Най-успешната европейска автомобилна марка в последните години всъщност е родена... в Русия. В средата на 90-те френският президент Жак Ширак отвежда делегация от индустриалци на посещение там по покана на Елцин. В делегацията е и шефът на Renault Луи Швайцер, който забелязва, че допотопните лади по 6,000 долара се продават като топъл хляб, докато двойно по-скъпите модели на Renault си стоят по шоурумите. Оттам се ражда идеята за Dacia Logan: бюджетен автомобил, но с доказани във времето технологии на Renault, с минимални разходи за разработване и добра печалба въпреки рекордно ниската цена. Отначало се планира Logan да се продава на "бедняците" в Източна Европа. Но интересът на Запад се оказва толкова голям, че Logan става общоевропейски модел. Renault придобива Dacia, а четвърт век по-късно дъщерната й румънска марка има най-големия ръст в Европа за последното десетилетие и по-висок марж на печалбата не само от собствената си компания-майка, но и от имена като Mercedes и BMW. Можеше ли обаче този успех днес да е съсредоточен не в Питещ, а в Пловдив? Нека си припомним паралелно историята на двете балкански начинания на Renault.
Dacia срещу Bulgarrenault - паралелната история (ГАЛЕРИЯ):
Но идеята на българите далеч не е само да задоволяват вътрешните нужди от леки автомобили, които по онова време все още не са чак толкова големи. Идеята е колите да се изнасят срещу конвертируема валута. Над 500 бройки са експортирани в Югославия, 300 - в Австрия, и неустановено количество - към държави от арабския свят. Между другото едно от предлаганите политкоректни обяснения за внезапното спиране на Bulgarrenault бе, че французите негодували срещу този "нелегален" износ, който разглеждали като нелоялно нарушение на договора. Инженери от "Булет" обаче категорично настояват, че в това няма истина. Договорът с Renault не само позволява на българската страна да изнася автомобили, но и включва контрол на качеството от френски инженери преди износа.
НА СНИМКАТА: Bulgarrenault 8, собственост на германски колекционер


1