Много собственици на модерни дизелови автомобили са се сблъсквали с необходимостта да зареждат течност, наречена AdBlue. За повечето това е просто допълнителна грижа, но зад тази обикновена добавка стои сложна и критично важна технология, която прави дизеловите двигатели много по-екологични. Тази технология се нарича Селективна каталитична редукция или SCR (Selective Catalytic Reduction).

За да функционира ефективно, системата SCR разчита на прецизен контрол. Специален сензор за NOx в изпускателната тръба непрекъснато измерва количеството на азотните оксиди. Въз основа на тези данни, както и на информация за температурата на изгорелите газове и натоварването на двигателя, електронният контролен модул (ECU) изчислява точното количество AdBlue, което трябва да се впръсне. Течността се дозира от специален инжектор, разположен преди SCR катализатора, осигурявайки оптимално смесване с изгорелите газове.
След като AdBlue се впръска в горещите изгорели газове, разтворът се изпарява и се разлага на амоняк (NH3) и въглероден диоксид (CO2 ). Този амоняк, заедно с азотните оксиди (NOx), достига до SCR катализатора. Вътре в него протича химическа реакция, която превръща вредните NOx в безвреден двуатомен азот (N2) и вода (H2O), които се изпускат в атмосферата.
Без системата SCR и добавката AdBlue, съвременните дизелови двигатели не биха могли да отговарят на строгите европейски екологични норми, като например Евро 6. Освен това, компютърът на автомобила непрекъснато следи нивото на течността и в случай, че тя свърши, може да ограничи мощността на двигателя или дори да предотврати неговото стартиране. Това гарантира, че автомобилът винаги се движи, без да замърсява околната среда в допустимите норми.
Така, въпреки че на пръв поглед AdBlue може да изглежда като просто неудобство, то е ключов компонент от една интелигентна и ефективна технология, която позволява на дизеловите автомобили да бъдат част от бъдещето на транспорта, като същевременно намалява тяхното въздействие върху околната среда.


0