IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо Dacia е румънска, а не българска?

Първото балканско партньорство на Renault бе в Пловдив, а не в Питещ. Какво се обърка?

Най-успешната европейска автомобилна марка в последните години всъщност е родена... в Русия. В средата на 90-те френският президент Жак Ширак отвежда делегация от индустриалци на посещение там по покана на Елцин. В делегацията е и шефът на Renault Луи Швайцер, който забелязва, че допотопните лади по 6,000 долара се продават като топъл хляб, докато двойно по-скъпите модели на Renault си стоят по шоурумите. Оттам се ражда идеята за Dacia Logan: бюджетен автомобил, но с доказани във времето технологии на Renault, с минимални разходи за разработване и добра печалба въпреки рекордно ниската цена. Отначало се планира Logan да се продава на "бедняците" в Източна Европа. Но интересът на Запад се оказва толкова голям, че Logan става общоевропейски модел. Renault придобива Dacia, а четвърт век по-късно дъщерната й румънска марка има най-големия ръст в Европа за последното десетилетие и по-висок марж на печалбата не само от собствената си компания-майка, но и от имена като Mercedes и BMW. Можеше ли обаче този успех днес да е съсредоточен не в Питещ, а в Пловдив? Нека си припомним паралелно историята на двете балкански начинания на Renault. 
   
   
Dacia срещу Bulgarrenault - паралелната история (ГАЛЕРИЯ):


  
     

0 от 500
  • #6
    8 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Истината за провала на проекта е в това,че на нас ни се е усладило печалбата във валута от продажбите особено на външните пазари в Африка,но всъщност е трябвало да плащаме 1500 долара на французите за комплектите. Нашите след проучване са искали да произвеждат и двигателите тука,което е доста скъпо,но подписания договор не го позволява това,та това е и началото на проблема за разваляне на договора. Отделно към това се прибавя и доста изгодните договори със страни от 3 свят за износ на оръжие.
  • #5
    24 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Прав си, #4: тежката ръка на (тогавашния) Съюз държеше в хватка и ГДР, и Полша, и Чехословакия, и Румъния, и Югославия, но те успяваха да направят (някакви) коли, а ние не. Второ, Унгария по соц. време не произвеждаше леки коли, но веднага "след 10-ти" успяха да се организират в това отношение (че и до днес все някой ги намира за подходяща страна за производство). Излиза, че само ние не можем да привлечем никого (Алеко, Метро и Баховица само потвърждават това), та кой точно е кривият - Брежнев?
  • #4
    27 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    В БГ много обичаме да си оправаваме провалите с тия или ония. СеСеРето било виновно тогава, както сега за всичко е виновен Европейския съюз. А ние бели и добри и талантливи, че и работливи. Ни лук яли, ни мирисали.
  • #3
    11 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    "вИдели", извинете за автокоректа...
  • #2
    36 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Както обикновено, руснаците водели какво правят другите, "сетили" се и те, а на другите забранили... Което не пречи в България упорито да се повтаря версията на ДС - никой не ни се е бъркал, просто сме били ***, единият завиждал на другия, дрън-дрън. Истината е, че проектът е бил отлично обмислен, особено с Булгаралпин като инструмент за изграждане на реноме
  • #1
    9 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    След като имат голям марж значи са с доста раздути цени, някои от новите им, високи цени и наистина евтино направени.