IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо бензиновите коли още са с оловни акумулатори, вместо с литиеви?

Те не се страхуват от спадове на напрежението, а подмяната им отнема само няколко минути

В наши дни литиево-йонните батерии се използват навсякъде - от електрически превозни средства до смартфони. Те са леки, мощни и издръжливи. Въпреки това, под капака на повечето превозни средства с двигател с вътрешно горене, производителите все още инсталират остарели оловно-киселинни акумулатори.


акумулатори


Литиевите батерии са значително по-леки и по-компактни от оловните със същия капацитет. За спортните автомобили това е от голямо значение, защото всеки допълнителен килограм влияе върху динамиката. Например, Porsche Cayman R е оборудван с литиева батерия за намаляване на теглото. Такива батерии почти не се разреждат с течение на времето и не изискват поддръжка.

Оловно-киселинните батерии обаче имат своите предимства - те са по-евтини, по-устойчиви на пренапрежения на напрежението и по-познати в експлоатация. Основният проблем с литиевите батерии е студът. Вече при температура от -10 °C те губят своята ефективност и по време на силни студове може изобщо да не работят. Оловната батерия, въпреки че се зарежда по-бавно, е в състояние да завърти стартера дори през зимата.

Съществува и въпрос на цена - литиевите аналози струват няколко пъти повече, което ги прави нерентабилни за масовите модели. Освен това те изискват система за защита от презареждане и прегряване, което усложнява дизайна.

Основната слабост на лития е температурната чувствителност. При голямо натоварване елементите се нагряват много и в редки случаи могат да се запалят. За да предотвратят това, производителите оборудват такива батерии с електронни контролери, които следят тока и температурата. Невъзможно е обаче напълно да се елиминира рискът.

В случай на авария опасността се увеличава: при силен удар вътрешните клетки могат да се затворят и да причинят експлозия. Поради това литиевите батерии трябва да бъдат поставени в специално защитени зони на каросерията и изолирани от възможни повреди, което увеличава цената и усложнява дизайна на автомобила.

Литият не понася както високи, така и ниски температури. В студено време батерията губи способността си да доставя пусков ток, а през лятото остарява по-бързо от прегряване. Освен това се нуждаете от перфектен баланс на заряда между клетките - ако е нарушен, батерията се разгражда няколко пъти по-бързо. За страни с рязко континентален климат подобни странности правят използването на литий съмнително.

Както обясниха експертите, оловно-киселинните батерии остават предпочитани по очевидни причини - те са евтини, надеждни и устойчиви на студ. Те не се страхуват от спадове на напрежението, а подмяната отнема само няколко минути. Литиевите разтвори се използват главно в скъпи или спортни модели, където се ценят ниското тегло и високата енергийна ефективност. В ежедневните автомобили старите доказани оловни батерии остават най-добрият избор - прости, безопасни и изпитани във времето.


0 от 500
  • #6
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Случайно прочетох ( преди 1 месец )
    И дизеловите и дизеловите!
  • #5
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Азклм ( преди 1 месец )
    До Минчо Празников - правилния термин е "екстремно континентален". Характерен е за средно-азиатските държави като Монголия например. Лятото е +50, а зимата -50 градуса. А за уменията на списвача няма смисъл да говорим.
  • #4
    4 rate up comment 0 rate down comment
    До 3 ( преди 1 месец )
    Има и пренапрежения на напрежението и по-познати в експлоатация.
  • #3
    12 rate up comment 0 rate down comment
    Минчо Празников ( преди 1 месец )
    Какъв беше тоя климат?.... рязко континентален? Други какви има.... постепенно тропичен, плавно морски?
  • #2
    3 rate up comment 9 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 месец )
    Не лития, а натрия ще измести оловото.
  • #1
    22 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Оловните акумулатори са по надеждни. Конструкцията им е абсолютно елементарна. Вътре има само едни свързани оловни плочи с разделители между тях, някой имат мрежи фибростъклo и останалото е електролит H2SO4 или гел. При литиевите акумулатори има доста повече неща. Те са сглобени от отдели кръгли батерии 3.2v примерно тип 26700 свързани в блокове за да се постигнат нужните параметри волтаж и ампери. И към това има BMS модул който управлява клетките така че да не прегряват и да не се повреждат.