Китайската автомобилна индустрия, която се превърна в най-голямата в света благодарение на правителствените политики и субсидии, е в дълбока криза. Фабриките произвеждат почти два пъти повече автомобили, отколкото пазарът е в състояние да поеме - през 2024 в страната са произведени 31 милиона автомобила с капацитет над 60 милиона.

В Чънду автомобилите на FAW се продават с 60% по-евтино от цената им, а тези на Audi - с отстъпка до 50%. Дилърите са претоварени с непродадени партиди и са принудени да формализират продажби на хартия, тоест да регистрират и застраховат автомобили, за да получат бонуси от производителите. Непродадените превозни се озовават при търговци от сивия сектор, стрийминг платформи или дори на "гробища на автомобили".
Експертите наричат ситуацията "повторение на кризата на пазарите на недвижими имоти и слънчева енергия" - стимулирането на заетостта и данъците доведе до загуба на маржове.
Компанията AlixPartners прогнозира, че от 129 марки електрически превозни средства и хибриди, само 15 ще оцелеят до 2030. Neta (Hozon Auto) вече е в фалит, а Ji Yue (Baidu и Geely), WM Motor, Aiways, Skyworth Auto, Leapmotor и Zotye са в сериозна криза. Основните причини са слаба търговска мрежа, ниско доверие на клиентите и зависимост от субсидии.
Основната заплаха е не само за китайските производители, но и за световната търговия. Европа се страхува от приток на евтини електрически автомобили, а в САЩ китайските коли всъщност са блокирани. Властите в Поднебесната империя вече започнаха да говорят за необходимостта от ограничаване на ценовите войни, но анализаторите са уверени, че без масовото отстраняване на слаби играчи индустрията рискува най-накрая да влезе в "порочен кръг".


6