Toyota остава един от водещите световни производители на автомобили, до голяма степен благодарение на своята глобална моделна стратегия. И последните ѝ финансови резултати потвърждават това, с много положителни прогнози, макар че са толкова положителни, че в известен смисъл не са.

В сряда марката представи финансовия си отчет за второто тримесечие, разкривайки редица важни цифри. Числата са положителни, с рекордни годишни продажби през първите шест месеца на фискалната 2026 година, която в Япония започва през април.
Проблемът на Toyota е... благословен проблем, произтичащ пряко от собствения успех на компанията. Тя е установила, че търсенето на нейните хибридни модели - почти всички прости хибриди като тези, които разработва от оригиналния Prius през 1997 г. - е толкова голямо, че едва успява да поддържа производството.
Според доклада, между април и септември 2025 г. Toyota е продала приблизително 2,471 милиона електрифицирани превозни средства. Това представлява увеличение с 10,7% в сравнение със същия период на 2024 г. (началото на фискалната 2025-та, която приключи през март миналата година).

Както се очакваше, хибридите са доминираща сила, като представляват 2,271 милиона от общия брой (43,2%). 98 000 превозни средства са plug-in хибриди, а 101 000 са изцяло електрически превозни средства, като и двата показват увеличение от 129,8%. Единственият тип превозно средство на Toyota, който отбелязва спад, е автомобилът с горивни клетки, като продажбите са намалели само с 52,1% в сравнение с предходната година.
Тези цифри, които включват и хибридните и електрическите модели на Lexus, в допълнение към тези на компанията майка, предполагат няколко неща. Финансовият директор на компанията, Кента Кон, заяви, че силното търсене, което компанията изпитва, означава, че едва успява да се справи с него.
От друга страна, тези данни показват също така, че дори почти 30 години след пускането на пазара на хибридни автомобили, Toyota все още не е достигнала дори половината от световния пазарен дял. Това се дължи именно на нейната глобална стратегия, адаптираща се към всички видове пазари, като автомобили като RAV4 и Hilux бележат големи успехи, а Corolla е най-продаваният автомобил в историята.

Фактът, че електрифицираните превозни средства на компанията представляват 46,9% от общо 5,267 милиона продадени автомобила в световен мащаб, се дължи до голяма степен на факта, че много от продажбите са в страни като Африка и Азия, където тя продължават да доминират. Бразилия, Австралия и особено Тайланд са местата, където Hilux реализира по-голямата част от продажбите си.
Дори като световен гигант, Toyota също усети въздействието на тарифите в САЩ, вторият по големина пазар в света. 15%-ните тарифи ще струват на марката приблизително 9,4 милиарда долара допълнителни разходи през тази фискална година до март 2026 г.
Всъщност, САЩ са най-важният пазар за Toyota с 1,533 милиона продадени автомобила през това полугодие, като дори надминават японския (970 000). Следват ги останалата част от Азия с 853 000 превозни средства (подобна е цифрата в Океания, Африка и останалата част от Америка взети заедно) и Европа с 573 000.
Отново са необходими няколко интерпретации. Toyota продължава да бележи ръст в САЩ, въпреки митата, с 13,8% спрямо предходната година. Азиатският пазар обаче е мястото, където се наблюдава спад, до голяма степен поради интензивната конкуренция в рамките на китайския пазар, най-големият в света, където местните марки са спечелили значителна позиция за сметка на чуждестранните, дори тези, създадени преди близо половин век в партньорство с местни производители.


0