В наши дни автомобилът е не само транспортно средство, но и сложен технически комплекс, който изисква редовна експлоатация. Има обаче ситуации, когато колата трябва да бъде оставена неподвижна в продължение на седмици или дори месеци. Изглежда, че няма за какво да се притеснявате: оставете оборудването да почине малко.

Но, както всеки механизъм, колата не понася добре бездействието. Толкова дългото паркиране без подходяща предварителна подготовка сериозно вреди на компонентите и системите на автомобила. Нека да разберем защо се случва това и как да защитим колата.
Първо обаче трябва да се уточни какво означава "Дълъг престой". Ще се изненадате, но дори две седмици престой вече могат да бъдат причина за първите негативни промени. Повечето експерти са съгласни: този период е един вид граница, след която колата постепенно започва да изисква специално внимание.
През първите 10-14 дни всичко изглежда е наред - акумулаторът държи заряд, гумите не се изпускат, а каросерията все още не е наистина прашна (ако не се броят метеорологични инциденти). Въпреки това, още през втората седмица скритите процеси започват - батерията бавно се разрежда, кондензатът се натрупва в резервоара за гориво и повърхността на спирачните дискове започва да се окислява.
Ако колата стои месец или повече, имайте предвид, че това вече е сериозен престой. В този случай статиката определено ще повлияе на състоянието на шасито, горивната система и елементите на двигателя. И ако говорим за период от три до шест месеца, особено във влажни условия, тогава без цялостен технически преглед колата не може да се върне в експлоатация.
Кои системи страдат от престой и защо (ГАЛЕРИЯ):
Представете си, че сте изсипали компот в халба и сте го оставили в кухнята по време на отпуск. Изглежда, че няма нищо ужасно, той е в халба, никой не го е докосвал. Но след известно време отдолу ще се появи утайка, отгоре ще се появи тънък филм и по стените ще се събират капчици течност. Миризмата вече не е същата, вкусът е още повече. Пиенето на това очевидно не си струва.
При бензина и дизела се случва почти същото. Това са химични смеси, които с времето, особено при температурни промени, започват да губят своята еднородност: тежки фракции се утаяват на дъното, а кондензат се натрупва отгоре. Ако резервоарът е наполовина празен, вътре остава въздух с влага, който неизбежно се кондензира по стените и попада в горивото.
В резултат на това в горивната система започва да навлиза нискокачествена смес, съдържаща влага, утайка или продукти от разлагането на горивото. Това води до запушване на филтрите и дюзите. Когато подаването на гориво е нарушено, двигателят започва да "гладува", тъй като няма достатъчно гориво за стабилна работа.
Това се проявява по следния начин - двигателят започва да тропа, мощността намалява, което е особено забележимо при ускоряване, изпреварване или изкачване. За да компенсира недостига, електронният блок за управление доставя повече гориво - и в резултат на това разходът се увеличава. В същото време колата се движи по-зле, а горивото се изразходва по-бързо.
При дизеловите двигатели съществува допълнителен риск - микроорганизми могат да започнат да се развиват в стоящото гориво, особено при условия на висока влажност и температурни промени. Те образуват плътен тъмен седимент – смес от вода, биологични остатъци и бактериални отпадъчни продукти.
Това явление беше наречено "дизелова чума". Такава биомаса бързо запушва филтрите, горивните линии и инжекторите, а понякога дори деактивира помпите. Премахването на последствията изисква дълбоко почистване на цялата горивна система и може да бъде скъпо.


1