IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Не само жилищата поскъпват – притежанието на кола скочи до небето за 5 години

Проучване на BNP Paribas разкрива как се увеличават разходите на шофьорите след пандемията

След покупката на жилището, придобиването на автомобил е второто важно икономическо решение, което гражданите вземат. Ако сравним цифрите от последните пет години, можем да се хванем за главата заради покачването на цените.

разходи


Това, че животът е много по-скъп от преди и че доходите в крайна сметка не съпътстват тази ескалация на цените и инфлацията, е абсолютна и неоспорима реалност. През последните месеци цените на жилищата се увеличават непрекъснато, което ги превръща в широко обсъждана тема. Много по-рядко се говори какво се случва с автомобилите, които също играят сериозна роля в обществения живот.

Ако не можете да си купите нова кола, отивате на пазара втора употреба, което означава да продължите да карате стари, по-малко безопасни и по-замърсяващи превозни средства. Проблемът обаче не е само в цената на придобиването на автомобила, показва проучвате на Arval Mobility, която е част от BNP Paribas.

Изглежда, че мина много време от избухването на пандемията от коронавирус, но днес все още плащаме икономическите последици днес. Инфлацията се увеличи през последните години, като тя засяга всички основни области. И проучването на Arval, наречено „Глобалната визия за общите разходи за притежание (TCO): перспективи за 2025 г. и стратегически възможности за нейното управление", засяга именно автомобилите.


разходи, ремонт


Основният извод е, че през последните пет години наличието на превозно средство в гаража ни струва средно 27% повече през целия му полезен живот. В случая TCO означава общата сума на притежание, която включва не само покупната цена, но и всички разходи, получени през годините на ползване - гориво, поддръжка, застраховка, ремонти, данъци и др.

Самото изследване на Arval започва с това, на което хората са склонни да обръщат най-голямо внимание, а именно - покупната цена. Тя се е увеличила с 19% за 5 години, като засяга сериозно и пазара втора ръка. Причините са ясни - обща инфлация, въвеждане на разпоредби за безопасност (ADAS) и опазване на околната среда (CAFE разпоредби), популяризиране на сегмента на SUV.

В допълнение, проблемите с веригата за доставки след пандемията също увеличиха производствените и транспортните разходи, но не е само това. Цените на горивата в ЕС са скочили средно 32% за този период. Електричеството също скача до небесата – средно със 70% за домашните потребители в съюза.


разходи, гориво


Arval също така посочва, че разходите за поддръжка са нараснали с 29% поради инфлацията на разходите за труд, сложността на автомобилите и затрудненията във веригата за доставки. Гумите и застраховките са поскъпнали средно с 27%, докато повишаването на лихвените проценти също оказа влияние върху шофьорите, които са финансирали покупката си или имат лизингов договор, като пикът е 50% повече през 2024.

Според изследването през последните пет години е имало „перфектна буря’’ - всички елементи, които влияят върху разходите за притежание, са се повишили значително. За да се опита да ги овладее по някакъв начин, Аrval предлага да знаете как да изберете правилното превозно средство за всеки шофьор и всяка употреба. Също така коригиране на договорите за лизинг, като се обмисли достъп до по-дълги лизинги, които намаляват TCO. Ако имате електрически автомобил или PHEV, научете се да управлявате времето за зареждане на зарядите си.

Водачът също има основна роля, така чe ефективното шофиране може да бъде от полза за джоба ви. И накрая, Arval предлага на компаниите да се задълбочат в алтернативи за мобилност за своите служители - гъвкави планове за отдаване под наем, решения за споделена мобилност, използване на обществен транспорт и др.


0 от 500
  • #3
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Има инфлация. Инфлацията в икономиката наподобява на високата температура за тялото. И двете показват, че в съответната система има заболяване и се борят с него. Високата температура има за цел да унижожи патогените, а инфлацията топи прекомерните дългове. Трябва да се внимава с високата инфлацията, защото знаем, че високата температура може да доведе да фатален край. Например при над 42 градуса белтъците в човешкото тяло започват да се пресичат.
  • #2
    6 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    зависи от колата, но това не е много вярно, да има поскъпване но не е нито двойно дори 30% не е и голяма част от тези 30% отиват за емисии и подобрения по автомобила които преди е нямало като цяло получаваш много повече от 30% по-добра кола според мен, говоря аз коли от среден клас Киа и подобни.
  • #1
    7 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Покупката на нова кола е с около 40% по-скъпо от преди 5 години в БГ, и забележете за същите коли. При сервизите може и да е 27%, но при частите също мисля че е към 40%. Оттук и пълното обезсмисляне на купуването на нови коли в момента,.освен ако не е крайно необходимо.