СХ-80 e вероятно най-нетърпеливо чаканата Mazda в България в цялата история на марката. Не защото това е най-големият и най-луксозен автомобил, предлаган някога от японците в Европа. А защото този модел се ползва с одобрението на данъчните власти.
ВИДЕО от теста на Mazda CX-80 вижте тук:
СХ-80 е на същата платформа като познатата ни СХ-60, но е с 25 сантиметра по-дълга - и с почти половин метър по-голяма от СХ-5. Междуосието тук е с една педя повече, отколкото при Mercedes GLE.
Общата дължина на CX-80 е пет метра без пет милиметра. Разстоянието между двете оси е 3.20, височината - 1.71, с два пръста повече от CX-60.
С дължина 4.995 метра, CX-80 е най-големият японски SUV на европейския пазар, със 7 см по-дълъг от актуалната Toyota Land Cruiser и с цели 27 см по-голямо междуосие
Смисълът на всички тези числа е, че японците са успели да вместят тук трети ред седалки - и съответно да класират СХ-80 за данъчен кредит в България.
Данъчният кредит означава, че този автомобил може да се купи за малко над 91,000 лева в дизеловия, и за под 93,000 лева в плъг-ин хибридния вариант. Което е почти идентично с цената на хибридната Тoyota RAV4 в ниво Style - само че тойотата е с 40 сантиметра по-къса. Толкова струва и хибридът на Nissan X-Trail - също доста по-малък. А плъг-ин хибридът на Honda CR-V започва от 120,000 лева. Всъщност тази Mazda е на практика без преки конкуренти на българския пазар. Ако искате нещо с тези размери и с подобно задвижване, трябва да се насочите към премиум сегмента, и към модели като споменатия Mercedes GLE - само че той е с около 65 хилядарки по-скъп.
За Европа Mazda предлага избор от две задвижвания. Едното е плъг-ин хибрид, който комбинира 2.5-литров бензинов двигател с електромотор и почти 18-киловатчасова батерия. Резултатът от този съюз е комбинирана мощност от 327 конски сили, и до 60 километра пробег само на ток.
254 к. с. максимална мощност 550 Нм максимален въртящ момент 219 км/м максимална скорост 8.4 секунди 0-100 км/ч |
В нашата тестова кола обаче под капака се крие може би най-любопитното технологично решение на пазара в последните години. Докато всички останали търсеха начини да избягат от дизела и да намаляват работните обеми, Mazda направи точно обратното: създаде изцяло нов дизелов двигател... с увеличен работен обем.
Този двигател е редови, с шест цилиндъра и с работен обем от 3.3 литра, което го прави един от най-големите дизели на европейския пазар за леки автомобили. Добавената мека хибридна система се грижи да намали емисиите, най-вече в градски условия. Но и без нея този агрегат е смайващо ефикасен.
За да бъде екологичен един двигател с вътрешно горене, той трябва да изгаря колкото може по-ефективно горивната си смес. Проблемът с дизеловото гориво обаче е, че то е мъчно възпламенимо. От Mazda са решили този проблем със система, която се нарича DCPCI (Distribution Controlled Partially Premixed Compression Ignition). И всъщност е дори по-сложна, отколкото звучи.
Логиката на японците е желязна: по-големият обем, който работи при по-ниско натоварване, е значително по-икономичен от двигателя с малък обем, на когото се налага да работи при все по-високо натоварване. И, между другото, ще има доста по-дълъг живот от него.
При нашия Skyactive D степента на сгъстяване е необикновено ниска за дизел, което драстично понижава отделяните азотни съединения и сажди. Но това е само основата, върху която инженерите на Mazda са изградили един от най-интересните двигатели на пазара в момента.
Това включва изцяло нова форма на горивната камера, като двойно яйце, и една собствена, оригинална система на Mazda за петстепенно впръскване на горивото. Резултатът от всичко това е, че още преди две години този двигател покриваше безмилостните стандарти на Евро 7, които още не са влезли в сила.
В CX-80 дизеловият мотор развива 254 конски сили максимална мощност, и впечатляващите 550 Нютонметра въртящ момент. Докато повечето японски конкуренти разчитат на вариаторни трансмисии, а европейските - на автомати с двоен съединител, инженерите на Mazda са отхвърлили тези по-евтини решения като недостатъчно добри. И вместо това са предпочели класически 8-степенен автоматик с многодисков съединител - само че усъвършенстван така, че преобразувателят на въртящия момент да е по-малко натоварен. Тази трансмисия още повече подобрява икономията при магистрални скорости.
От Mazda обещават малко над 5 литра на сто среден разход за този двигател, което е абсолютно постижимо - ако сте Майка Тереза. В нашия случай, в икономичен режим на шофиране, постигнахме около 6-6.4 на сто, а при максимално натискане, с включени неща като отопление на седалките, успяхме да го увеличим максимум до 8.2 литра на 100 км.
Осем на сто максимален разход е много добро постижение за една машина с подобна височина, и с малко над два тона тегло. Всъщност CX-80 е най-тежката кола, продавана някога от Mazda в Европа. Но за наша изненада това ни най-малко не се усеща на пътя.
Повечето компании, когато правят толкова големи автомобили, по някаква причина се чувстват задължени да ги направят максимално комфортни и меки. От Mazda са устояли на това изкушение, слава Богу, и тук не се чувствате като капитан на шлеп.
Окачването, което е с двойна вилка отпред и независимо многозвенно отзад - идеалната комбинация - е достатъчно твърдо, за да ви дава винаги идеален контакт с пътя, но не толкова твърдо, че да разбива бъбречни камъни.
Воланът е директен, а задвижването е на четирите колела, но с акцент върху задните, което прави тази грамада неочаквано забавна за каране. За това помага и относително умереният максимален просвет - едва 16.5 см. CX-80 определено не е създадена с мисъл за тежък офроуд - това е комфортна семейна кола за асфалтови пътища, в която пълното предаване е за повече сигурност, а не за приключения.
Допреди няколко години сравнения между Mazda и премиум марки като Мercedes щяха да ни се сторят абсурдни. Но японците изкачиха доста стъпала оттогава, което особено личи от интериора тук: елегантен, изчистен, с първокласни материали.
Това е и най-високотехнологичният автомобил на Mazda в момента, който разполага с всевъзможни системи, за да ви улеснява живота.
Още със сядането камерата на таблото разпознава лицето ви и може да настрои автоматично седалка, волан и огледала така, че да са ви максимално удобни.
Вторият ред седалки може да се плъзга с 12 см напред и назад, а облегалките се накланят от 15 до 33 градуса наклон, така че човек може и да си подремне
Самите седалки са безукорни откъм комфорт - убедихме се след 6 часа непрекъснато шофиране. Това не важи единствено за третия ред, който е предвиден главно за деца. Но пък им дава собствени USB-C портове.
Дори и стартовото ниво на оборудване - Еxclusive Line - е разточително. Включва 20-цолови лети джанти, LED светлини с измиване, релси на покрива, кожен волан, автоматичен климатик с три зони, хедъп дисплей, подлакътник. Воланът и предните седалки имат подгряване. Предното стъкло е с функция за размразяване. Ползването на Android Auto и Apple CarPlay е безжично и без всякакви усложнения.
Товарното пространство е 258 литра, ако използвате третия ред седалки, и внушителните 687 литра, ако ги сгънете
Получавате и всички съвременни електронни асистенти и системи за безопасност - с опция да изключите досадните им звукови предупреждения с едно натискане на бутон. Камерите за 360-градусов обзор около автомобила ви дават възможност да виждате и през предния капак - полезно, когато трябва да прегазите някоя дълбока локва например.
Следващият голям плюс на тази кола е консервативният подход към мултимедията. Повечето конкуренти в наши дни просто монтират един огромен сензорен дисплей - колкото по-голям, толкова по-добре - спестяват от бутонии ви оставят да се оправяте както можете.
В Mazda случаят не е такъв. Тук имате дисплей, който е умерено голям и не е сензорен. Вместо да шарите с пръсти по него, което не само не е удобно, но и не е особено безопасно, имате възможно най-добрия уред за управление на информационната система.
Роторният контролер е най-безопасният начин за управление на мултимедия на пазара в момента
Този въртящ се контролер дава лесен достъп до всички функции, без да отделяте за дълго очи от пътя. За важните неща си има и физически бутони - при това бутони, старателно калибрирани така, че да изискват абсолютно еднаква сила на натиск. Дори и в Rolls-Royce не са чак такива педанти.
По-горните нива на оборудване добавят неща като салон от първокласна естествена кожа, вентилация на седалките, аудиосистема от Bose, панорамен отварящ се покрив. Можете също да замените втория ред седалки с две отделни, комфортни кресла.
Но всички тези неща съществуват и в ценовите листи на конкурентите. Друго нещо кара Mazda CX-80 да изпъква. В днешния автомобилен свят, все повече загрижен за печалби и маржове, това е кола, разработена под диктовката на инженерите, а не на счетоводителите. Малко старомоден подход наистина. Но се радваме, че поне тук е оцелял.
Още снимки и факти за Mazda CX-80 вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Редовият шестцилиндров дизелов мотор при CX-80 е с работен обем 3,283 куб. см, с 24 клапана и степен на сгъстяване 15.2. Максималната му мощност е 254 конски сили при 3750 оборота в минута. Комбиниран е с 8-степенна автоматична трансмисия Skyactive Drive, собствена разработка на Mazda.