IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Кои производители на EV се справят най-добре с деградацията на батерията?

Разликата не е само в качеството, но в стратегията за управление на клетките

Митът, че батериите на електрическите превозни средства (EV) остаряват толкова бързо, колкото смартфон, е на път окончателно да бъде развенчан. Анализ на Recurrent, базиран на телематични данни от хиляди реални електрически коли, разкрива, че по-голямата част от съвременните EV запазват над 90% от първоначалния си пробег дори след три години интензивна експлоатация. Въпреки това, проучването очертава фини, но значими разлики между производителите – докато някои играят с открити карти, други прикриват хитроумни инженерни трикове.


електромобили


Кой е на върха и кой трябва да навакса?

Като цяло, резултатите са превъзходни за цялата индустрия. Tesla демонстрира впечатляваща стабилност, запазвайки над 96% от първоначалния си пробег – една минимална и практически незабележима загуба. В челната група по отношение на дългосрочната стабилност се нареждат и Cadillac, Hyundai и Mercedes-Benz.

На обратния полюс, с леко по-голяма загуба, остават Volkswagen, BMW и Jaguar, които са изгубили до 10% от автономността си за същия тригодишен период. Но дори и за тези "изоставащи", запазеният капацитет остава над 90%, което категорично развенчава апокалиптичните прогнози за бърза деградация.

Софтуер, буфери и инженерен лукс

Разликата в резултатите не се дължи само на "качеството" на самите клетки, а на стратегията за тяхното управление. Производителите използват цял арсенал от подходи за терморегулация (охлаждане) и софтуерно управление на заряда, за да гарантират дълголетие.

Един от най-хитрите методи е използването на скрит буфер в батерийния пакет. Някои компании умишлено "заключват" част от общия капацитет. Когато клетките започнат да стареят и да губят ефективност, автомобилът просто отключва достъп до този резерв, така че водачът не забелязва абсолютно никаква промяна в декларирания пробег. Освен това, софтуерните актуализации могат да подобрят алгоритмите за регенерация и управление на енергията, повишавайки ефективността с течение на времето.

Старите грешки и новите обещания

Директорът по анализите на Recurrent, Лиз Найман, подчертава, че почти всички съвременни EV надхвърлят официалния си пробег през първите години. Тя успокоява, че дори с напредването на възрастта, автономността остава "стабилна и често по-добра от очакваното".

Интересно е да се отбележи, че по-големи загуби в капацитета демонстрират по-старите модели като Jaguar I-Pace (2018) или BMW i3 (2014-2022). Това доказва, че новите поколения автомобили вече се възползват от актуализирана технология и усъвършенствана електроника, която ефективно удържа деградацията.

Практическият извод за купувача

Ако сте се притеснявали, че инвестицията в електрически автомобил ще доведе до рязко обезценяване заради "изхабена" батерия, можете да си отдъхнете. Дори след три години, загубата на пробег при масовите модели е не повече от 5-10%, което е практически незабележимо при ежедневна употреба. Съвременният EV е технологично много по-добре защитен срещу преждевременно стареене в сравнение с което и да е друго потребителско устройство с литиево-йонна батерия.


0 от 500
  • #5
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Нещастна, но напълно нормална характеристика на литиево-йонните батерии е, че губят около 5% още с първите 3-4 зареждания. Това не е деградация, а нежелан химически ефект, при който литиеви йони се полепват за постоянно по анода, което намаля способносста му да поема йони и намалява количеството налични подвижни йони. След тези 5%, деградацията започва да тече несравнимо по-бавно.
  • #4
    2 rate up comment 9 rate down comment
    Гост ( преди 3 седмици )
    Ще слушате Акио Тойода!
  • #3
    3 rate up comment 3 rate down comment
    бай Иван ( преди 3 седмици )
    А нещо за батериите на CATL. Щото на китайците отдавна им виждат пушека.
  • #2
    6 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Батерията литиево йонна ли е още ? от ония които горят с 5-6 метрови пламъци и правят мини огнено торнадо ? Успех с крематориумите момчета. няма скоро да си взимам.
  • #1
    8 rate up comment 6 rate down comment
    Така е ( преди 3 седмици )
    Лъжат! Подмяната на батерията в Германия на мен ми излезе 20000 евра.