IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Не само жилищата поскъпват – притежанието на кола скочи до небето за 5 години

Проучване на BNP Paribas разкрива как се увеличават разходите на шофьорите след пандемията

След покупката на жилището, придобиването на автомобил е второто важно икономическо решение, което гражданите вземат. Ако сравним цифрите от последните пет години, можем да се хванем за главата заради покачването на цените.

разходи


Това, че животът е много по-скъп от преди и че доходите в крайна сметка не съпътстват тази ескалация на цените и инфлацията, е абсолютна и неоспорима реалност. През последните месеци цените на жилищата се увеличават непрекъснато, което ги превръща в широко обсъждана тема. Много по-рядко се говори какво се случва с автомобилите, които също играят сериозна роля в обществения живот.

Ако не можете да си купите нова кола, отивате на пазара втора употреба, което означава да продължите да карате стари, по-малко безопасни и по-замърсяващи превозни средства. Проблемът обаче не е само в цената на придобиването на автомобила, показва проучвате на Arval Mobility, която е част от BNP Paribas.

Изглежда, че мина много време от избухването на пандемията от коронавирус, но днес все още плащаме икономическите последици днес. Инфлацията се увеличи през последните години, като тя засяга всички основни области. И проучването на Arval, наречено „Глобалната визия за общите разходи за притежание (TCO): перспективи за 2025 г. и стратегически възможности за нейното управление", засяга именно автомобилите.


разходи, ремонт


Основният извод е, че през последните пет години наличието на превозно средство в гаража ни струва средно 27% повече през целия му полезен живот. В случая TCO означава общата сума на притежание, която включва не само покупната цена, но и всички разходи, получени през годините на ползване - гориво, поддръжка, застраховка, ремонти, данъци и др.

Самото изследване на Arval започва с това, на което хората са склонни да обръщат най-голямо внимание, а именно - покупната цена. Тя се е увеличила с 19% за 5 години, като засяга сериозно и пазара втора ръка. Причините са ясни - обща инфлация, въвеждане на разпоредби за безопасност (ADAS) и опазване на околната среда (CAFE разпоредби), популяризиране на сегмента на SUV.

В допълнение, проблемите с веригата за доставки след пандемията също увеличиха производствените и транспортните разходи, но не е само това. Цените на горивата в ЕС са скочили средно 32% за този период. Електричеството също скача до небесата – средно със 70% за домашните потребители в съюза.


разходи, гориво


Arval също така посочва, че разходите за поддръжка са нараснали с 29% поради инфлацията на разходите за труд, сложността на автомобилите и затрудненията във веригата за доставки. Гумите и застраховките са поскъпнали средно с 27%, докато повишаването на лихвените проценти също оказа влияние върху шофьорите, които са финансирали покупката си или имат лизингов договор, като пикът е 50% повече през 2024.

Според изследването през последните пет години е имало „перфектна буря’’ - всички елементи, които влияят върху разходите за притежание, са се повишили значително. За да се опита да ги овладее по някакъв начин, Аrval предлага да знаете как да изберете правилното превозно средство за всеки шофьор и всяка употреба. Също така коригиране на договорите за лизинг, като се обмисли достъп до по-дълги лизинги, които намаляват TCO. Ако имате електрически автомобил или PHEV, научете се да управлявате времето за зареждане на зарядите си.

Водачът също има основна роля, така чe ефективното шофиране може да бъде от полза за джоба ви. И накрая, Arval предлага на компаниите да се задълбочат в алтернативи за мобилност за своите служители - гъвкави планове за отдаване под наем, решения за споделена мобилност, използване на обществен транспорт и др.


0 от 500
  • #13
    0 rate up comment 0 rate down comment
    На баба ви дедовеца ( преди 2 седмици )
    Не е само инфлацията. Например, и до момента въпреки, че новата пандемия още не дошла дилърите продават талиги дето и така са супер скъпи с надценка, която те просто си измислят с оправданието търсене. Всъщност то предлагането отдавна задмина търсенето, а има коли дето ръждясват по 1-2 години докато ги пуснат на нормални цени - примери за минусаджиите Алфа, всичкото Стелантис, Рейндж Ровър, Ягуар и много от германските уж премиуми. Друг пример Ауди Q9, Q8 и т.н.
  • #12
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    С удоволствие бих си купил малка кола с 19% по-скъпа от преди 5 години. Ама няма такива освен в главите на едни дето сравняват някакви короли измислени. Рено Клио струваше 25 000 лв, сега е по- към 40 000. Ситроен С3 струваше 25 000 лв - сега е 35 000. Шкода Фабия беше 26 000, сега е 35 000. Аз тука не виждам нищо 19 процентово
  • #11
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Лудория ( преди 2 седмици )
    На мен ми се наложи тази година автомобил и верно цените са потресаващи. Преднат ами кола беше Нисан Примера П12, купена за 4200 лв. Тази година, 8 години по-късно, цените пак са толкова за този модел. Предлага ми VW Пасат на 10 години, купен 2015 за 55 000 лв. с най-високо ниво и няколко допълнителни пакета, на цена 25 000 лв. тази година. Всеки сам може да си сметне има ли, няма ли инфлация...
  • #10
    1 rate up comment 5 rate down comment
    Европа се сговни ( преди 2 седмици )
    Хората купуват по малко неща но на по високи цени. И това се отчита повишение на оборотите и съответно на БВП. Ми те бюджетните коли от нисък клас вече са по 30-40 хил. евро! Базова Дачия 40 000 лева! Китайски малък кросоувър Донгфенг 68 000лв. За какво говорим!? Само преди няколко години на тия цени започваше премиум сегмента. Вижте кои са най продаваните коли в ЕС. Само най евтиното се купува. Европейците обедняха и само помпят дългове. Франция 115% дълг, Италия 135%! Испания 104%.
  • #9
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    От доста години е така. Още от преди пандемията започна този проблем. Инфлация расте значително по бързо от доходите. И сега въпреки че заплатите растат и хората разполагат с повече пари от всякога и има и евтини кредити с ниски лихви нищо не може да компенсира масовото обедняване на населението в Европа. А политиците продължават да лъжат че сме много добре, че всичко е наред и икономиката расте....расте дръжки! Расте само оборота на числа! Реалната покупателна способност спада.
  • #8
    3 rate up comment 3 rate down comment
    РУК ( преди 2 седмици )
    И каква стана тя?Вместо да избодеш очи,изписа вежди,че и опроверга статията! Октомври 2019 ADAC тестват Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Club струващ 31 190 Евро, Ноември 2025 новия модел с 2,0 хибрид струва 6 000 Евро повече НООО, вече се предлага от ниво на оборудване Luxury и GR които са доста над "екзекютив".А с 1,8 хибрид, "екзекютив" даже е по-евтин с 1000 евро от 2019.Извода е,че колите са по-скъпи,най-вече защото са наблъскани с повече екстри.Нужни или не друг въпрос.
  • #7
    2 rate up comment 4 rate down comment
    РУК ( преди 2 седмици )
    Абе Алекс!Лошото на интернет е,че освен,че помни и можеш да се изложиш в него!Точно 2019 планирах покупката на нова кола и Корола комби беше в листа с опции.Много добре си спомянм,че цената започваше от 20 000 Евро за най-постната версия с бензинов двигател. Хибрида с 2,0 във високото оборудване отиваше на 30 000 Евро.С два клика се стига и до статия на ADAC от 2019 за тест на Корола с цена на конкретната кола 31190 Евро. 2019г за 14 000 Евро не Корола, Дачия нямаше модел за толкова малко пари
  • #6
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Алекс ( преди 2 седмици )
    Преди пандемията 2019-та си взех Корола ниво екзекютив за 27 600. Днес Корола ниво екзекютив е 56 000 лв.
  • #5
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Ейб Линкълн ( преди 2 седмици )
    Тва с новите коли скоро ще.приключи с тая електроника трябват дума ти чипове да се правят ще скачат цените главоломно.
  • #4
    6 rate up comment 1 rate down comment
    До 1 ( преди 2 седмици )
    Ти се радвай че има будали да купуват нови коли, защото цената на старите много бързо ще изравни тази на новите. От друга страна колите произведени през последните 15-20 години са изключително сложни и не рядко капризни. А ако са нов внос са гарантирано проблемни. Та в крайна сметка просто прехвърляме разходи между цената на нова и ремонтите на стара