IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Новата Mazda 6e: Изненадващо луксозна, неочаквано евтина

Наследникът на класическата "шестица" е най-необикновената кола на японците от доста време насам

Mazda 6: за 23 години трите поколения на тази кола продадоха над 4 милиона екземпляра и всъщност имат основната заслуга японската компания днес да има едни от най-лоялните фенове в автомобилния свят. 
    
    
ВИДЕО от теста на Mazda 6e вижте тук:

  
            
Само че последното от тези поколения вече навлизаше в тийнейджърските години, когато бе спряно миналия декември, и отдавна вече не покриваше променените изисквания на пазарите, особено на европейския. Сега най-после японците са създали негов наследник. Но за да го направят, се е наложило да отстъпят от почти всички основни точки във философията си до момента. Запознайте се с новата Mazda 6е. 
   
    
Mazda 6e, 2025, тест драйв
Новата Mazda 6e е дълга 4.92 м (с 20 см над Tesla Model 3), широка 1.89 без огледалата и висока 1.49. Междуосието е 2895 мм
    
         
От какво точно се е отрекла Mazda ли? Преди всичко, дълги години компанията бе скептична дори и към хибридите, а какво остава за чистите електромобили, и не вярваше в смисъла от големите батерии. Освен това настояваше, че да се изпълва интериорът с огромни екрани е нелогично и развалящо удоволствието от шофирането. 
   
    
Mazda 6e, 2025, тест драйв
  
             
Докато сега изведнъж получаваме от тях един чист електромобил с голяма батерия и с още по-голям телевизор, кацнал в средата на таблото. Но не си мислете, че японците са се отказали от логиката си. Просто в тази логика се е намесил непредсказуемият фактор на европейските политици. 
   

Mazda 6e Long Range

245 к.с. максимална мощност

320 Нм максимален въртящ момент

7.8 секунди 0-100 км/ч

552 км автономен пробег

В последните години автомобилните компании по принуда станаха доста по-гъвкави и доста по-бързо реагиращи, отколкото бяха в миналото. Но все още не могат да реагират толкова бързо, колкото могат да се извъртат около оста си политиците. Когато Mazda Европа поръча - или по-точно измоли - тази кола от японската компания-майка, ситуацията беше съвсем различна: Европа се готвеше за неминуема забрана на двигателя с вътрешно горене в близко бъдеще; между Европа и Китай имаше свободна търговия. Последното е важно, защото тази 6e всъщност се произвежда от китайския джойнт-венчър на Mazda и Changan.
   
    
Mazda 6e, 2025, тест драйв
   
             
От една страна, последното е улеснение, защото дава на японците достъп до най-новите електрически технологии на китайците, включително и последното поколение батерии на глобалния лидер CATL. От друга страна обаче, е усложнение заради въведените от ЕС вносни мита за електромобили. 
  
     
Mazda 6e, 2025, тест драйв
  
        
Куриозното е обаче, че в този случай неблагоприятните условия всъщност се оказват в полза на клиента. Mazda има огромна нужда да продаде повече електромобили в Европа, за да си спести от дължимите глоби за емисии за останалата си гама. Затова японците са решили - с желязна логика - просто да приспаднат спестената глоба от цената. В резултат новата 6e е, както биха казали в Горубляне, голяма далавера. Поне в особения свят на електрическото задвижване. 
   
    
Mazda 6e, 2025, тест драйв
Термопомпата е стандартно оборудване при 6е, което означава, че в студено време пробегът няма да намалява съществено
  
            
Предлагането на електромобили от този сегмент в Европа не е кой знае какво - всички залагат на високите и тежки SUV. Най-близкият конкурент на новата Mazda е вероятно Hyundai Ioniq 6, който в сравнимата версия със 77 кВтч батерия започва от около 113,000 лева. BMW i4, което е по-мощно, но по-малко, тръгва от 124,000 лева. 

Докато тук стартовата цена, като приспаднем фиксирания екобонус, е под 81,000 лева с включен ДДС. Най-скъпата 6e - с по-голямата батерия и в ниво Takumi Plus - е 88,000 лева. За сравнение това е базовата цена на доста по-малката и несравнимо по-постна като оборудване Tesla Model 3 (в Гърция). 
   
    
Mazda 6e, 2025, тест драйв

 

За някои азиатски пазари Mazda 6e предлага и с добавен бензинов мотор като удължител на пробега. В Европа получаваме само две чисто електрически версии - но много любопитно комбинирани. По-мощната от тях, с 258 конски сили, получава по-малката батерия, 69 киловатчаса, достатъчни за 480 км по WLTP тестовете. Втората версия има по-голямата батерия - 80 кВтч - но по-малко мощния двигател, 245 коня, и може да измине 552 километра с едно зареждане. 
   
       
Mazda 6e, 2025, тест драйв
   
    
Донякъде парадоксално, малката батерия се зарежда по-бързо - до 165 киловата, докато при голямата скоростта е ограничена на 90 киловата. Разликата е, че първата е литий-желязо-фосфатна, а втората - класическа литиево-йонна, с катод от никел, манган и кобалт. Зареждането от 30 до 80 процента - най-важният показател на дълъг път според Mazda - отнема 15 минути в първия случай, и 35 минути във втория. И двата варианта са със синхронен електромотор и едностепенна трансмисия. 
   
   
Mazda 6e, 2025, тест драйв
   
          
За съжаление не можем да потвърдим категорично разхода в реални условия, защото нашият тест в околностите на Леверкузен почти никъде не ни позволи да вдигнем над 90 км/ч. В такива условия, тоест при основно градски цикъл, тези 550 км ни се струват съвсем постижими. Всъщност, ако се вярва на Mazda, в града версията Long Range може да измине почти 700 километра. 6e има отлична аеродинамика, увенчана от подвижния заден спойлер, който автоматично се задейства при скорости над 90 км/ч. 
   
      
Mazda 6e, 2025, тест драйв
   
       
В добавка японците подготвят собствена електронна платформа за зареждане, която да улеснява максимално живота на собствениците, но за нея ще говорим, когато стане факт. 

Честно казано, разликата между двата електромотора не е кой знае колко съществена. Единият ви дава 7.6 секунди от 0 до 100 км/ч, другият - 7.8. Но и в двата варианта тази кола има много добро ускорение от място и при изпреварване, и е доста приятна за каране. Максималната скорост е 175 км/ч - показател, с който вече трябва да свикваме в електрическата ера. 
   
    
Mazda 6e, 2025, тест драйв
   
       
Пътното поведение е учудващо добро, макар че намерихме волана нетипично лек като за Mazda. Теглото на батерията - цели 480 килограма - до голяма степен се компенсира от много ниския център на тежестта. Окачването, с макферсони отпред и многозвенно отзад, се справя отлично с резки смени на посоката. Спирачките са безукорни. 
   
     
Mazda 6e, 2025, тест драйв
   
       
За дизайна никога няма две абсолютно еднакви мнения, естествено. Но мисля, ще се съгласите, че тази кола изглежда ефектно и привлича погледите. Нейните дизайнери казват, че тя въплъщава японската концепция "ма" - да видиш красотата в празното пространство. 

Естествено, тази почти петметрова кола не е точно празно пространство. Но е изчистена и без нищо излишно. Харесва ни скосената линия на задния капак. 
  
    
Mazda 6e, 2025, тест драйв
  
           
Още една от големите промени, която може и да не забележите веднага, е, че новата шестица вече не е седан. Това е хечбек с пет врати, в който товарното и пътническото пространство са свързани. Практично решение, което ви дава 466 литра багажник в стандартния вид, и почти 1100 литра, ако сгънете задните облегалки. 
   
    
Mazda 6e, 2025, тест драйв
  
         
В добавка получавате и 72 литра багажно пространство под предния капак - така нареченият frunk. А също и доста повече място вътре. Новата 6e е с по 5 см по-дълга и по-широка, и с 4 см по-висока от досегашната "шестица". Междуосието е с 6.5 см по-голямо. Резултатът от това е много комфортна задна седалка, на която и по-високи хора ще се чувстват добре. 
   
   
Mazda 6e, 2025, тест драйв
  
          
Като казахме, че цена от 81,000 лева е голяма далавера, имахме предвид чисто електрическия сегмент, разбира се. Но също и какво получавате в замяна на парите си. 

Технологичните екстри, които предлага тази кола, са почти без конкуренция в Европа. Имате гласово управление, което разбира - или по-скоро ще разбира - 9 европейски езика. Все още не е готово, защото това, което караме, е предпроизводствена версия. 
   
   
Mazda 6e, 2025, тест драйв
  
       
Имате елегантен салон от естествени материали, които се усещат много качествени при допир. Имате панорамен покрив с електрическа щора. Имате също опция за дигитален ключ на смартфона, който можете да споделите с до трима приятели. 

Имате и, както стана дума, огромен 14.6-инчов дисплей за мултимедията, дигитален приборен панел, head-up дисплей. А също и аудиосистема от Sony с 14 говорителя, включително един в подглавника, който ви позволява да говорите по телефона, без да смущавате останалите пътници. 
   
   
Mazda 6e, 2025, тест драйв
  
      
Head-Up дисплеят може да се настройва в три режима - класически, минимален и по ваш избор. Освен това има специален режим за сняг, в който числата се показват върху син фон. 

Имате гласов асистент, който на моменти е даже твърде интелигентен. Преди малко, когато му казах "включи радиото", той ми пусна песента "Включи радиото" на Реба Макинтайър. Добър вкус.
   
   
Mazda 6e, 2025, тест драйв
   
        
Накрая имате и управление с жестове, но не толкова недодялано, колкото беше при някои премиум марки в миналото. Пръст, поставен пред устните, ще заглуши музиката и говора на навигацията. Този и още осем жеста позволяват да управлявате всички основни функции по доста интуитивен начин. 
   
    
Mazda 6e, 2025, тест драйв
  
         
Глезотиите не свършват с това. Новата 6е дава също пълноценен климатроник с три зони, с отделен сензорен дисплей за пътниците отзад, от който могат да управляват не само климатика и щората на панорамния покрив, но и да местят пътническата седалка отпред, за да си направят повече място. 

Включено е също амбиентно осветление с 64 възможни цвята, което дори може да пулсира в тон с музиката. Но, за щастие, може и да не пулсира. 
   
   
Mazda 6e, 2025, тест драйв
  
        
Накратко, тази 6e е най-необичайната Mazda от много години насам. Но също така е елегентна, приятна за каране, впечатляващо комфортна и технологична. И, на всичкото отгоре, по стечение на обстоятелствата, може да се купи под реалната й пазарна цена. Кой да си помисли, че и от политиците може да има полза? Макар и неволна. 
   
    
Още снимки на новата Mazda 6e вижте в ГАЛЕРИЯТА:


  
     

 

 

0 от 500
  • #30
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Ех, само да я имаше с най- добрия "нагревател без турбина"(според Петър)...
  • #29
    5 rate up comment 5 rate down comment
    факт ( преди 4 месеца )
    Тия батерии нямат гасене а с тия жеги забрави за охлаждане.
  • #28
    16 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Кое по точно е ЕВТИНОТО на тази мазда? А, ясно - то било китайска Алиекспрес колица с емблема на мазда.Ми не е никак евтина
  • #27
    13 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Този номер с ребаджването ми се струва мега незаконен и ЕС вместо да се занимава със сламки и капачки да ги удари тези, дачия и другите наглеци. Тази кола в Китай е 2-3 пъти по-евтина.
  • #26
    6 rate up comment 10 rate down comment
    Cartman1912 ( преди 4 месеца )
    До 110Разбирам логиката ти съм съгласен, че на първо място трябяа да е икономическия смисъл. Разните еко простотии са чиста глупост.Но реално погледнато тази кола трябва да се сравнява с Пасат и Супърб, а не с Октавиа. И когата се сложат равни екстри излиза, че и цените се изравняват. Ако имаш възможност за домашно зареждане тогава вече започваш да пестиш по около 0,2лв на всеки изминат километър. За 100 000км си спестил 20000 лв разходи в сравнение с дизелов автомобил. А може би и повече ...
  • #25
    12 rate up comment 2 rate down comment
    110 ( преди 4 месеца )
    Не виждам как електричка за 90 бона някога ще се избие пред среден клас семейна кола за 60-65к лева да кажем една Октавия. 25к лв разлика плюс разликата от каското за 5 години стават 30к, не съм антифен на тока, но колко пъти ще трябва да ида до луната за да съм напред?
  • #24
    6 rate up comment 7 rate down comment
    Андрей ( преди 4 месеца )
    Но е на ток! Не, благодаря!
  • #23
    18 rate up comment 8 rate down comment
    Мама Божка ( преди 4 месеца )
    Всичко с тока е в бъдеще време. От 20 години слушам как "след три години токът ще е без пари, а батериите почти без пари"Въпреки че се случва точно обратното, инфантилите продължават да го твърдят
  • #22
    7 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    След три години киловатът няма да е левче. Ще имаме 10 гигавата само солари и още толкова батерии, но те се използват основно нощем, с което заместват нуждата от ПАВЕЦ-а. Цените на батериите пък ще спадат още, след като спаднаха. Цените на панелите отдавна пропаднаха. В скоро време на доста къщи ще има 10-15 киловатови инсталации. Панелите за това нещо са 2000лв, инверторът е 2-3 хиляди и вече според това дали искаш батерия или не, крепежи и ръчен труд, ако искаш да спестиш от майстори по закреп
  • #21
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До #12 ( преди 4 месеца )
    Ахъм, същото е, затова и мощността на зареждане е наполовина за литиево-йонната. Няма да си сложа това нещо в гаража.