В наши дни литиево-йонните батерии се използват навсякъде - от електрически превозни средства до смартфони. Те са леки, мощни и издръжливи. Въпреки това, под капака на повечето превозни средства с двигател с вътрешно горене, производителите все още инсталират остарели оловно-киселинни акумулатори.

Литиевите батерии са значително по-леки и по-компактни от оловните със същия капацитет. За спортните автомобили това е от голямо значение, защото всеки допълнителен килограм влияе върху динамиката. Например, Porsche Cayman R е оборудван с литиева батерия за намаляване на теглото. Такива батерии почти не се разреждат с течение на времето и не изискват поддръжка.
Оловно-киселинните батерии обаче имат своите предимства - те са по-евтини, по-устойчиви на пренапрежения на напрежението и по-познати в експлоатация. Основният проблем с литиевите батерии е студът. Вече при температура от -10 °C те губят своята ефективност и по време на силни студове може изобщо да не работят. Оловната батерия, въпреки че се зарежда по-бавно, е в състояние да завърти стартера дори през зимата.
Съществува и въпрос на цена - литиевите аналози струват няколко пъти повече, което ги прави нерентабилни за масовите модели. Освен това те изискват система за защита от презареждане и прегряване, което усложнява дизайна.
Основната слабост на лития е температурната чувствителност. При голямо натоварване елементите се нагряват много и в редки случаи могат да се запалят. За да предотвратят това, производителите оборудват такива батерии с електронни контролери, които следят тока и температурата. Невъзможно е обаче напълно да се елиминира рискът.
В случай на авария опасността се увеличава: при силен удар вътрешните клетки могат да се затворят и да причинят експлозия. Поради това литиевите батерии трябва да бъдат поставени в специално защитени зони на каросерията и изолирани от възможни повреди, което увеличава цената и усложнява дизайна на автомобила.
Литият не понася както високи, така и ниски температури. В студено време батерията губи способността си да доставя пусков ток, а през лятото остарява по-бързо от прегряване. Освен това се нуждаете от перфектен баланс на заряда между клетките - ако е нарушен, батерията се разгражда няколко пъти по-бързо. За страни с рязко континентален климат подобни странности правят използването на литий съмнително.
Както обясниха експертите, оловно-киселинните батерии остават предпочитани по очевидни причини - те са евтини, надеждни и устойчиви на студ. Те не се страхуват от спадове на напрежението, а подмяната отнема само няколко минути. Литиевите разтвори се използват главно в скъпи или спортни модели, където се ценят ниското тегло и високата енергийна ефективност. В ежедневните автомобили старите доказани оловни батерии остават най-добрият избор - прости, безопасни и изпитани във времето.


1