Автомобилите Mercedes-Benz и BMW някога са били символ на успех и статус, но в наши дни богатите шофьори все повече ги заобикалят. Продажбите на първокласни седани падат, а по пътищата се появяват нови фаворити - от електрически автомобили до ексклузивни марки. Премиумът не е изчезнал, но значението му се променя - статусът вече се изразява не от логото на капака, а от индивидуалността и технологията.

Загуба на ексклузивност
Основната причина за спада на интереса към Mercedes и BMW е загубата на уникалност. Когато тези автомобили станаха масово произвеждани и достъпни на кредит, усещането за ексклузивност изчезна. Богатите клиенти не искат да управляват същите модели като офис мениджърите. Затова мнозина избират по-редки и по-модерни марки - Bentley, Rolls-Royce или спортни Ferrari и Lamborghini.
Все по-често елитът обръща внимание на първокласните електрически автомобили - Tesla, Lucid, NIO. Те се възприемат като символ на прогрес и екологично съзнание, докато традиционните флагмани като S-Class изглеждат остарели. Просто истинските богати хора не искат да карат кола, която прилича на кола на мениджър от средно ниво, а предпочитат нещо различно.
Забавяне на производството и проблеми с обслужването
Съвременните германски автомобили станаха твърде сложни. Турбо двигателите, десетките електронни системи, роботизираните кутии и мултимедията от следващо поколение ги правят по-малко надеждни и скъпи за поддръжка.
Различните проблеми с производството и доставката на резервни части през последните години също оказват влияние, тъй като богатите клиенти, свикнали с безупречно обслужване, просто не са готови да се примирят с подобни неудобства. В резултат на това някои собственици се отърват от своите BMW, Mercedes и Range Rover, преминавайки към по-прости и предсказуеми автомобили.
Нови приоритети за богатите купувачи
Младите милионери от ново поколение гледат на статуса по различен начин. За тях колата не е основният символ на успеха. Много по-важни са технологиите, инвестициите и комфортът. Те могат лесно да преминат към електрически автомобили, да използват бизнес таксита или да наемат кола по време на пътуванията си. Все повече богати хора инвестират в недвижими имоти, ИТ-стартъпи и изкуство, а не в гаражи с колекция от луксозни автомобили.
Бъдещето на премиум сегмента
Премиум не изчезва, той се преражда. Търсенето на класически Mercedes-Benz и BMW наистина е намаляло - в Китай и Европа продажбите на водещи седани падат с 25-30%. Но пазарът се измества към ултра-премиум и нови играчи. Купувачите вс е още избират скъпи автомобили, но сега това не са E-Class и 5-Series, а електрически автомобили, ексклузивен Maybach или Bentley в ограничен тираж.
Mercedes и BMW се опитват да си възвърнат позициите с електрическите модели и луксозните серии Maybach, но ерата на "златните стандарти" вече е зад гърба ни. Днес богатите избират не просто най-добрата кола, а отражение на начина им на живот - и премиум сегментът е принуден да се адаптира към това.


4