IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо мощните автомобили се нуждаят кованите бутала

Тези детайли от двигателя предлагат големи предимства, но имат и недостатъци

Много автомобили с висока производителност, включително Porsche 911 Turbo S и повечето модели Ferrari GT, разчитат на ковани бутала, а не на такива от лят алуминий. Това е така за да им осигури по-голяма издръжливост. Технологията на кованите бутала не е нова, тъй като автомобилните производители ги използват в автомобили с висока производителност от десетилетия.

 
бутала  


Това е една от характеристиките, която отличава двигателите на BMW M-дивизията от стандартните версии в цивилните модели на марката. Двигателят S58 на BMW има същото отличие в сравнение с 3,0-литровия си събрат B58. Докато стандартният двигател B58 е истински работен кон за ежедневието, S58 генерира над 500 к.с. – увеличение, подкрепено от подобрения като кованите бутала Mahle.

Любителите на автомобили и тунинг, вероятно са забелязали корелацията между двигателите на спортните автомобили и използването на ковани вътрешни компоненти, включително колянови валове, биели и бутала. В крайна сметка, какви точно са предимствата на кованите бутала и какви са най-добрите методи и материали, използвани при тяхното производство?

Много от тези производители са съгласни, че някои автомобили с висока производителност се нуждаят от ковани бутала, защото този процес прави буталата по-„пластични“. С други думи, буталата могат да понасят по-голямо натоварване, без да се счупят.

Ковани срещу други видове бутала

Съществуват три вида алуминиеви бутала, използвани от съвременните производители на автомобили. Те се определят или по метода на производство – лети или ковани – или по специалната хипер евтектична алуминиева сплав, използвана за тяхното производство. Всички хипер евтектични бутала се произвеждат чрез леене, макар че не всички лети бутала са такива.

Отливката включва изливане на течна алуминиева сплав в калъп, където тя се втвърдява във форма, която е по-близка до крайните й размери, отколкото при коването. Производителите на автомобили използват стандартни алуминиеви бутала, за да намалят разходите благодарение на по-опростените производствени процеси и по-евтините сплави. От друга страна, тези по-евтини материали подчертават слабостите, присъщи на летите бутала, особено при прилагане на увеличаване на мощността.

Хипер евтектичните бутала са отлети от алуминиева сплав, съдържаща по-високи количества силиций от стандартните бутала, което им позволява да издържат на по-голямо напрежение. Някои двигатели с голяма мощност дори ги използват. Все пак, както обикновените, така и хипер евтектичните отлети бутала са склонни да се счупват под налягане. Нито едното, нито другото има здравината и издръжливостта на кованите бутала.

Кованите бутала се произвеждат чрез процес на нагряване и пресоване на алуминиевата сплав в цилиндрични блокове. Коването принуждава молекулите в алуминия да се подредят, което увеличава пластичността и здравината на готовото бутало. При летите бутала това подреждане е по-непостоянно, което често води до слаби места. Недостатъците на кованите бутала са времето и цената, тъй като коването изисква повече механична обработка и по-специализирано оборудване от леенето.
  
  

0 от 500
  • #6
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Хаха ( преди 2 седмици )
    Как ли се кове еластичен материал,психопат Точко?
  • #5
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Как да вярваш на психопат психотрол, че е машинен инженер който не знае основите на механиката и материалознанието? А пък антиелектрика бил инженер по електротехника който не знае закона на Ом и захранва 200 ампера товар с 2 квадрата кабел. Откъде да знае че този кабел Ще се подпали, ако въобще съществува два квадрата кабел, при положение че стандартните са 1,5 и 2,5 квадрата а два квадрата не съществува? Но откъде един инженер по електротехника може да ги знае тези неща?
  • #4
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Единствената разлика е, дали при работа коляновият вал се подлага на пластична или еластична деформация! Гост и цялата шайка антиелектрици твърдят, че при работа коляновия вал е подложен на пластична деформация, защото имал пластични свойства. Аз винаги съм твърдял че е подложен на еластична деформация - усукване. След премахване на силите си връща първоначалната форма. Функционално неграмотните даже не знаят,, че твърдят че коляновия вал остава огънат, щом е пластичен.
  • #3
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 2 седмици )
    Цитирай бе психопат? Цитирай какво съм казал? Технически неграмотния машинен инженер Гост така и не разбра, че едно тяло има и еластичност и пластичност, точно както един автомобил може да е марка Toyota и да е червен. Едното не пречи на другото.
  • #2
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 2 седмици )
    Това твърди психотрола Теслю.А всъщност алуминия и стоманата са пластични материали,щом могат да се обработват чрез коване.
  • #1
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 2 седмици )
    Ковани бутала и колянов валове направени от "еластична" стомана,произведена от желязна руда с високо съдържание на въглерод.