Най-успешната европейска автомобилна марка в последните години всъщност е родена... в Русия. В средата на 90-те френският президент Жак Ширак отвежда делегация от индустриалци на посещение там по покана на Елцин. В делегацията е и шефът на Renault Луи Швайцер, който забелязва, че допотопните лади по 6,000 долара се продават като топъл хляб, докато двойно по-скъпите модели на Renault си стоят по шоурумите. Оттам се ражда идеята за Dacia Logan: бюджетен автомобил, но с доказани във времето технологии на Renault, с минимални разходи за разработване и добра печалба въпреки рекордно ниската цена. Отначало се планира Logan да се продава на "бедняците" в Източна Европа. Но интересът на Запад се оказва толкова голям, че Logan става общоевропейски модел. Renault придобива Dacia, а четвърт век по-късно дъщерната й румънска марка има най-големия ръст в Европа за последното десетилетие и по-висок марж на печалбата не само от собствената си компания-майка, но и от имена като Mercedes и BMW. Можеше ли обаче този успех днес да е съсредоточен не в Питещ, а в Пловдив? Нека си припомним паралелно историята на двете балкански начинания на Renault.
Dacia срещу Bulgarrenault - паралелната история (ГАЛЕРИЯ):
Междувременно българското производство, започнало толкова обещаващо и при видим международен интерес, най-неочаквано... приключва през 1970. Точната причина да се загърби многомилионната инвестиция никога не е назовавана гласно. Съвременните български медии като папагали повтарят една градска легенда как Леонид Брежнев видял Bulgarrenault 10 на една изложба в Соколники и процедил, че не бивало съветските хора "да се дразнят" по този начин. Но всъщност не ни е нужна някаква предполагаема гневна реакция на Първия, за да разберем защо Москва саботира всякаква автомобилна конкуренция в Източния блок. СССР има също толкова отчаяна нужда от конвертируема валута като сателитите си в СИВ. И тъкмо започва да си я доставя по "българската схема" - като сглобява с евтин труд западни модели и ги препродава по света. Само че моделът не е Renault, а Fiat 124, прекръстен на ВАЗ, Жигули или Лада, според пазара. Българските промишлени ръководители не са единствените, отстъпили под натиска. По подобен начин са спрени амбициозни проекти за износ и на Skoda, и на Wartburg, и на FSO в Полша.


1