IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо шефове масово напускат автомобилна индустрия?

Списъкът с бягащи топ-мениджъри от водещи компании продължава да расте

Вълна от промени застигна висшето ръководство на някои от основните производители на автомобили само за няколко месеца. Тя започна с оттеглянето на Карлос Тавареш, който ръководеше Stellantis и завършва, поне засега със Ейдриън Мардел – изпълнителен директор на JLR. Какво става – защо шефове на големи компании напускат?


директори


Електрификацията се превръща в кошмар

Основната причина са трудностите, пред които е изправен секторът, разтърсен от пазар, който се променя със скорост, немислима допреди няколко години. От голямо обещание, електрификацията се превръща в кошмар за мнозина. Разходите за развитие са огромни, но търсенето не се расте, както се очакваше, задържано от все още високите цени, недостатъчната инфраструктура за зареждане и липсата на стабилни държавни стимули. Към това се добавя и дигиталната трансформация, която изисква милиарди долари за инвестиране на автомобили, които са все по-свързани и интелигентни.

За да влошат нещата, традиционните пазари се свиват. Продажбите и печалбите падат, докато облаците от мита и търговски войни надвисват на хоризонта. От Китай вече идват не само евтини компоненти, а цялостни автомобили, технологично напреднали и със съотношение качество/цена, което кара европейските, японските и американските производители да треперят.

В същото време на китайския вътрешен пазар - някога златна мина за западните марки, се наблюдава драстично намаляване на продажбите на автомобили от западни марки: китайците купуват все повече автомобили от китайски марки и това е голям проблем. За да завършим картината, в сила са все по-строгите европейски разпоредби за емисиите, които се сблъскват с пазарната реалност, която върви в обратната посока.

Stellantis – От Тавареш до Филоса


Карлос Тавареш


Влошаващите се икономически резултати и сериозните трудности, особено в Северна Америка, са сред основните причини, които накараха Карлос Тавареш да се оттегли като главен изпълнителен директор на Stellantis в края на миналата година. След няколко месеца, в които ролята беше поета временно от президента на групата Джон Елкан, председателството беше поверено на Антонио Филоса, благодарение на неговия 25-годишен опит във Fiat и FCA, а след това и в Stellantis.

Nissan – Учида си тръгна, за да дойде Еспиноса

Сбогуването с Макото Учида, заменен от Иван Еспиноса, е последният акт на преструктуриране, което да спаси славна марка като Nissan от упадък, който изглежда труден за обръщане. Неуспешните преговори за сливане с Honda, според слухове, блокирани от самия Учида, са на път да се окажат фатални за Nissan.

Seat/Cupra – неясноти след Уейн Грифитс


Уейн Грифитс

От друга страна, оставката на Уейн Грифитс от управлението на марките Seat и Cupra беше неочаквана. Под негово ръководство започна преструктурирането на марката Seat, а Cupra стана независим бранд и сега е една от най-бързо развиващите се автомобилни марки в Европа. Ръководството е поверено временно на Маркус Хаупт - бивш ръководител на производството и логистиката, но новият главен изпълнителен директор все още не е назначен.

Volvo – завръщането на Самуелсон

След като в продължение на няколко години беше управляван от Джим Роуан, който благодарение на "технологичното" си минало в Dyson, се фокусира силно върху технологичните аспекти на автомобилите, Volvo предпочете да се обърне към Хакан Самуелсон, за да се изправи пред новите предизвикателства. Шведският мениджър вече ръководи компанията от Гьотеборг от 2012 до 2022, извеждайки я от трудностите, които последваха администрацията на Ford.

Renault – изненадващо сбогуване с Де Мео


renault, Лука де Мео, Renault R5


Сбогуването на Лука де Мео с Renault предизвика сензация, тъй като човекът, създал "Renaulution", напусна компанията, която под негово ръководство беше възвърнала посоката и рентабилността. Преминаването му в луксозния гигант Kering (Gucci, Saint Laurent) звучи почти като капитулация пред сектор, може би възприеман като твърде твърд и с малко перспективи за растеж. Франсоа Провост, ветеран от групата, има трудната задача да не разпръсне свършената работа и да създаде нови партньорства, но това е доста тежкото наследство.

JLR – Мардел се пенсионира

След 3 години като главен изпълнителен директор и 35 години работа в компанията, Ейдриън Мардел изрази желанието си да се пенсионира. От една страна, резултатите, постигнати с Land Rover, са повече от задоволителни, благодарение на високата рентабилност на Defender и Range Rover, което постави JLR на път да постигне целта от 10% увеличение на печалбата до 2026. Ситуацията на Jaguar обаче е тревожна – марката е останала без автомобили за продажба и чака противоречива електрическа революция, която ще види бял свят с първия модел може би през 2026.

0 от 500
  • #32
    0 rate up comment 5 rate down comment
    . ( преди 4 месеца )
    До турбо. Аз лесно ще ти дам линк където съм ти казвал няколко пъти да си купиш дизелова а не електрическа баничарка, ама ти вече пета година не можеш да ми дадеш линк към това каква точно електрическа баничарка съм ти препоръчал да си купиш? Освен евентуални мисловни експерименти за бъдещето, когато баничарките минават 500 км с едно зареждане за максимум 15-20 минути. Откъде знам ли? Защото такава баничарка и днес не съществува и няма как да съм ти я препоръчал преди пет години
  • #31
    0 rate up comment 6 rate down comment
    . ( преди 4 месеца )
    Както виждате аз съм реалист и не казвам, че света още днес трябва да премине към 100% възобновяема енергия и електромобили и от утре да бъдат забранени всички ДВГ и въглища. Дори напротив - винаги съм твърдял че електромобилите ще преминат с над 50% в автопарка в България най-рано 15 години след забраната когато и да е тя, защото средната възраст на автопарка в България е 20 години и ще чакаме старите електрички. Тоест най-рано 2050.
  • #30
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Турбо ( преди 4 месеца )
    Така е! Но преди това загуби една година да ме убедиш да си купя електромобил.Даже ми изчисли колко ще спестя от зареждане.
  • #29
    6 rate up comment 1 rate down comment
    РУК ( преди 4 месеца )
    Когато му дойде времето, нафтата като мине 4лв/л, нали апутино! До тогава още 10 години ще дрънкаш за батерии и електрички, без да си купуваш! Щото времето не било дошло! Нали съм ти казвал няколко пъти, че ако ти се налага да обясняваш какво си искал да кажеш, то си казал пълни глупости! Беше си пил хапчетата няколко седмици и тук беше ОК, сега пак те напече слънцето и изпълзя!Скрий се на сянка и от тук, че пречиш на панелите да правят ток! Ай къш, апут!
  • #28
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Хаха ( преди 4 месеца )
    "Мисловен експеримент",тро тинетка? Това с помощта на чат gpt ли го направи манекенке на Дънинг Крюгер?
  • #27
    0 rate up comment 5 rate down comment
    . ( преди 4 месеца )
    Турбо. Наистина ли ми задаваш въпроса защо още не се е случило нещо което съм казал за 2030 година? Или пък съветът сме да си купиш дизелов автомобил през 2024 година, който ти дадох през 2020 година, защото като влезе в сила евро 7 няма да си купиш свестен автомобил на ниска цена? Не те ли посъветвах да си купиш електрическа баничарка чак през 2035 година, А ако и дотогава няма баничарка с бързо зареждане да си купиш отново дизелова, защото тогава ще е последният влак? Или ще излъжеш?
  • #26
    0 rate up comment 6 rate down comment
    . ( преди 4 месеца )
    До рук. Очевидно хем от сарказъм разбирате, хем не проявявате и критично мислене какво точно искам да кажа. Дали Китай е прочел какво съм писал преди пет години за да си напишат партийната линия или аз съм следял тенденциите и съм прогнозирал какви ще са тенденциите след години? Тенденции които вече са се случили, случват се или ще се случат. Докато вие се чудихте ДАЛИ, моят въпрос винаги е бил КОГА. Е Когато му дойде времето, но при мен никога не е имало въпрос ДАЛИ.
  • #25
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Турбо ( преди 4 месеца )
    Тези твои мантри ги слушам от 2020 година и незнайно защо не се случват.Цените на електромобилите не се изравняват с тези на двг,5 минутното зареждане си остава мираж,20 милионната Тесла за коя година беше по твоите таблици с 50% ръст,че нещо забравих?
  • #24
    6 rate up comment 1 rate down comment
    РУК ( преди 4 месеца )
    Китай дошъл и прочел какво пишел тук изпаткалиятрол! Абе колко болен трябва да си за до си го пимислиш това, че и да го напишеш!?!?!?!?! Ти какъв електромобил ползваш бе апут? С 5те си панела на покрива, без батерия ли ще правиш енергийната революция?! Едно време имаше едни дето се мислеха за много прогресивни, че ползват електронен часовник със слънчева батерия.Ама и до ден днешен си карат дизелите! Като теб! Прогресивния апут!
  • #23
    0 rate up comment 8 rate down comment
    . ( преди 4 месеца )
    Аз ще ползвам фотоволтаици батерии и електромобили, когато им дойде времето, но ти никога няма да караш водороден автомобил или на синтетика, защото ВЯРВАНИЯТА ти в Тойода никога няма да се сбъднат, и нито на синтетичното гориво нито на водорода Ще им дойде някога времето. Продължавай да си подскачаш срещу фотоволтаиците батериите и електромобилите и да обясняваш че никой не ги ползва, щом не го виждаш от панелката на осмия етаж..