IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо мощните автомобили се нуждаят кованите бутала

Тези детайли от двигателя предлагат големи предимства, но имат и недостатъци

Много автомобили с висока производителност, включително Porsche 911 Turbo S и повечето модели Ferrari GT, разчитат на ковани бутала, а не на такива от лят алуминий. Това е така за да им осигури по-голяма издръжливост. Технологията на кованите бутала не е нова, тъй като автомобилните производители ги използват в автомобили с висока производителност от десетилетия.

 
бутала  


Това е една от характеристиките, която отличава двигателите на BMW M-дивизията от стандартните версии в цивилните модели на марката. Двигателят S58 на BMW има същото отличие в сравнение с 3,0-литровия си събрат B58. Докато стандартният двигател B58 е истински работен кон за ежедневието, S58 генерира над 500 к.с. – увеличение, подкрепено от подобрения като кованите бутала Mahle.

Любителите на автомобили и тунинг, вероятно са забелязали корелацията между двигателите на спортните автомобили и използването на ковани вътрешни компоненти, включително колянови валове, биели и бутала. В крайна сметка, какви точно са предимствата на кованите бутала и какви са най-добрите методи и материали, използвани при тяхното производство?

Много от тези производители са съгласни, че някои автомобили с висока производителност се нуждаят от ковани бутала, защото този процес прави буталата по-„пластични“. С други думи, буталата могат да понасят по-голямо натоварване, без да се счупят.

Ковани срещу други видове бутала

Съществуват три вида алуминиеви бутала, използвани от съвременните производители на автомобили. Те се определят или по метода на производство – лети или ковани – или по специалната хипер евтектична алуминиева сплав, използвана за тяхното производство. Всички хипер евтектични бутала се произвеждат чрез леене, макар че не всички лети бутала са такива.

Отливката включва изливане на течна алуминиева сплав в калъп, където тя се втвърдява във форма, която е по-близка до крайните й размери, отколкото при коването. Производителите на автомобили използват стандартни алуминиеви бутала, за да намалят разходите благодарение на по-опростените производствени процеси и по-евтините сплави. От друга страна, тези по-евтини материали подчертават слабостите, присъщи на летите бутала, особено при прилагане на увеличаване на мощността.

Хипер евтектичните бутала са отлети от алуминиева сплав, съдържаща по-високи количества силиций от стандартните бутала, което им позволява да издържат на по-голямо напрежение. Някои двигатели с голяма мощност дори ги използват. Все пак, както обикновените, така и хипер евтектичните отлети бутала са склонни да се счупват под налягане. Нито едното, нито другото има здравината и издръжливостта на кованите бутала.

Кованите бутала се произвеждат чрез процес на нагряване и пресоване на алуминиевата сплав в цилиндрични блокове. Коването принуждава молекулите в алуминия да се подредят, което увеличава пластичността и здравината на готовото бутало. При летите бутала това подреждане е по-непостоянно, което често води до слаби места. Недостатъците на кованите бутала са времето и цената, тъй като коването изисква повече механична обработка и по-специализирано оборудване от леенето.
  
  

0 от 500
  • #16
    0 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Но хайде да не се прави на психопат като вас и да не отговарям на конкретно зададени въпроси. Материалът за изработка на коляновият вал има както пластични така и еластични свойства, като при изработка се използват пластичните свойства, но при работа, работи единствено и само в еластичния си диапазон. Ако бъде превишен прагът на еластичност, коляновият вал или ще се счупи или ще остане огънат/деформиран след премахване на силата. Посочи ми къде са грешките, за да се посмеем?
  • #15
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Димов ( преди 2 седмици )
    Очаквам отговор с ДА или НЕ.Не безкрайни словоизлияния на тотален функционално неграмотенник.
  • #14
    0 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Първо ти отговори на въпроса ми? При работа, след упражняване на сила върху коляновия вал, какви са деформациите по време на работа? Еластична или пластична деформация? Това отговаря НА АБСОЛЮТНО ВСИЧКИ ВЪПРОСИ от какъв материал е изработен коляновия вал.
  • #13
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Димов ( преди 2 седмици )
    За пореден път те хващам умишлено да изкривяваш смисъла на думите на опонента,само за да натаманиш опорките си.Колянов вал или бутало изработено чрез коване,може ли да се направи от еластичен материал???
  • #12
    0 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Тоест ти потвърждаваш думите ми, че според всички антиелектрици, коляновият вал е подложен на пластична деформация при работа и в никакъв случай еластична?
  • #11
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Димов ( преди 2 седмици )
    Представите ти за еластичност и пластичност са на ниво детската градина.Еластична е гумата,пластичен е пластелина за моделиране.Примерите които даваш потвърждават това.
  • #10
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    До такава степен вече сте станали дихотомици, които смятат че нещо е или добро или лошо. Или 100% електромобили или 100% ДВГ. Toyota е само добра, а Тесла само лоша. Един материал е или еластичен или пластичен. Един човек има или тегло или височина, но никога и двете. Точно затова ТРУДНО РАЗБИРАТЕ РЕАЛНОСТТА, която не е черно-бяла, а има НЮАНСИ, докато вие избирате сивото дали да е Черно или бяло в зависимост от марката, народността или личността.
  • #9
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Димов ( преди 2 седмици )
    Нашият приятел е учил по мъскиянски учебници.Колянов вал се произвежда от стомана,която е пластичен материал.Коляновият вал не се огъва или усуква,защото в противен случай буталото ще заклини в цилиндъра.Колкото повече пишеш,толкова повече лъсва какъв головодник си,но с голями претенции.
  • #8
    0 rate up comment 3 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Дихотомиците смятат или 100% електромобили или 100% ДВГ и никога не могат да си представят 50% еластичност и 50% пластичност, за да може примерно лист от ножовка да се огъне до някаква граница, а след това да си възвърне първоначалната форма. При преминаване на тази граница вече се преминава към пластична деформация и вече имаме остатъчна пластична деформация след премахване на силата. Ако удариш листа от ножовка с чук, ще го "изковеш" - пластична деформация. ЕЛАСТИЧЕН ЛИ Е ИЛИ ПЛАСТИЧЕН?
  • #7
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Когато си функционално неграмотен и технически неграмотен човек който е дихотомик, обикновено си представяш че еластичността е изолирано свойство и един материал може да е или еластичен или пластичен. Представяш си коване на гума, нали?