IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Опасен ли е за вашата кола бензин Е10?

Вижте всички модели, при които новият горивен стандарт създава проблеми. Някои са масови в България

От 2022 година вече навсякъде в Европа досегашният бензин А95-Е5 трябва да бъде заменен от Е10. В повечето държави от съюза, включително и в България, това отдавна е факт, но много хора все още не са наясно с характера на промяната.

Кодът Е10 се отнася до съдържанието на т. нар. биоетанол в горивото - твърдението на Европейската комисия е, че добавянето му понижава съществено парниковите емисии. Има само два проблема: първо, по-голямото количество биоетанол в горивото отнема от мощността на автомобила; и второ, немалко коли, особено от по-старите, не са пригодени за него. Последното е особено сериозен фактор за пазари като българския, където над половината коли по пътищата са на възраст над 20 години.

    
        
биоетанол, е10 бензин
     
        
Някои европейски страни скачат директно от Е5 към Е10. Други, като България например, увеличават количеството биоетанол постепенно - то беше 8% през 2018, след това се увеличи на 9%. Още тогава обаче представители на петролната асоциация призоваха да не се добавя повече етанол. Високото му съдържание увеличава корозията в двигателите, особено при по-старите коли, заяви тогава членът на управителния съвет на асоциацията Камелия Славейкова.

Заради по-ниското енергийно съдържание горивото с повече етанол на практика намалява мощността на автомобила - особено осезаемо при по-студено време, твърди д-р Дан Кларк, експерт по горивата. Когато температурите са ниски, влагата от въздуха кондензира, щом влезе в контакт с нагорещени повърхности. Това се случва и в резервоара на автомобила. За разлика от бензина обаче, етанолът охотно се смесва с вода и образува един етанолово-воден слой на дъното на резервоара. Горивната помпа засмуква от тази смес и я впръсква директно в цилиндрите, където се стига до опасни детонации. По-съвременните двигатели са предвидени да издържат на подобни натоварвания, но много от старите не са.

За колите с такива агрегати се препоръчва да останат на досегашния Е5. Той ще продължи да се продава, но само под формата на най-скъпия супер (A98 и А100). Но това решение, което работи за богатите колекционери на класически автомобили, не е много подходящо за хората, които карат 20-годишни автомобили от бюджетни съображения.


Всички модели, за които не се препоръчва Е10 (ГАЛЕРИЯ):

 

 

 

 

0 от 500
  • #31
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Пост на гост ( преди 1 година )
    До #6, в България няма бензин с 5% съдържание етанол, т.е. Е5. В Германия има и 95октана и 98 октана на Е5 , както и 95 октана на Е10. В нидерландия 95октана е Е10, а 98октана е Е5. Карам Вектра Ц 2.2 директ и ми се е наложило да го проуча.
  • #30
    2 rate up comment 0 rate down comment
    28 ( преди 1 година )
    На де.ила всичко му е смешно, особено като нищо не разбира
  • #29
    2 rate up comment 0 rate down comment
    ogog ( преди 2 години )
    еее аз само да кажа , едно време в ХТИ, имаше лабораторни, та при тях "сушахме" различни с разтвори с етилов алкохол. Тез детонации, дето идат опасни, и механизма на водно-алкохолни р-ри можете да ги спестите на читателите, понеже не разбирате. Вие си карете Е5, Е10, от 100 години, и не гледате малките букви на колонките
  • #28
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Психо ( преди 2 години )
    Само да вметна, статията е преписана буквално в няколко сайта, така ли никой не се запита:Какъв конденз и КОЛКО се образува в един резервоар. От там логичния въпрос, колко пък ще е този поразреден спирт на дъното. Става дума за милиграми и по-малко и те ще изчезнат при първото палене и евентуално ще се появят, чак при следващо зареждане. Друг е въпроса, че до днес при 8-9% не е било опасно, а сега с ЦЯЛ 1% е опасно. Смеееех!
  • #27
    0 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    a
  • #26
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Нищо лично ( преди 2 години )
    Коце за твое сведение всичкия А -95 на бензиностанцийте е е Е-10.Но чукча писател, не читател.Имаш ли личен автомобил, дечко?
  • #25
    6 rate up comment 1 rate down comment
    коце ( преди 2 години )
    коце много си *** коце.земи научи друг язьик освен руския...
  • #24
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Конструктивно са си същите двигатели, но там просто са старите модели с метални колектори, защото горивото е с повече склонност да детонира непредвидено и е 40% от общата смес.
  • #23
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Защото са ***, които не разбират от качествени седани. Виждам такива Короли и те изглеждат по-нови от много по-нови модели, например от една Дачия Логан на 10 и повече години по-малка възраст, както и от Аудита с 10 години по-нови.
  • #22
    4 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Искам сложилите минуси на коментарите за Корола да обяснят защо ги налепиха?