Най-успешната европейска автомобилна марка в последните години всъщност е родена... в Русия. В средата на 90-те френският президент Жак Ширак отвежда делегация от индустриалци на посещение там по покана на Елцин. В делегацията е и шефът на Renault Луи Швайцер, който забелязва, че допотопните лади по 6,000 долара се продават като топъл хляб, докато двойно по-скъпите модели на Renault си стоят по шоурумите. Оттам се ражда идеята за Dacia Logan: бюджетен автомобил, но с доказани във времето технологии на Renault, с минимални разходи за разработване и добра печалба въпреки рекордно ниската цена. Отначало се планира Logan да се продава на "бедняците" в Източна Европа. Но интересът на Запад се оказва толкова голям, че Logan става общоевропейски модел. Renault придобива Dacia, а четвърт век по-късно дъщерната й румънска марка има най-големия ръст в Европа за последното десетилетие и по-висок марж на печалбата не само от собствената си компания-майка, но и от имена като Mercedes и BMW. Можеше ли обаче този успех днес да е съсредоточен не в Питещ, а в Пловдив? Нека си припомним паралелно историята на двете балкански начинания на Renault.
Dacia срещу Bulgarrenault - паралелната история (ГАЛЕРИЯ):
Въпросът в заглавието не е съвсем коректен: всъщност не става дума защо Dacia не се прави в България, а по-скоро защо бюджетният проект на французите не се нарича днес Bulgarrenault. В крайна сметка френският гигант първо бе установил отношения с българския промишлен комплекс при Живков, и чак после - с Чаушеску в Румъния. Нека си припомним паралелната история на Dacia и Bulgarrenault, и да видим защо едното източно начинание на французите се превърна в машина за пари и маркетингов феномен, а другото - във все по-блед спомен.
НА СНИМКАТА: Рекламен кадър на Булгаррено 8


10