Най-успешната европейска автомобилна марка в последните години всъщност е родена... в Русия. В средата на 90-те френският президент Жак Ширак отвежда делегация от индустриалци на посещение там по покана на Елцин. В делегацията е и шефът на Renault Луи Швайцер, който забелязва, че допотопните лади по 6,000 долара се продават като топъл хляб, докато двойно по-скъпите модели на Renault си стоят по шоурумите. Оттам се ражда идеята за Dacia Logan: бюджетен автомобил, но с доказани във времето технологии на Renault, с минимални разходи за разработване и добра печалба въпреки рекордно ниската цена. Отначало се планира Logan да се продава на "бедняците" в Източна Европа. Но интересът на Запад се оказва толкова голям, че Logan става общоевропейски модел. Renault придобива Dacia, а четвърт век по-късно дъщерната й румънска марка има най-големия ръст в Европа за последното десетилетие и по-висок марж на печалбата не само от собствената си компания-майка, но и от имена като Mercedes и BMW. Можеше ли обаче този успех днес да е съсредоточен не в Питещ, а в Пловдив? Нека си припомним паралелно историята на двете балкански начинания на Renault.
Dacia срещу Bulgarrenault - паралелната история (ГАЛЕРИЯ):
Румънците започват да строят нова фабрика в Колибаши край Питещ (днес прекръстено на по-благозвучното Миовени). Но производствената линия за Renault 12 още не е готова. Французите предлагат вместо това 16, но то се струва твърде скъпо на Чаушеску, затова първата продукция на завода в Миовени е на старото Renault 8 - точно както и в Пловдив. Тук обаче то се нарича Dacia 1100 (от Дакия, страната на даките, смятани за предци на днешните румънци). Първата Dacia 1100 слиза от конвейера през август 1968, две години по-късно от Bulgarrenault 8.
НА СНИМКАТА: Никулае Чаушеску тества лично първата бройка от Dacia 1100


1