В наши дни автомобилът е не само транспортно средство, но и сложен технически комплекс, който изисква редовна експлоатация. Има обаче ситуации, когато колата трябва да бъде оставена неподвижна в продължение на седмици или дори месеци. Изглежда, че няма за какво да се притеснявате: оставете оборудването да почине малко.

Но, както всеки механизъм, колата не понася добре бездействието. Толкова дългото паркиране без подходяща предварителна подготовка сериозно вреди на компонентите и системите на автомобила. Нека да разберем защо се случва това и как да защитим колата.
Първо обаче трябва да се уточни какво означава "Дълъг престой". Ще се изненадате, но дори две седмици престой вече могат да бъдат причина за първите негативни промени. Повечето експерти са съгласни: този период е един вид граница, след която колата постепенно започва да изисква специално внимание.
През първите 10-14 дни всичко изглежда е наред - акумулаторът държи заряд, гумите не се изпускат, а каросерията все още не е наистина прашна (ако не се броят метеорологични инциденти). Въпреки това, още през втората седмица скритите процеси започват - батерията бавно се разрежда, кондензатът се натрупва в резервоара за гориво и повърхността на спирачните дискове започва да се окислява.
Ако колата стои месец или повече, имайте предвид, че това вече е сериозен престой. В този случай статиката определено ще повлияе на състоянието на шасито, горивната система и елементите на двигателя. И ако говорим за период от три до шест месеца, особено във влажни условия, тогава без цялостен технически преглед колата не може да се върне в експлоатация.
Кои системи страдат от престой и защо (ГАЛЕРИЯ):
Когато колата е в движение, спирачните накладки редовно влизат в контакт с дисковете, почиствайки мръсотията от тях и предотвратявайки ръждата. Но по време на дългосрочно паркиране, особено в условия на висока влажност (подземен паркинг, влажен гараж), на повърхността на спирачните дискове се образува покритие от оксиди.
Това е резултат от окисляването на метала. След няколко седмици тази плака става забележима и може да предизвика неприятен скърцащ звук при първото спиране. Така че не се тревожете - звукът е неприятен, но съвсем естествен. Така подложките "почистват" ръждата от дисковете.
Ако колата стои месеци, корозията ще прониква все по-дълбоко и по-дълбоко. Докато не започне да влияе на геометрията на спирачните дискове и апарати. В резултат на това спирачният механизъм престава да работи правилно, но, още по-лошо, колелото може да започне да блокира. Така че тук говорим не само за ремонт на шасито, но и за заплаха за безопасността на водача и пътниците.


1