IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Дизеловите автомобили в Европа може да спрат

Има недостиг на AdBlue, без който много двигатели няма как да работят

Недостигът на суровини и високите разходи за енергия все повече засягат автомобилната индустрия и нейните клиенти. За пореден проблеми съобщи агенция Ройтерс – има недостиг на течния реагент AdBlue, без който много съвременни дизелови двигатели не могат да работят.

 

AdBlue-1

 

AdBlue е воден разтвор на урея (карбамид), чиято задача е да намали азотните оксиди (NOx), които се съдържат в отработените газове. Повечето съвременни дизелови двигатели на товарните и леките автомобили са оборудвани с т. нар. SCR технология. SCR (Selective Catalytic Reduction) означава селективна каталитична редукция и е химически процес, който разгражда вредните вещества, като азотни окиси (NOx), чрез реакция с впръскване в системата за отвеждане на отработените газове на AdBlue. В резултат на реакцията се образуват нетоксичен азот и водна пара.

Най-големият производител на амоняк и урея в Германия - SKW Piesteritz, спря производството преди три седмици, за да избегне по-нататъшни загуби и е на път да разпродаде оставащите си запаси от AdBlue, каза говорител на компанията пред Reuters. Той заявява: „Изчерпваме се. Изпразваме запасите си, защото вече не произвеждаме“.

 

AdBlue-Family

 

Този проблем обаче засяга не само Германя. Недостигът на AdBlue може да повлияе негативно на товарния транспорт и да има опустошителни ефекти върху икономиките на няколко държави. Германия е особено зависима от AdBlue поради големия дял на дизеловите леки автомобили по нейните пътища.

AdBlue е воден разтвор, състоящ се от 32,5% високо пречистена урея и 67,5% деминерализирана вода. Уреята се произвежда от химическата реакция на амоняк и въглероден диоксид. Компаниите за доставка на химикали като BASF или SKW се нуждаят от природен газ, за да произвеждат амоняк и точно там е проблемът. Поради настоящите високи цени на природния газ компаниите намалиха производството на амоняк или, в случая на SKW, го спряха напълно, тъй като вече не е икономически изгодно. А без амоняк производството на Adblue е невъзможно.

 

maxresdefault

 

Освен това проблемът засяга не само автомобили, много строителни превозни средства и дори кораби също се нуждаят от разтвор на урея за почистване на отработените газове. Но AdBlue е особено актуален в сектора на камионите. Доставчиците и търговците обаче все по-често имат проблеми с набавянето на този компонент.

На пазара на AdBlue SKW Piesteritz се конкурира с компании като BASF (BASFn.DE) и норвежката Yara (YAR.OL), които управляват големи заводи в Германия за амоняк и свързаното вещество урея. Тези основни химически суровини също играят ключова роля в производството на азотни торове, както и някои инженерни пластмаси. Химическите заводи произвеждат и въглероден диоксид (CO2) като страничен продукт, който е необходим за производството на месо и газирани напитки.

Управляващият директор на германската асоциация на транспортните и логистични компании, BGL беше цитиран от Bild, призовавайки федералното правителство да действа: „Липсата на AdBlue означава липса на камиони. А това означава липса на доставки за Германия“.

 

 

0 от 500
  • #11
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Бай Пешо ( преди 2 години )
    Без AdBlue дизеловите двигатели си работят без проблем, обаче в тези с добавената система за катализа не могат да работят правилно защото тя се управлява от ECU, което обърква нещата. Новите автомобили със системата AdBlue си имат същите работещи двигатели, които са зависими от вградените програмни опции. Демек: Купуваш задължително "пикня", инак няма да "движиш"!!!
  • #10
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Ганьо ( преди 2 години )
    Вероятно тази статия се чете главно от собственици на дизелови автомобили, които не искат да дишат изгорелите газове на същите?!?
  • #9
    12 rate up comment 4 rate down comment
    Муахахаха ( преди 2 години )
    Какво значи икономически неизгодно производство на нещо за което имаш гарантиран, зависим пазар?!? Цялата идиотщина със санкциите, подклаждането на продължаване на войната, цените на горивата е да бъдат принудени западняците да се електрифицират по-бързо! И вече работи!! А и през пандемията натрупаха едни спестявания, дето трябва да се стопят, да не им идват идеи за ранно пенсиониране по Гърция и България!!!
  • #8
    8 rate up comment 8 rate down comment
    Ганьо ( преди 2 години )
    Нас в България това не ни засяга, защото тук дизелите нямат филтри, катализатори дори нямат ауспуси, така, че няма къде да се впръсква адблу. Нека всеки фен на дизела да кара винаги зад дизелов автомобил!!!
  • #7
    10 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Ботокса от Кремъл ще се окаже най-големия екоджендър ! Зорлем ще накара Европа да мине на електрички , а после Алкохолия ще го яде сАполив !
  • #6
    23 rate up comment 12 rate down comment
    S80D5 ( преди 2 години )
    Лошо санкционирате Русия....Наложете още санкций.......И ще ядете на Путин ....джапанките.
  • #5
    4 rate up comment 16 rate down comment
    Бате Иво ( преди 2 години )
    Солена вода колкото щешУрея ад бллу таратанциВсичко е само заради едни париС препържено олио дизела е супер екологиченА ако си набарал някой трансформатор още по добреПродаваш нафтата и караш на трансформатотно маслоНи ти трябва ад бллу ни нищо
  • #4
    12 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Химическите заводи произвеждат и въглероден диоксид (CO2) като страничен продукт, който е необходим за производството на месо...?!
  • #3
    16 rate up comment 4 rate down comment
    Еврокомисар ( преди 2 години )
    Като не може да си карате колите ще карате електрически тротинетки.
  • #2
    20 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Такъв проблем имаше (и) преди месеци. Но хубаво сте писали в заглавието Европа, а после.. коли и камиони в Германия... ако има проблем то той би бил за цяла Европа, осевн ако извън Германия са намерили начин да се произвежда още. Тогава немците да внасят.