IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Опасен ли е за вашата кола бензин Е10?

Вижте всички модели, при които новият горивен стандарт създава проблеми. Някои са масови в България

От 2022 година вече навсякъде в Европа досегашният бензин А95-Е5 трябва да бъде заменен от Е10. В повечето държави от съюза, включително и в България, това отдавна е факт, но много хора все още не са наясно с характера на промяната.

Кодът Е10 се отнася до съдържанието на т. нар. биоетанол в горивото - твърдението на Европейската комисия е, че добавянето му понижава съществено парниковите емисии. Има само два проблема: първо, по-голямото количество биоетанол в горивото отнема от мощността на автомобила; и второ, немалко коли, особено от по-старите, не са пригодени за него. Последното е особено сериозен фактор за пазари като българския, където над половината коли по пътищата са на възраст над 20 години.

    
        
биоетанол, е10 бензин
     
        
Някои европейски страни скачат директно от Е5 към Е10. Други, като България например, увеличават количеството биоетанол постепенно - то беше 8% през 2018, след това се увеличи на 9%. Още тогава обаче представители на петролната асоциация призоваха да не се добавя повече етанол. Високото му съдържание увеличава корозията в двигателите, особено при по-старите коли, заяви тогава членът на управителния съвет на асоциацията Камелия Славейкова.

Заради по-ниското енергийно съдържание горивото с повече етанол на практика намалява мощността на автомобила - особено осезаемо при по-студено време, твърди д-р Дан Кларк, експерт по горивата. Когато температурите са ниски, влагата от въздуха кондензира, щом влезе в контакт с нагорещени повърхности. Това се случва и в резервоара на автомобила. За разлика от бензина обаче, етанолът охотно се смесва с вода и образува един етанолово-воден слой на дъното на резервоара. Горивната помпа засмуква от тази смес и я впръсква директно в цилиндрите, където се стига до опасни детонации. По-съвременните двигатели са предвидени да издържат на подобни натоварвания, но много от старите не са.

За колите с такива агрегати се препоръчва да останат на досегашния Е5. Той ще продължи да се продава, но само под формата на най-скъпия супер (A98 и А100). Но това решение, което работи за богатите колекционери на класически автомобили, не е много подходящо за хората, които карат 20-годишни автомобили от бюджетни съображения.


Всички модели, за които не се препоръчва Е10 (ГАЛЕРИЯ):

 

 

 

 

0 от 500
  • #11
    13 rate up comment 2 rate down comment
    Fury ( преди 1 година )
    Ами не знам, но на времето в Ладите и Москвичите зимно време наливахме по 1 литър чист спирт (етанол) на един резервоар за да се елеменира кондензата и си вървяха много хубаво. В Бразилия всичките фолксвагени си карат с етанол/бензинова смес.
  • #10
    20 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Е браво, значи мога да си купя Корола седан от 2001-2006, която може да удари и милион километри, а тези с Гоуфовете от същите години ще трябва да ги хвърлят?
  • #9
    3 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Азия пак рулира спрямо Америка и Европа!
  • #8
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    7-ми, прав си, пропуснах Мексико, Канада не занам дали и колко произвеждат. Но идеята е, че американските находища (повечето) са запечатани и голяма част е внос. Тръмп, ако не се лъжа разреши добив, и то не от всички в мексиканския залив.
  • #7
    7 rate up comment 4 rate down comment
    До 4 ( преди 1 година )
    Аз малко а ти много си се заблудил Венецуела има под 700 хил барела дневно производство а САЩ има над 15 пъти повече. От Ирак и ОАЕ (от Иран абсурд) и да внасят то не е без пари и над 50% от вноса им на петрол е от Канада а на второ място от Мексико
  • #6
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Е10- е с по-сух прсото, има по-голямо (10%) съдържание на спирт (биоетанол). Нормалния 95 е (Е5 е 5%). Колите от последните 5-8г, всички го понасят. По старите не, и не трябва да се зареждат с него, освен ако не се слагат добавки. С Е10 разхода се вдига с 5-10%, но в някои държави донякъде се компенсира с цената икакто са писали - за сметка на мощност. Отвъд океана, където октаните са под 90 дори, изобщо няма какво да се коментират.
  • #5
    15 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Интересно... В България от години няма истински 95, т.е Е5, навсякъде е заменен с Е10.
  • #4
    12 rate up comment 17 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    3-ти, малко си се заблудил. американците не използват собсвените си находища, Като една пиавица, първо ще пресушат където, каквото могат. Внасят .. предимно от Венецуела (затова се опитаха да махнат Мадуро). Смучат и от Иран/Ирак и ОАЕ, но не съм убен, че пътува с кораби до Америка, най-малкото го продават в Европа и силно верятно е да купват руски през Аляска/Камчатка. Все пак са има няма 100км а не 10к от арабите
  • #3
    16 rate up comment 5 rate down comment
    До 2 ( преди 1 година )
    Американците си добиват повечето петрол а ЕС внасяме за стотици милиарди от ОПЕК и Русия но дори в САЩ пикапите се карат главно в щатите износители на петрол като Тексас докато в Калифорния номер 1 и 2 най-продавани тази година са Тесла У и 3 а в топ 5 няма пикап
  • #2
    28 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Американците си карат с Джуганите децата на училище, а ние ще караме миксери с измислено горива! Не, не ЩА тая Европа! Бактисах!