Mazda 6: за 23 години трите поколения на тази кола продадоха над 4 милиона екземпляра и всъщност имат основната заслуга японската компания днес да има едни от най-лоялните фенове в автомобилния свят.
ВИДЕО от теста на Mazda 6e вижте тук:
Само че последното от тези поколения вече навлизаше в тийнейджърските години, когато бе спряно миналия декември, и отдавна вече не покриваше променените изисквания на пазарите, особено на европейския. Сега най-после японците са създали негов наследник. Но за да го направят, се е наложило да отстъпят от почти всички основни точки във философията си до момента. Запознайте се с новата Mazda 6е.

Новата Mazda 6e е дълга 4.92 м (с 20 см над Tesla Model 3), широка 1.89 без огледалата и висока 1.49. Междуосието е 2895 мм
От какво точно се е отрекла Mazda ли? Преди всичко, дълги години компанията бе скептична дори и към хибридите, а какво остава за чистите електромобили, и не вярваше в смисъла от големите батерии. Освен това настояваше, че да се изпълва интериорът с огромни екрани е нелогично и развалящо удоволствието от шофирането.

Докато сега изведнъж получаваме от тях един чист електромобил с голяма батерия и с още по-голям телевизор, кацнал в средата на таблото. Но не си мислете, че японците са се отказали от логиката си. Просто в тази логика се е намесил непредсказуемият фактор на европейските политици.
|
245 к.с. максимална мощност 320 Нм максимален въртящ момент 7.8 секунди 0-100 км/ч 552 км автономен пробег |
В последните години автомобилните компании по принуда станаха доста по-гъвкави и доста по-бързо реагиращи, отколкото бяха в миналото. Но все още не могат да реагират толкова бързо, колкото могат да се извъртат около оста си политиците. Когато Mazda Европа поръча - или по-точно измоли - тази кола от японската компания-майка, ситуацията беше съвсем различна: Европа се готвеше за неминуема забрана на двигателя с вътрешно горене в близко бъдеще; между Европа и Китай имаше свободна търговия. Последното е важно, защото тази 6e всъщност се произвежда от китайския джойнт-венчър на Mazda и Changan.

От една страна, последното е улеснение, защото дава на японците достъп до най-новите електрически технологии на китайците, включително и последното поколение батерии на глобалния лидер CATL. От друга страна обаче, е усложнение заради въведените от ЕС вносни мита за електромобили.

Куриозното е обаче, че в този случай неблагоприятните условия всъщност се оказват в полза на клиента. Mazda има огромна нужда да продаде повече електромобили в Европа, за да си спести от дължимите глоби за емисии за останалата си гама. Затова японците са решили - с желязна логика - просто да приспаднат спестената глоба от цената. В резултат новата 6e е, както биха казали в Горубляне, голяма далавера. Поне в особения свят на електрическото задвижване.

Термопомпата е стандартно оборудване при 6е, което означава, че в студено време пробегът няма да намалява съществено
Предлагането на електромобили от този сегмент в Европа не е кой знае какво - всички залагат на високите и тежки SUV. Най-близкият конкурент на новата Mazda е вероятно Hyundai Ioniq 6, който в сравнимата версия със 77 кВтч батерия започва от около 113,000 лева. BMW i4, което е по-мощно, но по-малко, тръгва от 124,000 лева.
Докато тук стартовата цена, като приспаднем фиксирания екобонус, е под 81,000 лева с включен ДДС. Най-скъпата 6e - с по-голямата батерия и в ниво Takumi Plus - е 88,000 лева. За сравнение това е базовата цена на доста по-малката и несравнимо по-постна като оборудване Tesla Model 3 (в Гърция).

За някои азиатски пазари Mazda 6e предлага и с добавен бензинов мотор като удължител на пробега. В Европа получаваме само две чисто електрически версии - но много любопитно комбинирани. По-мощната от тях, с 258 конски сили, получава по-малката батерия, 69 киловатчаса, достатъчни за 480 км по WLTP тестовете. Втората версия има по-голямата батерия - 80 кВтч - но по-малко мощния двигател, 245 коня, и може да измине 552 километра с едно зареждане.

Донякъде парадоксално, малката батерия се зарежда по-бързо - до 165 киловата, докато при голямата скоростта е ограничена на 90 киловата. Разликата е, че първата е литий-желязо-фосфатна, а втората - класическа литиево-йонна, с катод от никел, манган и кобалт. Зареждането от 30 до 80 процента - най-важният показател на дълъг път според Mazda - отнема 15 минути в първия случай, и 35 минути във втория. И двата варианта са със синхронен електромотор и едностепенна трансмисия.

За съжаление не можем да потвърдим категорично разхода в реални условия, защото нашият тест в околностите на Леверкузен почти никъде не ни позволи да вдигнем над 90 км/ч. В такива условия, тоест при основно градски цикъл, тези 550 км ни се струват съвсем постижими. Всъщност, ако се вярва на Mazda, в града версията Long Range може да измине почти 700 километра. 6e има отлична аеродинамика, увенчана от подвижния заден спойлер, който автоматично се задейства при скорости над 90 км/ч.

В добавка японците подготвят собствена електронна платформа за зареждане, която да улеснява максимално живота на собствениците, но за нея ще говорим, когато стане факт.
Честно казано, разликата между двата електромотора не е кой знае колко съществена. Единият ви дава 7.6 секунди от 0 до 100 км/ч, другият - 7.8. Но и в двата варианта тази кола има много добро ускорение от място и при изпреварване, и е доста приятна за каране. Максималната скорост е 175 км/ч - показател, с който вече трябва да свикваме в електрическата ера.

Пътното поведение е учудващо добро, макар че намерихме волана нетипично лек като за Mazda. Теглото на батерията - цели 480 килограма - до голяма степен се компенсира от много ниския център на тежестта. Окачването, с макферсони отпред и многозвенно отзад, се справя отлично с резки смени на посоката. Спирачките са безукорни.

За дизайна никога няма две абсолютно еднакви мнения, естествено. Но мисля, ще се съгласите, че тази кола изглежда ефектно и привлича погледите. Нейните дизайнери казват, че тя въплъщава японската концепция "ма" - да видиш красотата в празното пространство.
Естествено, тази почти петметрова кола не е точно празно пространство. Но е изчистена и без нищо излишно. Харесва ни скосената линия на задния капак.

Още една от големите промени, която може и да не забележите веднага, е, че новата шестица вече не е седан. Това е хечбек с пет врати, в който товарното и пътническото пространство са свързани. Практично решение, което ви дава 466 литра багажник в стандартния вид, и почти 1100 литра, ако сгънете задните облегалки.

В добавка получавате и 72 литра багажно пространство под предния капак - така нареченият frunk. А също и доста повече място вътре. Новата 6e е с по 5 см по-дълга и по-широка, и с 4 см по-висока от досегашната "шестица". Междуосието е с 6.5 см по-голямо. Резултатът от това е много комфортна задна седалка, на която и по-високи хора ще се чувстват добре.

Като казахме, че цена от 81,000 лева е голяма далавера, имахме предвид чисто електрическия сегмент, разбира се. Но също и какво получавате в замяна на парите си.
Технологичните екстри, които предлага тази кола, са почти без конкуренция в Европа. Имате гласово управление, което разбира - или по-скоро ще разбира - 9 европейски езика. Все още не е готово, защото това, което караме, е предпроизводствена версия.

Имате елегантен салон от естествени материали, които се усещат много качествени при допир. Имате панорамен покрив с електрическа щора. Имате също опция за дигитален ключ на смартфона, който можете да споделите с до трима приятели.
Имате и, както стана дума, огромен 14.6-инчов дисплей за мултимедията, дигитален приборен панел, head-up дисплей. А също и аудиосистема от Sony с 14 говорителя, включително един в подглавника, който ви позволява да говорите по телефона, без да смущавате останалите пътници.

Head-Up дисплеят може да се настройва в три режима - класически, минимален и по ваш избор. Освен това има специален режим за сняг, в който числата се показват върху син фон.
Имате гласов асистент, който на моменти е даже твърде интелигентен. Преди малко, когато му казах "включи радиото", той ми пусна песента "Включи радиото" на Реба Макинтайър. Добър вкус.

Накрая имате и управление с жестове, но не толкова недодялано, колкото беше при някои премиум марки в миналото. Пръст, поставен пред устните, ще заглуши музиката и говора на навигацията. Този и още осем жеста позволяват да управлявате всички основни функции по доста интуитивен начин.

Глезотиите не свършват с това. Новата 6е дава също пълноценен климатроник с три зони, с отделен сензорен дисплей за пътниците отзад, от който могат да управляват не само климатика и щората на панорамния покрив, но и да местят пътническата седалка отпред, за да си направят повече място.
Включено е също амбиентно осветление с 64 възможни цвята, което дори може да пулсира в тон с музиката. Но, за щастие, може и да не пулсира.

Накратко, тази 6e е най-необичайната Mazda от много години насам. Но също така е елегентна, приятна за каране, впечатляващо комфортна и технологична. И, на всичкото отгоре, по стечение на обстоятелствата, може да се купи под реалната й пазарна цена. Кой да си помисли, че и от политиците може да има полза? Макар и неволна.
Още снимки на новата Mazda 6e вижте в ГАЛЕРИЯТА:


8