Димов ( преди 2 седмици )
    Ти да чуеш другите му идеи, като микроТЕЦа в мазето и да продаваме ток и топла вода на комшиите.Да вложим 500 хиляди в електрички, които да зареждаме евтино и да продаваме скъпо.Фотоволтаични навеси в двора на блока и да продаваме ток на собствениците на електромобили.Велики идеи има нашият приятел, титанични бих казал.
  • #22
    0 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Аз продължавам да си държа на тезата че стоманата има едновременно пластичност еластичност и твърдост без да бъдат изключвани нито едното от тях.
  • #21
    0 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Значи потвърждаваш от името на всички антиелектрици, че НЕ СЪМ ПРАВ че при работа коляновия вал работи на усукване, което е еластична деформация, защото след премахването на силите, коляновият вал възвръща първоначалната си форма? Отговори с ДА ИЛИ НЕ? ПОТВЪРЖДАВАШ ЛИ ЧЕ ГРЕША? Потвърждаваш ли че деформацията е ПЛАСТИЧНА?
  • #20
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Антиелектрика ( преди 2 седмици )
    Ей пaлячo, искаш хората да ти цитират какви глупости си писал през годините, а ти сам лъжеш и си измисляш. Кога съм казвал тези глупости за проводниците, цъpвyл нагъл? За разлика от теб, аз дадох пример с тема от 11.11.2025 г. в която питаш дали съм сигурен, че мощността на първичната и вторичната намотка е една и съща в трансформатора, което показа колко си kyх. Иначе целия свят сме сбъркани, само ти си умния - болен шизoфpeниk.
  • #19
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 2 седмици )
    Въпросът зададен на тлупи беше,от какъв материал е изработен коляновия вал, еластичен или пластичен.Тлупи отговори еластичен.Туш, стоманата била еластична.
  • #18
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Или по-правилният въпрос е една Toyota може ли да е червена! Точно както задаваш въпроса Ако един материал е пластичен може ли да еластичен или ако има височина може ли да има и дължина? Всъщност може да е твърд еластичен и пластичен едновременно, като всяко от тези свойства си има своята мярка и може да бъде измерено, за да бъде избран най-подходящият материал за този детайл.
  • #17
    0 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Хайде ти ми отговори една Toyota червена ли е или е Toyota? С да или не?