IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Опасен ли е за вашата кола новият бензин Е10?

Вижте всички модели, при които новият горивен стандарт създава проблеми. Някои са масови в България

От 2022 година навсякъде в Европа досегашният бензин А95-Е5 трябва да бъде заменен от Е10. Този код се отнася до съдържанието на т. нар. биоетанол в горивото - твърдението на Европейската комисия е, че добавянето му понижава съществено парниковите емисии. Има само два проблема: първо, по-голямото количество биоетанол в горивото отнема от мощността на автомобила; и второ, немалко коли, особено от по-старите, не са пригодени за него. Последното е особено сериозен фактор за пазари като българския, където над половината коли по пътищата са на възраст над 20 години.
    
        
биоетанол, е10 бензин
     
        
Някои европейски страни ще скочат директно от Е5 към Е10. Други, като България например, увеличават количеството биоетанол постепенно - то беше 8% през 2018, след това се увеличи на 9%. Още тогава обаче представители на петролната асоциация призоваха да не се добавя повече етанол. Високото му съдържание увеличава короцията в двигателите, особено при по-старите коли, заяви тогава членът на управителния съвет на асоциацията Камелия Славейкова.

Заради по-ниското енергийно съдържание горивото с повече етанол на практика намалява мощността на автомобила - особено осезаемо при по-студено време, твърди д-р Дан Кларк, експерт по горивата. Когато температурите са ниски, влагата от въздуха кондензира, щом влезе в контакт с нагорещени повърхности. Това се случва и в резервоара на автомобила. За разлика от бензина обаче, етанолът охотно се смесва с вода и образува един етанолово-воден слой на дъното на резервоара. Горивната помпа засмуква от тази смес и я впръсква директно в цилиндрите, където се стига до опасни детонации. По-съвременните двигатели са предвидени да издържат на подобни натоварвания, но много от старите не са.

За колите с такива агрегати се препоръчва да останат на досегашния Е5. Той ще продължи да се продава, но само под формата на най-скъпия супер (A98 и А100). Но това решение, което работи за богатите колекционери на класически автомобили, не е много подходящо за хората, които карат 20-годишни автомобили от бюджетни съображения.


Всички модели, за които не се препоръчва Е10 (ГАЛЕРИЯ):

 

 

 

 

0 от 500
  • #28
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Психо ( преди 1 ден )
    Само да вметна, статията е преписана буквално в няколко сайта, така ли никой не се запита:Какъв конденз и КОЛКО се образува в един резервоар. От там логичния въпрос, колко пък ще е този поразреден спирт на дъното. Става дума за милиграми и по-малко и те ще изчезнат при първото палене и евентуално ще се появят, чак при следващо зареждане. Друг е въпроса, че до днес при 8-9% не е било опасно, а сега с ЦЯЛ 1% е опасно. Смеееех!
  • #27
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 дни )
    a
  • #26
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Нищо лично ( преди 5 дни )
    Коце за твое сведение всичкия А -95 на бензиностанцийте е е Е-10.Но чукча писател, не читател.Имаш ли личен автомобил, дечко?
  • #25
    2 rate up comment 0 rate down comment
    коце ( преди 1 седмица )
    коце много си *** коце.земи научи друг язьик освен руския...
  • #24
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Конструктивно са си същите двигатели, но там просто са старите модели с метални колектори, защото горивото е с повече склонност да детонира непредвидено и е 40% от общата смес.
  • #23
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Защото са джендъри, които не разбират от качествени седани. Виждам такива Короли и те изглеждат по-нови от много по-нови модели, например от една Дачия Логан на 10 и повече години по-малка възраст, както и от Аудита с 10 години по-нови.
  • #22
    3 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Искам сложилите минуси на коментарите за Корола да обяснят защо ги налепиха?
  • #21
    7 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    И на мен ми харесва Корола седана от 2001-2006, има стилни линии и често като я видя я мисля за по-луксозна кола.
  • #20
    5 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Корола седан от 2001-2006 е по-хубава от хечбека, с хармонични линии и все още изглежда добре, за разлика от повечето коли от онова време, например грозната Бора.
  • #19
    9 rate up comment 0 rate down comment
    до 14 ( преди 2 седмици )
    Бразилия налага етанола като основно гориво от трийсет години. И не е същият мотор - двигателите за бразилския пазар са специално пригодени за етанол, с различни цилиндрови глави, бутала и пр.