IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Популярна в Европа китайска марка е на ръба на фалита

Шефът на Nio призна, че компанията му се бори за оцеляване

Третото поколение на ЕS8 - първият масово произвеждан автомобил на марката Nio, току-що дебютира на китайския пазар. Ръководителят на компанията - Уилям Ли, призна, че моделът е от стратегическо значение за китайския производител, защото „компанията се бори да оцеляване“.


Nio ES8


Nio е една от малкото китайски марки, която успя да влезе в съзнанието на европейските потребители. Това се дължи главно на системата за смяна на батериите „Nio Power Swap“, разработена от компанията. Тя представлява алтернатива на зареждането на батерията в електрически автомобил за дълго време.

В началото на 2025 година Nio имаше мрежа от над 3100 точки за подмяна на разредени батерии в Китай, като извършваше по близо 100 000 такива операции на ден. Процедурата се предлага и в Европа, където има мрежа от около 60 такива точки. Те са в Дания, Нидерландия, Германия, Норвегия и Швеция.



Вълна от фалити на китайски марки? 8 от 10 няма да оцелеят до 2030

През юли американската изследователска компания AlixPartners публикува обширен доклад, който показва, че само 15 от 129 марки, които предлагат превозни средства, наричани NEV (plug-in хибриди и електрически) в Китай, днес имат шанс за „дългосрочна рентабилност“. Според американците голяма част от китайските марки няма да оцелеят до 2030

На подобно мнение са и китайски експерти. Според професор Джу Сикан от катедрата по моторно инженерство в университета Тонджи (един от най-престижните технически университети в Китай) проблеми с оцеляването през следващите три години ще имат именно Nio, а съща така Xpeng и Li Auto. Ученият смята, че Xpeng „разчита твърде много на софтуера и игнорира хардуерната страна на автомобила“. Nio, от друга страна, отдава твърде голямо значение на инвестициите в имидж и „не се фокусира достатъчно върху научноизследователската и развойна дейност".


NIO House


Новият ES8 е спасителят на Nio

Управляващият директор Уилям Ли не крие трудното финансово състояние на Nio и според него бъдещето на компанията ще се определи от приемането на пазара на новото поколение модел ES8, който току-що беше представен в Китай. При този модел компания залага на агресивна ценова политика - в сравнение с предшественика му, представен едва през 2023 г. - новият модел стана по-евтин с цели 25%. Базовата версия на новия ES8 с батерия от 100 kWh е на цена от 416 800 юана (58 050 долара). За сравнение, предшественикът беше на цена от 518 999 юана, или около 72 140 долара.

Уилям Ли разкри, че компанията е успяла значително да намали цените, като е провела трудни преговори с доставчиците или разпредели разходите за научноизследователска и развойна дейност върху много модели. Огромен принос за спестяванията има и разработването на собствен процесор - Shenji NX9031.


Nio ES8


Агресивното ценообразуване удря клиентите

Агресивната ценова стратегия на Nio донякъде напомня на политиките на Tesla. Драстичните намаления на цените при новите модели обаче засегнаха собствениците на предишни поколения. Резкият спад в стойността на превозните средства на вторичния пазар се превръща в сериозно предизвикателство за борещата се за оцеляване компания.

Уилям Ли признава, че новата ценова стратегия може да бъде разочароваща за съществуващите купувачи в краткосрочен план, но в крайна сметка това е единственият начин Nio да запази конкурентоспособността си и да оцелее на най-трудния автомобилен пазар в света.


0 от 500
  • #6
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Пропов ( преди 3 месеца )
    Тц Тц Тц мале мале, ужас... абе сериозно, от китайците какво може да се очаква всъщност?! Аз съм наясно за себе си, затова смартфонче и тротинетка - става. За по сериозни и отговорни машинарии - много е опасно от всяка гледна точка. От тия точно имам E тротинетка, ама я купих нова за 250 и си имам застраховка за нея, нещо като каско. Мдаа, с китайците човек трябва да се застрахова и презастрахова. На купилите коли - честито. Гаранция, сервиз, поддръжка... ей сега става интересно. Евтинко, а?!
  • #5
    9 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Всички китайски електрички се продават на загуба, който няма друг бизнес да го крепи, очаквано ще фалира.
  • #4
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Гост ( преди 3 месеца )
    Тесла почти достигнаха 2 милиона бройки и какво от това?
  • #3
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Е който не е стигнал милиони бройки най-вероятно ще окапе подобно на това колко американски фирми за коли са окапали в миналото
  • #2
    15 rate up comment 3 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 3 месеца )
    Логично, китайците са на път да настигнат Илон Мъск по лъжи и пропаганда. Но реалността е друга.
  • #1
    10 rate up comment 4 rate down comment
    Антиелектрика ( преди 3 месеца )
    Това сигурно е новина платена лично от Путин или от Тръмп. Не е възможно 80% от китайските компании за миксери да фалират, защото тук кристалната топка на функционалчо казва, че това не е вярно, а само на него трябва да се вярва. Сега ще избълва 200 поста и ще кротне.