Когато избираме автомобил втора употреба, погледът ни е насочен предимно към двигателя, скоростната кутия и пробега. Но под лъскавата боя се крие един невидим враг, който може да обезцени машината по-бързо от всяка механична повреда – корозията или, както я наричаме у нас, ръждата. Тя е особено агресивна за европейските модели, които често са били експлоатирани в страни със солено третиране на пътищата през зимата.

За разлика от Япония, където климатът е по-мек, или Южните щати, където пътищата не се третират със сол, Централна и Северна Европа използват огромни количества агресивни соли за борба с леда. Тези химикали проникват в най-малките драскотини и пукнатини по шасито и каросерията, като ускоряват окисляването многократно. Дори най-устойчивите марки не са напълно имунизирани, особено след първите 8-10 години на експлоатация.
Критичните точки за инспекция
Има няколко критични зони, които е задължително да бъдат проверени при покупка на употребяван автомобил, тъй като те са най-уязвими към скрита корозия:
Носещи елементи на шасито и праговете
Това е жизненоважната структура на автомобила. Ръждата по праговете (отвътре, под пластмасовите капаци) и по носещите греди на шасито може да компрометира безопасността и да направи автомобила негоден за преглед. При VW Passat или по-стари Audi A4/A6, този проблем е често срещан.
Задни вежди и подкалници
Тази зона страда заради събирането на мръсотия, кал и влага, които остават трайно зад пластмасовите подкалници. Често външно колата изглежда добре, но под подкалника металът е изгнил напълно. Това е често срещан дефект при Opel Astra и някои модели на Ford Focus.
Резервоар за гориво и спирачни тръбички
При по-стари немски и френски автомобили, изложените на солта метални тръбички на спирачната система (които минават под купето) могат да ръждясат до степен на опасност. Също така, основата на резервоара за гориво (ако е метален) е сериозна рискова зона.
Болтове и стойки на окачването
Корозията на болтовете и точките на закрепване на амортисьорите и стабилизиращите щанги може да превърне всеки дребен ремонт на окачването в часове борба с ръждясали елементи или дори да доведе до счупване на монтажната стойка.
Урокът: Гледайте под полата
По-новите автомобили често имат по-добра антикорозионна защита от завода, но при моделите отпреди 2015 година и по-стари, скритата ръжда е тихият убиец. В България този проблем е критичен – автомобили, внесени от Австрия, Германия или Швейцария, могат да изглеждат запазени козметично, но да крият тежка корозия под купето. Затова, преди покупка, прегледът на подемник е абсолютно задължителен, тъй като спасява от непоправима грешка.


0