IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Кризата се завръща – производството в Европа може да спре до месец

Проблемът с полупроводниците отново е на дневен ред заради търговски спор между Нидерландия и Китай

Европейската автомобилна индустрия е изправена пред повторение на кризата с полупроводниците, която избухна по време на пандемията от Ковид. Решението на нидерландското правителство да поеме контрола над китайския производител на чипове Nexperia допълнително изостри търговските отношения между ЕС и азиатската държава. И ако конфликът не бъде разрешен бързо, европейските автомобилни компании са изложени на риск от спиране на производство, при това съвсем скоро.


производство


Nexperia е един от водещите световни производители на полупроводници със седалище в Неймеген (Нидерландия). Компанията, която принадлежи към китайския концерн Wingtech Technology, играе важна роля в глобалната верига за доставки на компоненти за автомобилната индустрия. В една кола може да има до няколкостотин такива системи. Полупроводниците Nexperia са отговорни, наред с много други неща, за работата на превключвателя, управлението на кормилното управление и многобройните електронни системи на превозното средство.

Проблемът е, че Nexperia е в „черния списък’’

В края на 2024 Nexperia става обект на санкции на САЩ и влезе в търговски „черен’’ списък. Малко след това правителството на Нидерландия съобщи за „сериозни управленски нередности’’ в структурите на компанията, считайки ги за потенциална заплаха за националната сигурност. В резултат на това беше стартиран специален механизъм, който позволи на държавата да се намесва в компании от стратегическо значение, което доведе до поемане на контрола над Nexperia.

Нидерландските власти власти обясниха, че според Закона за наличността на стоки държавата може да се намесва в частни компании в изключителни случаи - например, когато има заплаха за икономическата сигурност на страната или когато е необходимо да се осигурят доставките на ключови стоки.

На практика това означава, че ръководството на Nexperia не може да взема стратегически решения без съгласието на правителството в Хага. Настоящият президент беше отстранен от длъжност и функциите му бяха поети от независим комисар, който не е свързан с Китай. През това време компанията не може да сменя собствениците, да прехвърля активи или да прави кадрови промени без одобрението на властите.

Китай наложи забрана за износ на чипове Nexperia

Китайското правителство отговори със силно противопоставяне на действията на Нидерландия, като наложи забрана за износ на чипове, произведени от Nexperia. Както обяви самата компания, на 10 октомври членовете на дистрибуторската мрежа и доставчиците са били уведомени, че Nexperia вече не може да гарантира непрекъснатостта на доставките на интегрални схеми за европейския автомобилен сектор. Без тези интегрални схеми европейските производители на части и компоненти не са в състояние да поддържат производството, което създава риск от големи смущения във веригата за доставки на автомобили.

Експертите в индустрията посочват, че поддържането на настоящата ситуация за дълго време може да предизвика нова криза на полупроводниците. Въпреки че автомобилните производители се опитват да доставят същите чипове от алтернативни играчи на пазара, процесът на хомологирането им и увеличаването на производствения капацитет ще отнеме няколко месеца. През това време запасите от чипове на Nexperia поддържат веригата за доставки само за няколко седмици.

Предишната криза доведе до увеличение на цените на автомобилите

Значението на полупроводниците в автомобилната индустрия беше открито от широката общественост преди четири години по време на така наречената „криза на чиповете’’. По това време десетки хиляди автомобили не можеха да напуснат заводите поради месеци на забавяне на доставката на микропроцесори. Това доведе до рязко увеличение на цените на превозните средства и удължено време за изчакване на поръчаните автомобили.

Съвременните автомобили могат да съдържат около 1000 микропроцесора, отговорни за различни системи на превозното средство. В случая с електрическите автомобили този брой се увеличава до 3000, което е резултат от по-модерната електроника и системи за управление на енергията. Доскоро повечето шофьори не бяха наясно колко силно автомобилната индустрия разчита на тези системи, докато тяхното отсъствие не започна да се отразява на глобалното производство.

Автомобилните заводи могат да спрат още следващия месец

Търговски спор с участието на производителя на чипове Nexperia привлича вниманието на най-големите производители на автомобили в Европа. BMW заяви, че част от мрежата от доставчици вече е усетила ефектите от тази ситуация. Германската компания следи ситуацията непрекъснато, за да идентифицира потенциални заплахи за доставките на ранен етап и да предприеме подходящи действия, ако е необходимо.

Други европейски автомобилни производители, включително Mercedes, Renault, Stellantis и Volkswagen, също съобщават за постоянно наблюдение на ситуацията. В някои случаи те подготвят работни групи за ограничаване на потенциалните смущения във веригата за доставки. Компаниите посочиха, че липсата на наличност на интегрални схеми може да доведе до спиране на производството в избрани фабрики още през следващия месец, но поради поверителността подробни данни не бяха разкрити.


0 от 500
  • #15
    2 rate up comment 0 rate down comment
    М дааа ( преди 1 месец )
    Сега разбрахте ли защо през последния месец всички в Европа спряха заводи и /или намалиха смените.
  • #14
    8 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Долния, какво ще кажеш тогава за цената на тойота? 55.000 евро за РАВ4. Не е надценена така ли? А корейките - спортидж и туксон също вече гонят 50 хил евро. за това и не се замислям вече за чисто нова кола. 300е/месец за трицилиндров хибрид няма да дам. Имам си идеалната за мен кола с последните технологии, най добрия и ненадминат все още инфотейнмънт в индустрията - MBUX , нисък разход, данък 60 евро и 0 проблеми за 3 години. Не ми трябва изчадие със CVT с интериор от кофички за кисело мляко
  • #13
    7 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Няма европейски коли които са за хората и отговарят на цената която искат, един Т-Рок вече е 50к евро, само премиумите но и те вече са 100к евро, никога дори не съм се и замислял за европейска кола като цена качество са доста изостанали.
  • #12
    11 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Като им трябваха пари продаваха фирми на китайците и сега най-демократично си ги национализират. Проблемът идва от климата на недоверие който се изгражда.
  • #11
    10 rate up comment 15 rate down comment
    до долния ( преди 1 месец )
    Руснаците са мон голоиди и товя им е бъдещето къде ги набута при белите
  • #10
    13 rate up comment 8 rate down comment
    Франк ( преди 1 месец )
    Пише, Nexperia е собсвеност на Wingtech Technology. Wingtech Technology е китайска държавна собственост, листната е на Шангхайската фондова борса. Не знам какво реват холандците.
  • #9
    11 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    китайците чрез руzznazziте сринаха световния глобален военен и икономически ред и гледат как флагманите на бялата цивилизация отичат по реката ама три пъти да настъпваш една и съща мотика и да мислиш че четвъртия опит ще е по различен трябва да си потомствен *** единствения изход за християнството е белите да се помирят като сащ европа и русия и да направят триъгълник - пирамида на властта и жълтите черните и латиносите да си знаят мястото в човешката цивилизация иначе човечеството ще изчезне
  • #8
    24 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    "Съвременните автомобили могат да съдържат около 1000 микропроцесора" - това е истинският проблем. Я, да върнат на производствените линии W124, Audi 100 и ВАЗ 2107 и да видим кой ще пречи на веригата на доставки - Бай Китай, черните списъци на р.0.б.0.владелците от Вашингтон или смешните решения на послушковците им от Хага. Ама не, трябва да сме модерни: да има лампички, екранчета и да жужат електроморчета навсякъде по колата... Плащайте тогава още повече за тия съвременни биклюци!
  • #7
    21 rate up comment 5 rate down comment
    . ( преди 1 месец )
    Причината е, че Nexperia има производствени мощности в Китай. Китай може да забрани износ на чипове, произведени там, независимо че седалището на компанията е в Нидерландия.
  • #6
    8 rate up comment 12 rate down comment
    до долния ( преди 1 месец )
    Как така Китай забранява износ на чипове като седалището е в Нидерландия.