Над 133 000 електрически коли, субсидирани от германския данъкоплатец - включително хиляди Tesla, вероятно са изнесени в чужбина, след като купувачите са използвали схемата за стимулиране в страната, съобщи Financial Times. През 2016 г. Германия въведе схема за субсидиране, предназначена да направи тези коли по-достъпни за обикновените хора. И от тогава е похарчила най-малко 4,6 милиарда евро за безвъзмездни помощи.
През юни 2020 г. регламентът бе коригиран и държавният бонус беше завишен. За закупуването на чисто електрически автомобили правителството гарантира субсидии до 9000 евро, а за plug-in хибриди - 6750 евро. Тези тарифи са валидни и днес, но преди месец и половина бизнес-изданието Handelsblatt съобщи, че управляващата коалиция предвижда от 2023 г. стимулите да бъдат рязко намалени.
Според информацията на Financial Times от 890 000 електрически коли, регистрирани в Германия през последните 10 години, по-голямата част от които са закупени с безвъзмездни средства, само 756 517 остават в страната. Разликата е 133 483 бройки и това са официални данни. Въпреки че малка част от липсващите автомобили ще бъдат извадени от експлоатация, повечето от тях са продадени в съседни страни с печалба.
Матиас Шмид, анализатор от Берлин, който е направил изследването, заявава: „До момента, в който по-късно тази година бъде регистриран едномилионният нов електрически автомобил, близо една пета от тези коли ще са напуснали немските пътища през последното десетилетие. Губещият е германският данъкоплатец, който косвено субсидира чистия въздух в градовете извън страната“.
Предполага се, че много от субсидираните автомобили са се озовали в Дания, където митата върху закупуването на нови коли направиха електрическите превозни средства по-скъпи, отколкото в съседните държави в продължение на няколко години, допълва Шмид.
Данни от датската асоциация на вносителите на автомобили De Danske Bilimportører показват, че броят на електрическите машини, регистрирани в страната, е по-голям от броя на закупените в Дания, което предполага, че много от тях са внесени.
Шмид също установява, че от 98 000 Tesla, регистрирани в Германия до юли тази година, само 76 690 остават по пътищата на страната, което означава, че всяка пета Tesla е напуснала германския пазар. А в Берлин има и завод на американския производител.
Германската опозиционна партия Die Linke, която отдавна се противопоставя на схемата за субсидиране твърди, че ще бъде от полза за корпорациите и винаги е било ясно, че стимулите са „податливи на измами“.
„Фактът, че дори не е имало едногодишен период на задържане (преди една кола да може да бъде продадена), е повече от техническа грешка и отваря вратата за измама“, каза депутатът Бернд Риексингер. В отговор на запитване за злоупотреби със схемата, правителството казва, че ще удвои от шест месеца до една година времето, в което колите трябва да бъдат притежавани, преди да могат да бъдат продадени.
„Всеки, който иска да продаде своята субсидирана електрическа кола след по-малко от година, ще трябва да върне субсидията - се казва в изявление на германското министерство на икономиката. - Загубата на стойност на употребявана кола е значително по-висока след 12 месеца, така че бизнес моделът на препродажба в други европейски страни ще стане много по-малко привлекателен.“
В същото време се подчертава, че Германия се нуждае от пазар на електрически автомобили втора употреба, най-вече за купувачи с по-ниски доходи.