IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

70% от производителите надхвърлят емисиите на CO2

Дори компаниите, които си купуват квоти, не могат да покрият стандартите

От няколко години над производителите, които продават автомобилите си в Европейския съюз, виси дамоклев меч - от 2020 всъщност Брюксел е определил цели за емисиите на CO2 за автомобилите, регистрирани в региона, изчислени като средна стойност за всички модели, реално продадени от всяка автомобилна група за даден период. В противен случай следват глоби.


вредни емисии


Преди пет години тази граница беше 95 г/км, измерена в тестовия цикъл на NEDC, от 2025 ограничението е намалено до 93,6 г/км, но въз основа на по-рестриктивния цикъл WLTP. С целите за 2020 дойдоха 510 милиона евро неустойки, но трябва да вземем предвид факта, че много производители са сключили споразумения за "обединяване" и закупуване на квоти за CO2 от по-екологични производители.

С новите, по-строги правила, въпреки че ограничението вече не се премества на годишна база, а на тригодишна база (2025-2027 ) и всяко превишаване може да бъде компенсирано през следващите години, дори обединяването може вече да не е достатъчно. Всъщност, според проучване на JATO, трите групи, които представляват 70% от европейския пазар, няма да могат да останат под границата.

През 2020 Tesla прибра 1,58 милиарда долара от продажбата на своите "зелени" акции, като тя вече е формализирала споразумения за обединяване с няколко компании - Stellantis, Toyota и Ford, а също така японските Suzuki, Mazda, Honda и Subaru. Общо производителите, принадлежащи към пула на Tesla, представляват 3,5 милиона автомобила, регистрирани през първата половина на 2025.

Въпреки изцяло електрическия пробег на Tesla и ангажимента на Toyota към хибридизацията, средните емисии на този пул остават над прага с 1,4 г/км, главно заради Stellantis, който сам представлява 51% от обединението. Това ще доведе до това, че марките, които са част от него, ще трябва да платят обща глоба от 500 милиона евро само за 6 месеца.

Volkswagen Group все още не е сключила споразумения за обединяване с други производители: сред нейните марки само Cupra остава доста под прага, наложен от ЕС, докато като цяло групата регистрира средни емисии от 101,4 г/км. Още по-тревожна е ситуацията с алианса Renault Nissan Mitsubishi, който през първите 6 месеца на годината има средни емисии от 105,0 г/км.

Междувременно Nissan обяви, че е сключила споразумения с BYD (която вместо това отбелязва дял от 7,4 г/км CO2). В резултат на това средните емисии на другите марки ще бъдат намалени, дори ако емисиите на Dacia, която е силно зависима от традиционните двигатели, продължат да тежат.

Според прогнозите на JATO, ако настоящите тенденции не се променят, глобите за строителите ще достигнат около 3,5 милиарда евро само за 2025. Цифра, която може драстично да промени икономическите перспективи за много компании в автомобилната индустрия, които вече са под натиск от намаляващите обеми в някои ключови региони като Китай и САЩ. ACEA - асоциацията на водещите производители в Европа, продължава да подкрепя необходимостта от преразглеждане на регламента, като предупреждава, че санкциите могат да имат сериозно въздействие върху европейската автомобилна индустрия.


0 от 500
  • #7
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Друг Гост ( преди 1 месец )
    До 6 - защото закона е европейски. В САЩ и Китай никой не принуждава местна фирма да плаща на европейска
  • #6
    2 rate up comment 2 rate down comment
    до 2 ( преди 1 месец )
    Логиката ти е желязна. "Принуждават." Защо Тесла никой не я принуждава да плаща? Защо Волво никой не го принуждава? Защо Мерцедес или Пежо не беше на мястото на Тесла? Кагато и се присмиваха преди 13 г, когато пусна Модел Ес, ти с тях ли се смееше?
  • #5
    4 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Тойотка купува емисии, защото Тойодка-сан послуша Тойодка-сан. Нали така, Гнуст?
  • #4
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Друг Гост ( преди 1 месец )
    До 3 - ще те поправя - Толкова безмозъчни управляваНи, нямаше даже и в бившия СССР.
  • #3
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Антиелектрика ( преди 1 месец )
    Забрана на всички барбекюта, данък свещи по Великден и задължителен данък дишане предлагам да наложат. - това са огромни замърсите с СО2 Толкова безмозъчни управляващи, нямаше даже и в бившия СССР.
  • #2
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Друг Гост ( преди 1 месец )
    Егати законите - да принуждават европейски компании да плащат на американска и китайски?!? Това е безумие. Според електриците това не е дотация - дотациите са спрени
  • #1
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Бори ( преди 1 месец )
    *** Индия всичко е на въглища и петрол,а Китай,Северна и Южна Америка,Африка,Азия всичките са във зелената сделка,Европа ще спасява света леле,а наще прасета какво правят