Недостигът на суровини и високите разходи за енергия все повече засягат автомобилната индустрия и нейните клиенти. За пореден проблеми съобщи агенция Ройтерс – има недостиг на течния реагент AdBlue, без който много съвременни дизелови двигатели не могат да работят.
AdBlue е воден разтвор на урея (карбамид), чиято задача е да намали азотните оксиди (NOx), които се съдържат в отработените газове. Повечето съвременни дизелови двигатели на товарните и леките автомобили са оборудвани с т. нар. SCR технология. SCR (Selective Catalytic Reduction) означава селективна каталитична редукция и е химически процес, който разгражда вредните вещества, като азотни окиси (NOx), чрез реакция с впръскване в системата за отвеждане на отработените газове на AdBlue. В резултат на реакцията се образуват нетоксичен азот и водна пара.
Най-големият производител на амоняк и урея в Германия - SKW Piesteritz, спря производството преди три седмици, за да избегне по-нататъшни загуби и е на път да разпродаде оставащите си запаси от AdBlue, каза говорител на компанията пред Reuters. Той заявява: „Изчерпваме се. Изпразваме запасите си, защото вече не произвеждаме“.
Този проблем обаче засяга не само Германя. Недостигът на AdBlue може да повлияе негативно на товарния транспорт и да има опустошителни ефекти върху икономиките на няколко държави. Германия е особено зависима от AdBlue поради големия дял на дизеловите леки автомобили по нейните пътища.
AdBlue е воден разтвор, състоящ се от 32,5% високо пречистена урея и 67,5% деминерализирана вода. Уреята се произвежда от химическата реакция на амоняк и въглероден диоксид. Компаниите за доставка на химикали като BASF или SKW се нуждаят от природен газ, за да произвеждат амоняк и точно там е проблемът. Поради настоящите високи цени на природния газ компаниите намалиха производството на амоняк или, в случая на SKW, го спряха напълно, тъй като вече не е икономически изгодно. А без амоняк производството на Adblue е невъзможно.
Освен това проблемът засяга не само автомобили, много строителни превозни средства и дори кораби също се нуждаят от разтвор на урея за почистване на отработените газове. Но AdBlue е особено актуален в сектора на камионите. Доставчиците и търговците обаче все по-често имат проблеми с набавянето на този компонент.
На пазара на AdBlue SKW Piesteritz се конкурира с компании като BASF (BASFn.DE) и норвежката Yara (YAR.OL), които управляват големи заводи в Германия за амоняк и свързаното вещество урея. Тези основни химически суровини също играят ключова роля в производството на азотни торове, както и някои инженерни пластмаси. Химическите заводи произвеждат и въглероден диоксид (CO2) като страничен продукт, който е необходим за производството на месо и газирани напитки.
Управляващият директор на германската асоциация на транспортните и логистични компании, BGL беше цитиран от Bild, призовавайки федералното правителство да действа: „Липсата на AdBlue означава липса на камиони. А това означава липса на доставки за Германия“.