Най-успешната европейска автомобилна марка в последните години всъщност е родена... в Русия. В средата на 90-те френският президент Жак Ширак отвежда делегация от индустриалци на посещение там по покана на Елцин. В делегацията е и шефът на Renault Луи Швайцер, който забелязва, че допотопните лади по 6,000 долара се продават като топъл хляб, докато двойно по-скъпите модели на Renault си стоят по шоурумите. Оттам се ражда идеята за Dacia Logan: бюджетен автомобил, но с доказани във времето технологии на Renault, с минимални разходи за разработване и добра печалба въпреки рекордно ниската цена. Отначало се планира Logan да се продава на "бедняците" в Източна Европа. Но интересът на Запад се оказва толкова голям, че Logan става общоевропейски модел. Renault придобива Dacia, а четвърт век по-късно дъщерната й румънска марка има най-големия ръст в Европа за последното десетилетие и по-висок марж на печалбата не само от собствената си компания-майка, но и от имена като Mercedes и BMW. Можеше ли обаче този успех днес да е съсредоточен не в Питещ, а в Пловдив? Нека си припомним паралелно историята на двете балкански начинания на Renault.
Dacia срещу Bulgarrenault - паралелната история (ГАЛЕРИЯ):
През 1969 най-после се сбъдва мечтата на Никулае Чаушеску - в Миовени започва да се прави Renault 12 под името Dacia 1300. Първоначално румънските части са около 30%, но към края на 70-те години са вече почти 100%. За разлика от Bulgarrenault, чието качество получава само хвалби, румънското Renault не е чак дотам надеждно. Но въпреки това успехът му е огромен и Чаушеску поисква от французите да добавят и още един, по-компактен модел - явно е хвърлил около на новото Renault 5. Френската компания обаче отказва по някаква причина и затова румънците се свързват със Citroen, построяват нов завод в Крайова и започва да правят там Oltcit, базиран на Citroen Visa и GSA. Днес заводът в Крайова прави модели и двигатели за Ford.
НА СНИМКАТА: Dacia 1300 и Oltcit в салона на британски дилър


1