IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо шефове масово напускат автомобилна индустрия?

Списъкът с бягащи топ-мениджъри от водещи компании продължава да расте

Вълна от промени застигна висшето ръководство на някои от основните производители на автомобили само за няколко месеца. Тя започна с оттеглянето на Карлос Тавареш, който ръководеше Stellantis и завършва, поне засега със Ейдриън Мардел – изпълнителен директор на JLR. Какво става – защо шефове на големи компании напускат?


директори


Електрификацията се превръща в кошмар

Основната причина са трудностите, пред които е изправен секторът, разтърсен от пазар, който се променя със скорост, немислима допреди няколко години. От голямо обещание, електрификацията се превръща в кошмар за мнозина. Разходите за развитие са огромни, но търсенето не се расте, както се очакваше, задържано от все още високите цени, недостатъчната инфраструктура за зареждане и липсата на стабилни държавни стимули. Към това се добавя и дигиталната трансформация, която изисква милиарди долари за инвестиране на автомобили, които са все по-свързани и интелигентни.

За да влошат нещата, традиционните пазари се свиват. Продажбите и печалбите падат, докато облаците от мита и търговски войни надвисват на хоризонта. От Китай вече идват не само евтини компоненти, а цялостни автомобили, технологично напреднали и със съотношение качество/цена, което кара европейските, японските и американските производители да треперят.

В същото време на китайския вътрешен пазар - някога златна мина за западните марки, се наблюдава драстично намаляване на продажбите на автомобили от западни марки: китайците купуват все повече автомобили от китайски марки и това е голям проблем. За да завършим картината, в сила са все по-строгите европейски разпоредби за емисиите, които се сблъскват с пазарната реалност, която върви в обратната посока.

Stellantis – От Тавареш до Филоса


Карлос Тавареш


Влошаващите се икономически резултати и сериозните трудности, особено в Северна Америка, са сред основните причини, които накараха Карлос Тавареш да се оттегли като главен изпълнителен директор на Stellantis в края на миналата година. След няколко месеца, в които ролята беше поета временно от президента на групата Джон Елкан, председателството беше поверено на Антонио Филоса, благодарение на неговия 25-годишен опит във Fiat и FCA, а след това и в Stellantis.

Nissan – Учида си тръгна, за да дойде Еспиноса

Сбогуването с Макото Учида, заменен от Иван Еспиноса, е последният акт на преструктуриране, което да спаси славна марка като Nissan от упадък, който изглежда труден за обръщане. Неуспешните преговори за сливане с Honda, според слухове, блокирани от самия Учида, са на път да се окажат фатални за Nissan.

Seat/Cupra – неясноти след Уейн Грифитс


Уейн Грифитс

От друга страна, оставката на Уейн Грифитс от управлението на марките Seat и Cupra беше неочаквана. Под негово ръководство започна преструктурирането на марката Seat, а Cupra стана независим бранд и сега е една от най-бързо развиващите се автомобилни марки в Европа. Ръководството е поверено временно на Маркус Хаупт - бивш ръководител на производството и логистиката, но новият главен изпълнителен директор все още не е назначен.

Volvo – завръщането на Самуелсон

След като в продължение на няколко години беше управляван от Джим Роуан, който благодарение на "технологичното" си минало в Dyson, се фокусира силно върху технологичните аспекти на автомобилите, Volvo предпочете да се обърне към Хакан Самуелсон, за да се изправи пред новите предизвикателства. Шведският мениджър вече ръководи компанията от Гьотеборг от 2012 до 2022, извеждайки я от трудностите, които последваха администрацията на Ford.

Renault – изненадващо сбогуване с Де Мео


renault, Лука де Мео, Renault R5


Сбогуването на Лука де Мео с Renault предизвика сензация, тъй като човекът, създал "Renaulution", напусна компанията, която под негово ръководство беше възвърнала посоката и рентабилността. Преминаването му в луксозния гигант Kering (Gucci, Saint Laurent) звучи почти като капитулация пред сектор, може би възприеман като твърде твърд и с малко перспективи за растеж. Франсоа Провост, ветеран от групата, има трудната задача да не разпръсне свършената работа и да създаде нови партньорства, но това е доста тежкото наследство.

JLR – Мардел се пенсионира

След 3 години като главен изпълнителен директор и 35 години работа в компанията, Ейдриън Мардел изрази желанието си да се пенсионира. От една страна, резултатите, постигнати с Land Rover, са повече от задоволителни, благодарение на високата рентабилност на Defender и Range Rover, което постави JLR на път да постигне целта от 10% увеличение на печалбата до 2026. Ситуацията на Jaguar обаче е тревожна – марката е останала без автомобили за продажба и чака противоречива електрическа революция, която ще види бял свят с първия модел може би през 2026.

0 от 500
  • #52
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    50 коментара и дори не знам каква е темата истината е че най икономично е да се живее в пасивен имот с рекуператор и когенератор на природен газ ако имаш и фотофолтаичен покрив и си на брега на океана считай че не ти трябва и мерседес за да ходиш всеки ден бос до плажа
  • #51
    6 rate up comment 2 rate down comment
    до долния ( преди 3 месеца )
    Пртъдливите тротинекаджии като Митглупака не схващат че за добива на един тон литий отиват 150678 литъра смрад лив дизел.това го няма в тъ пата му екселска таблица защото е т ъп и с начално образование естествено.Поврче батерии повечендизел за добива им а от там и повече цо2 азорни оксиди и фпч.
  • #50
    8 rate up comment 8 rate down comment
    . ( преди 4 месеца )
    До Иван. Шефовете от статията са разсъждавли по същия начин като тебе И виждаш резултата. Сега бягат от последствията. Знаят какво ще се случи, когато излязат онези 67 модела с батерии които се зареждат от 5 до 70% за пет минути, а на техните модели им е необходимо около 30 минути. И ако Toyota има алтернатива, която да предложи като преходен вариант, докато бъдат изградени бързите зарядни поне за известно време, повечето от автомобилните компании нямат и тази опция.
  • #49
    15 rate up comment 6 rate down comment
    иван ( преди 4 месеца )
    За градско малка бензинова или ел. кола, за дълъг път дизел евро 6, всичко друго е вятър и мъгла.
  • #48
    4 rate up comment 5 rate down comment
    . ( преди 4 месеца )
    Димов, кажи нещо за етанола? Ти кога ще караш такъв автомобил? Защо убеждаваш хората да преминат на етанол? ПРЕПОРЪЧВАШ на хората да минат на етанол в прав текст без заобиколки и без условия. Аз на никой не съм ПРЕПОРЪЧАЛ да мине на ток, а винаги съм твърдял че това е БЪДЕЩЕТО, Когато му дойде времето. Както винаги троловете викат дръжте троловете
  • #47
    5 rate up comment 9 rate down comment
    . ( преди 4 месеца )
    Стрес тест - кои останаха проблемите на технологиите на електромобилите? След толкова години съгласихте ли се, че към момента единственият проблем не е технологията, а цената и отчасти зарядната инфраструктура? Даването и премахването на субсидиите Не го ли доказаха? Очевидно проблема не е в технологиите, А в достъпността им.
  • #46
    3 rate up comment 10 rate down comment
    . ( преди 4 месеца )
    Всичко за което ви говорих през 2017 вече се случва и е на път да се случи. Като започнеш с фотоволтаиците, преминем към съхранение на тази енергия в батерии за използване нощно време, като дори прескочихме етапа за съхранение в батериите на електромобилите и преминем към неща които дори не съм сънувал преди две години, да не говорим през 2017 - зареждане на lfp батерия С 1300 киловата за пет минути и 520 км пробег и инсталиране на 10 000MWh батерии до средата на 2026 само в България.
  • #45
    1 rate up comment 6 rate down comment
    . ( преди 4 месеца )
    Все пак това е около 4 години по-късно след като съм говорил за микротецовете. Аз за микротецовете още си държа на думата, защото за зимата излиза сметката при скъпия ток, а ти? Значи е нечестно аз да ти вадя цитати от 2021 година а е много честно да обясняваш Какво съм казал през 2017 като го вадиш от контекста и проглуши ушите на всички с тези микротецове, без да обясниш че съм говорил за тях преди 8-9 години? Виждаш ли колко си подъл.
  • #44
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Димов ( преди 4 месеца )
    Нашият приятел копира постове преди 5 години, когато метана беше евтин.Сега е по добре на пропан бутан или дизел.На ток е скъпо,като се очаква да стане още по скъпо като излезем на борсата.
  • #43
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Турбо ( преди 4 месеца )
    Защо да не може на етанол?Стига да има кой да го произвежда.В Бразилия го произвеждат от отпадъка на захарната тръстика.Докато метана го има.Пробегът на метан е минимум 500 км,зареждането става бързо,цената е добра,метан станции има достатъчно.Колата върви на метан малко спънато,но се свиква.Мен не ме интересува времето за ускорение до 100 км/ч и мощността на колата.Стигат ми и 100 к.с.