Третото поколение на ЕS8 - първият масово произвеждан автомобил на марката Nio, току-що дебютира на китайския пазар. Ръководителят на компанията - Уилям Ли, призна, че моделът е от стратегическо значение за китайския производител, защото „компанията се бори да оцеляване“.

Nio е една от малкото китайски марки, която успя да влезе в съзнанието на европейските потребители. Това се дължи главно на системата за смяна на батериите „Nio Power Swap“, разработена от компанията. Тя представлява алтернатива на зареждането на батерията в електрически автомобил за дълго време.
В началото на 2025 година Nio имаше мрежа от над 3100 точки за подмяна на разредени батерии в Китай, като извършваше по близо 100 000 такива операции на ден. Процедурата се предлага и в Европа, където има мрежа от около 60 такива точки. Те са в Дания, Нидерландия, Германия, Норвегия и Швеция.
Вълна от фалити на китайски марки? 8 от 10 няма да оцелеят до 2030
През юли американската изследователска компания AlixPartners публикува обширен доклад, който показва, че само 15 от 129 марки, които предлагат превозни средства, наричани NEV (plug-in хибриди и електрически) в Китай, днес имат шанс за „дългосрочна рентабилност“. Според американците голяма част от китайските марки няма да оцелеят до 2030
На подобно мнение са и китайски експерти. Според професор Джу Сикан от катедрата по моторно инженерство в университета Тонджи (един от най-престижните технически университети в Китай) проблеми с оцеляването през следващите три години ще имат именно Nio, а съща така Xpeng и Li Auto. Ученият смята, че Xpeng „разчита твърде много на софтуера и игнорира хардуерната страна на автомобила“. Nio, от друга страна, отдава твърде голямо значение на инвестициите в имидж и „не се фокусира достатъчно върху научноизследователската и развойна дейност".

Новият ES8 е спасителят на Nio
Управляващият директор Уилям Ли не крие трудното финансово състояние на Nio и според него бъдещето на компанията ще се определи от приемането на пазара на новото поколение модел ES8, който току-що беше представен в Китай. При този модел компания залага на агресивна ценова политика - в сравнение с предшественика му, представен едва през 2023 г. - новият модел стана по-евтин с цели 25%. Базовата версия на новия ES8 с батерия от 100 kWh е на цена от 416 800 юана (58 050 долара). За сравнение, предшественикът беше на цена от 518 999 юана, или около 72 140 долара.
Уилям Ли разкри, че компанията е успяла значително да намали цените, като е провела трудни преговори с доставчиците или разпредели разходите за научноизследователска и развойна дейност върху много модели. Огромен принос за спестяванията има и разработването на собствен процесор - Shenji NX9031.

Агресивното ценообразуване удря клиентите
Агресивната ценова стратегия на Nio донякъде напомня на политиките на Tesla. Драстичните намаления на цените при новите модели обаче засегнаха собствениците на предишни поколения. Резкият спад в стойността на превозните средства на вторичния пазар се превръща в сериозно предизвикателство за борещата се за оцеляване компания.
Уилям Ли признава, че новата ценова стратегия може да бъде разочароваща за съществуващите купувачи в краткосрочен план, но в крайна сметка това е единственият начин Nio да запази конкурентоспособността си и да оцелее на най-трудния автомобилен пазар в света.


1